Bygge Selv Projekt af PC

  • Hej alle sammen :D


    jeg er relativ ny her inde, bruger oprettet samme dato, som denne tråd.
    Jeg syntes at reglsættet for dette site er genialt, og der bliver taget hånd om de tråde/bruger der bryder reglerne. Det må jeg sige at er en rigtig posetiv ting.


    Nå men for at komme til sagen, så står jeg i den situation at jeg har fået GO! fra de højere magter, i denne samenhæng min bedre halvdel, for at bygge mig en stadionær computer. Jeg har haft laptop i de sidste par år. Først en HP Pav Entertainment et eller andet, god nok, indtil den blev varm, og nu efter 2 år, elendig, men ar ladet mig fortælle at dette er en normalittet for bærbar/laptop´s. Nu fik jeg så for ½ år siden købt en MSI gt740, den virker som sådan efter hensigten, jeg er bestemt glad ved at spille computer, men syntes at min nuværende spille computer begynder hakke og slide efter ½ time til 1 times brug i diverse spil Dragon Age etc. Hvis jeg så logger ind og ud af hele spillet, fungere det optimalt, men tidsrummet til laggen er dog forkortet en del, hvis I har nogen geniale forslag med dette, kom da hjertens gerne frem ( jeg har sådan en cooler pad udner min bærbar allerede) en logitech et eller andet.
    Min hensigt er så at bygge mig en computer som er holdbar i en længere årrække, hvis jeg skyder på 2 år til at starte med, før jeg skal smide nye "ting og sager" ind i den.
    Jeg forventer at spille D3 til efteråret, DragonAge2 og lignede spil, i dette område.


    Nu til indholdet, så slipper I jer for at læse ovenstående


    GFX Kort


    Asus Eah6970/2DI2s/2GD2(2 GB)
    2,600kr


    MotherBoard


    Asus Rampage III Gene Republic of Gamers
    1,600kr


    Ram


    Kingston ValueRam 3x 4 gb DDR3
    979kr


    CPU


    Core i7 I7-950 8 MB(Intel boxed) ( Varmeafleder)
    2,031kr


    Drev


    Samsung Super Writer SH s223c
    171kr


    Strømforsygning


    CoolerMaster SilentPro m850
    948kr


    Kabinet
    NZXT Crafted Series HADES
    526kr


    Alle ovenstående objekter kan findes på EDB priser, hvilket er den jeg bruger til sådanne shopping tendenser. Ved at copy paste får I den rette vare frem,


    jeg er godt klar over at indledningen var lidt lang, men hvis jeg havde meget forstand på dette område, ville jeg hellere rådføre en som gjorde noget ud af det, og lagde de oplysninger på bordet, som han nu havde.


    Jeg forventer ikke at I skal lave diverse sammenligner, men hvis der sidder en der ude, og tænker, Hva faaaaen.. Hvorfor køber "Skinken"( Det så mig ;O ) det GFX kort, når han nu kan få det her, til mindre penge, og det er bedre rated eller ligende. Jeg tager imod alt kritik og rettelser, eller overvejelser hvis man kan kalde det, dét, med et smil.


    Kabinettet kan dog ikke diskuteres, eftersom det er "min bedre" halvdel der har sagt god for det, da hun skal se på det. og hun mener at det var ok, jeg gav hende 2 muligheder, HADES og et aller andet helt sindsyg, kan desævrre ikke lige huske navnet, desværre. Hun har en idé om at det er et stille og roligt sort kabinet, selvom der er vist billeder fra div sider.


    Men alle, som har profiler her inde, er mere end velkommen. Jeg har allieret mig med en god ven, som har en del forståelse inde for dette emne, men vi kan jo alle lære noget.


    Mvh


    Blitzher :D


  • Hej Blitzher (og velkommen til) :)


    Super flot, detaljeret og til tider underholdende indlæg du har fået strikket sammen her.
    I forbindelse med det der Copy/Paste på EDBPriser, så kan du gøre livet for os andre lidt lettere ved at bruge hyperlinks, nu hvor du alligevel giver dig tid til at skrive et flot indlæg :)


    Du gør dig nogle rigtigt gode overvejelser om din fremtidige PC og du er meget godt på rette vej. Dog vil jeg rette dig på næsten samtlige punkter. Det skal du ikke tage personligt, da det mere skyldes, at der her i Januar måned er sket nogle revolutionerende ændringer på hardware-markedet.


    GFX: Om man vil købe AMD eller Nvidia grafik er en smagssag og at blive enige på dette emne ville svare til at skabe verdensfred, lave alle biler venstrestyrede, få alle til at regne efter det metriske system osv.; Det sker bare aldrig. Til prisen, så synes jeg at 6970 er et rigtig stærkt på bud, men jeg er selv lidt lun på Nvidia's GTX5xx serie. Dit valg er så godt som det nu engang kan blive, såfremt det er tilpasset efter dine præferencer. ASUS er desuden et godt reference card


    Motherboard og CPU: Jeg har valgt at slå disse sammen, da jeg simpelthen synes at du MEGET stærkt bør overveje (jeg vil faktisk råde dig til) at vælge et Sandy-bridge setup. Forklaringen er simpel: Du får mere performance for mindre penge - Det er jo enhver gamers drøm ;) Kig måske på ASUS P8P67 og Intel Core i7-2600K (unlocked processor der giver mulighed for fri overclocking). Hvis det har interesse, så er Intel Core i7-970 netop faldet i pris, så man nu kan købe en 12(!)-threaded processor til menneskepriser.


    RAM: Huuuuge overkill there! Du har SLET ikke brug for 12GB RAM. 4-6GB er rigeligt med mindre du laver 3D-animation ell. lign. hvilket du ikke giver udtryk for. Kingston RAM er et godt valg.


    PSU: Du kommer aldrig til at bruge 850W, så der kan være penge at spare. Kig måske på en højkvalitets PSU med en lavere mængde watt. Hvis du vælger det setup du har beskrevet er 650W rigeligt og 750W er på den sikre side :)


    HDD: Du har ikke valgt en harddisk. Måske du kan forfatte dine overvejelser til os? Det er blevet meget moderne for tiden med SSD harddiske (og PCI-E harddiske) der giver utrolig lækker performance og en fantastisk "snappy-ness" som man ellers kun kendte fra Apples produkter. SSD'er kan ved første øjekast virke dyre, men som udgangspunkt er det heller ikke meningen, at du skal have alle dine ting på en SSD, men kun de vigtigste (OS og de vigtigste programmer kan klares med 60-80GB)


    Kabinet: Hvis din bedre halvdel vil have et stilligt kabinet, så kig på Fractal Design R3 - Lækkert og lydløst!


    Køling: Du kan overveje et lukket vandkølersystem hvis du PC altid skal køre koldt og holdes ved en lav temperatur. Kig på Corsair Hydro Series eller CoolIt Vantage.


    Jeg håber du kan bruge mit indlæg til noget :)

  • Brand god besvarelse:) Det er jo dejligt, at du ligeledes bruger tiden på at give et ordentlig og respekteret svar tilbage.


    Jeg kan lige prøve at forklare lige.
    Du efterspørger en HD
    Seagate Barracuda Green ST2000DL003 2 TB


    Jeg bliver nød til at holde mig under et rimeligt beløb, jeg er ikke så detikeret at jeg rent ud sagt gider smide over 10 af de store efter en copmuter.
    Jeg har slet ikke kigget på dine forslag endnu, for syntes det var mere relevant at vise jeg har læst din besvarelse.


    Angående ram, så da jeg sad og kiggede omkring diverse, så var de 12 gb DDR3 ram der, for 200 kr mere end andre ram på 8 gb. og syntes at det er værd at smide pengene her ind ;) Men det kan godt være at det er for meget, men da "tilbudet" er 3x4, så hvorfor ikke tage det hele ? Er det forkert indstilling ? Det er det jo sikkert, siden du kom med din mening, jeg citere " HUUUUUUUUUUGE OVerkill" hehe :)


    ang. Asus.


    Jeg vælger MB og GFX kort Asus og CoreI/ Processer.


    Jeg har i de rigtig gamle dage haft en AMD atlon 500 mhz ( Tror jeg nok ) og intet specielt gfx kort, og det var noget værre lort, men mine bekendte havde der imod, asus i samtlige deres.


    Jeg har også den opfattelse af at det bedste man kan gøre er at samle så meget, som man selv vil have fra samme producent, eftersom 2 piger der kender hinanden, leger bedst på redtube, end 2, som aldrg har mødt hinanden før. Det jeg mener er at det "burde" fungere mest optimalt, hvis det er fra samme producent? Er det bare en gammel skrøne efterhånden ? Kan godt sige til mig selv, at der ligesom er kommet meget mere smarte ting og sawer på banen. Men hvis man vil have det meste optimale ud af ens PC, så ser jeg stadig ovenstående som en god løsning. kom med + og - for dette. jeg er åben


    Må simpelthen sige igen, det er så rart, at se som brand new user, af et nyt og ukendt forum, laver jeg en post, i håb om bare lidt respons, også kommer du med denne her flotte besvarelse.. tusind tak.


    Jeg laver ikke rigtig 3d haløj, det tætteste jeg kommer på 3d bummelum, er vist når jeg laver et cirkel diagram i 3d igennem Excel... :S Tæller den ?


    Som sagt kabinettet kan ikke diskuteres ;) Det er jeg også tosset glad ved. Jeg har haft rigtig dårlige erfaringer med at hele banditten bliver for varm, og jeg må ende med at åbne den ene side af mit kabinet og sætte en kæmpe blæser til at puste 24/7 bare for at man kunne afspille winamp dengang.


    Vandkøling ? er prislejet til at forhodle sig til ? Det kunne være rigtig fedt, men det er så "nyt" for mig, at det ikke er noget jeg bare lige siger, Hey Fedt vandkøling, den tager jeg...


    Igen Mange mange tak ( Kigger på de emner du har skrevet) Som ny bruger vil jeg lige tilføje at du bare kan linke evt nye ting, som du råder mig til at kigge på ;) hehe kækhed er en fantastisk ting :)

  • Lige en anden ting.


    Jeg forstår ikke helt det der Sandy Brigde halløj...
    Du må meget gerne uddybe det lidt nærmere, og der er også 4 MB på EDB priser ved navnet ASUS P8P67, Sweet Så har jeg 25 % chance for at købe det rigtige...


    Det er samtidig også ret relevant at det ikke stiger over 9500 kr eller ligende. ( så har man lidt at give på fra elastikken)

  • Corsair Hydro H70 er til at overkomme.


    Corsair Hydro Series H70 715 Kr(Fragt ikke inkluderet.)


    og den er også meget nem at installere(overvejer selv at anskaffe mig det dyr der, da min I7 950 bliver lidt varm under stresstest, og jeg planlægger jo at skulle overclocke den lidt senere)





    Sandy Bridge:


    Sandy Bridge er intels nye I3, I5 og I7 serie som bygger på 32nm Arkitekturen i forhold til I7 950 som er baseret på 45nm arkitekturen. og nu spørger du sikkert om hvad forskellen er, jo det er at 32nm arkitekturen betyder at komponenterne ligger tættere op af hindanden hvilket resulterer i hurtigere hastigheder ved lavere spændinger(men derimod er de også mere følsomme for spændinger over det de er lavet til, altså overclocking, men det tror jeg ikke du gør meget i)

    CPU: Core i7 950 3.06 @ 3.6 GHz SSD: OCZ Agility 3 240 GB
    CPU Cooler: Zalman CNPS 10x Extreme HDD1: Seagate Barracuda 1 TB


    RAM: Kingston HyperX T1 CAS9 2000 MHz 6GB HDD2: Samsung Spinpoint F1 2 TB
    Mobo: ASUS Sabertooth x58 PSU: CoolerMaster Silent Pro 1000W
    GFX: EVGA GTX 570 Case: CoolerMaster HAF X

    Rettet en gang, sidst af ripjaws ().

  • Niks, jeg har aldrig gjordt sådanne ulovligheder ;)
    ja i gamle dage brændte den fra hinanden, hvis man ændrede for meget på skidtet. Men jeg sytnes det lyder spændende.


    sammenlignet med mit første MB og CPU, kan du så linke et "sæt" som har denne løsning, og giver samme perfermence eller højere til samme pris?


    Mange tak for din venlighed, i at melde dig in i debatten, det utrolig rart med nye synsunkter
    Jeg har læst lidt på Wikipidiea, meeeeeeeeeeen det jo Bill gate selv der skriver det lort, det fattede en Nord Jyde som jeg intet af.

  • Motherboard 1164Kr
    Core I5 2500 1459Kr
    Ram(De samme som du linkede) 975 Kr
    Kabinet :NZXT Crafted Series HADES 526kr
    Drev :Samsung Super Writer SH s223c 171kr
    GFX: Asus Eah6970/2DI2s/2GD2(2 GB) 2,600kr
    PSU: Corsair TX750W 789 kr





    Samlet : 7684Kr (Uden HDD, medmindre du har en liggende)
    Det er alligevel lidt over 1 af de store der er blevet sparet ved lige at skære lidt på det du ikke har brug for alligevel(Samme gælder nu med I7 950, hvis du ikke laver video/foto redigering og 3d animationer og noget i den stil, så har du ikke brug for hyperthreading)



    Systemet er så baseret på et SB(Sandy Bridge) build, men vent med at bestille til at Asus/Gigabyte/MSI osv. de kommer ud med deres opdaterede bundkort(da sandy bridge havde fra starten en fejl i sata ports chippen som resulterede i dårligere ydelse på SATA drevenes porte over længere tid)



    Jeg kan godt lide at springe ind i debatter så det er jo godt nok;)


    // Ripjaws

    CPU: Core i7 950 3.06 @ 3.6 GHz SSD: OCZ Agility 3 240 GB
    CPU Cooler: Zalman CNPS 10x Extreme HDD1: Seagate Barracuda 1 TB


    RAM: Kingston HyperX T1 CAS9 2000 MHz 6GB HDD2: Samsung Spinpoint F1 2 TB
    Mobo: ASUS Sabertooth x58 PSU: CoolerMaster Silent Pro 1000W
    GFX: EVGA GTX 570 Case: CoolerMaster HAF X

    Rettet en gang, sidst af ripjaws ().

  • Rip-bummelum


    Hvis jeg nu køber et MB


    ASUS P8P67 Deluxe
    Bedste pris: 1.697,00 DKK


    CPU


    Core i7 I7-2600K 8 MB (Intel Boxed) (Varmeafleder)
    Bedste pris: 2.245,00 DKK


    De var begge socket 1155, og det er vel i bund og grund, det jeg skal kigge efter, for at få det Sandy uf af det ?
    Der går en lille måned, inden jeg bestiller selve copmuteren, men market ændre sig konstant, og somdu kan læse er jeg sat lidt af. så jeg henter alt den inspiriation jeg overhovedet kan.


    Er ovenstående korrekt opfattet ?
    Behøver jeg et CPU vandkøling system, nu jeg ikke OC´er noget ?

  • Du behøver ikke at have vand på men intels stock køler er ikke særlig god(lige pt. har jeg en rimelig stor kobberklods aka. Zalman CNPS 10X Extreme luftkøler siddene på min cpu som holder den under 60 grader i spil osv. (hvorimod intels stock køler nok ikke ville kunne gøre det, den ville nok ligge på de 60-70 grader men det kommer jo an på hvor meget pres man lægger på cpu'en)





    For at vende tilbage til CPU'en, hvis du ikke laver Video redigering(Redigerer i Sony vegas, Adobe After Effects med store filer) eller foto redigering (Store billeder i photoshop)



    Du får ikke brug for så meget kraft(Tro mig) ikke hvis det kun er til lidt spillen, excel, word, surfing osv.



    Socket 1155 Er dedikeret til sandy bridge så alt som har S1155 er sandy bridge bundkort/cpu'er




    mht. bestilling af delene. så har jeg hørt at MB Producenterne relancerer deres bundkort med opdateret SATA Chip i starten af april måned.



    Håber du kunne bruge det =)


    // Ripjaws

    CPU: Core i7 950 3.06 @ 3.6 GHz SSD: OCZ Agility 3 240 GB
    CPU Cooler: Zalman CNPS 10x Extreme HDD1: Seagate Barracuda 1 TB


    RAM: Kingston HyperX T1 CAS9 2000 MHz 6GB HDD2: Samsung Spinpoint F1 2 TB
    Mobo: ASUS Sabertooth x58 PSU: CoolerMaster Silent Pro 1000W
    GFX: EVGA GTX 570 Case: CoolerMaster HAF X

  • Hold nu kæft det er fedt... Tusind tak


    Så jeg behøver ikke at tage den dyreste og den bedste, men bare en MB til 1600 deluxe noget fra asus,
    også en Core I5 til 1500 ? også grundet de er sammensat over Sandy brigde, så ville det sagtens kunne klare den ydelse jeg nu engang har brug for ?


    Hvis jeg ikke svare tilbage, på dit næste indlæg, så jeg hoppet i seng.


    Men håber bestemt at flere mennesker vil joine debatten imorgen.


    Det Sandy har jeg vist forstået, men det er jo helt nyt for mig.

  • Ja du har fanget aben.



    Du behøver ikke det dyreste til dit forbrug. Det ville være spild af penge at ofre 500-1000 Kr ekstra på en processors muligheder og ydeevne som du ikke ville få brug for, hvor du stadig ville være bedre stillet med en I5 2500 F.eks. og den ville æde alt rå og eller ikke brokke sig ligemeget hvad du smider efter den af spil osv. (den kan sagtens klare photoshop med tilpasse hurtige tider, hvis du også gør i det)



    Men ellers med I5 2500k og et tilsvarende MB med socket 1155 så ser det build der fornuftigt ud til en god pris(ihvertfald til det du skal bruge det til ) =)



    // Ripjaws

    CPU: Core i7 950 3.06 @ 3.6 GHz SSD: OCZ Agility 3 240 GB
    CPU Cooler: Zalman CNPS 10x Extreme HDD1: Seagate Barracuda 1 TB


    RAM: Kingston HyperX T1 CAS9 2000 MHz 6GB HDD2: Samsung Spinpoint F1 2 TB
    Mobo: ASUS Sabertooth x58 PSU: CoolerMaster Silent Pro 1000W
    GFX: EVGA GTX 570 Case: CoolerMaster HAF X

  • Jeg kan se,at Ripjaws har hjulpet dig fint på vej :)


    Du skal bare lige være opmærksom på, at de RAM du har valgt ikke er optimale med et P67 bundkort, da det helst skal bruge 2/4 dimms og ikke 3. Personligt havde jeg valgt disse RAM

  • Lige for at lave en update angående alle jeres flittige informationer.


    SÅ har jeg valgt at tage jeres råd og vejledning til mig.


    så CPU´en vil sikkert blive.


    Processer


    og MB vil blive


    Motherboard Asus


    Jeg har taget det med rammen til eftertanke, om at det er "overkill" som der blev sagt, så de kommende ram bliver


    Ram Kingston


    Til dette vælger jeg at smide et vandkøler system på CPU´en, eftersom I siger at de godt kan blive lidt "lune"


    Vandkøler til cpu


    Prisen vil ca være den samme, da jeg spare 500 kr på den gamle cpu, og de gamle ram, men vandkøleren tager det ligesom ret hurtigt. eftesom den koster 700 kr. desværre. men fred være med det.
    Kom stadig med råd og jeres kommentare, de er mere end velkommen,


    Det r først i slutningen af næste måned jeg skal ud og invistere det her. Så der er tids nok til at komme med flere indputs og gode råd.


    Fremskridt indtil videre..


    Jeg skifter til Sandy Brigde systemet socket 1155


    Vælger at gå fra 12 gb ram til 8 gb ram, eftersom det var lige rigeligt.


    Jeg invistere i en vandkøler.


    Beholder, GFX kortet, som øverst i tråden, samme gælder strømforsyning, kabinet drev og HD

  • Det er et fint build du har bestemt dig for (efter min mening ;) )


    Og husk at holde dig opdateret på hvornår SB bliver relanceret


    Jeg vil med garanti sige at du bliver glad for H70'eren selvom den er lidt pebret men dens performance er sindssyg god(skal selv snart have den, og den har rimelig gode tal i reviews, tests osv.)



    (Er der nogle af jer andre der egentlig ved det udover det bliver i slutningen af marts eller i begyndelsen af april måned)




    // Ripjaws

    CPU: Core i7 950 3.06 @ 3.6 GHz SSD: OCZ Agility 3 240 GB
    CPU Cooler: Zalman CNPS 10x Extreme HDD1: Seagate Barracuda 1 TB


    RAM: Kingston HyperX T1 CAS9 2000 MHz 6GB HDD2: Samsung Spinpoint F1 2 TB
    Mobo: ASUS Sabertooth x58 PSU: CoolerMaster Silent Pro 1000W
    GFX: EVGA GTX 570 Case: CoolerMaster HAF X


  • Rigtig flot build, men jeg synes stadig du bør overveje en SSD :) Det er helt sikkert den del af min PC som jeg er mest glad for og den behøver ikke at koste mere end 900 kr.

  • SSD ?? Der skal vi lige holde os til deres oprindelige navne ;)
    Jeg har på fornemmelsen at det er en harddisk, som hedder SDD ? er det korrekt opfattet ?
    Jeg har ikke rigtig nogen planer om at have flere harddiske ? Giver det en speciel ydeevne eller ligende, hvis man som main har en SDD eller er jeg helt ude på dybt vand nu ?? please forklar lidt nærmere ;)


    Der skrives at der er en del fejl på Asus MB som blev lanceret her i januar 2011, men at det er noget med nogle sata porte eller ligende.. Det er ikke noget jeg har meget forstand på. men eftersom fejlen gerne skulle være ændret i marts e/ april, så håber jeg da at de lige smider en updateret model på marked.



    Jeg bliver nød til at holde mig under et timelig bugdet skal lige siges.

  • Hvis du tager en LGA1155 i stedet for 1366, så burde du spare beløbet hvad en rimelig SSD (Solid State Disk) koster.


    SSD: Det er en anden form for harddisk, der i stedet for at være baseret på magnetiske plader er baseret på flere flashhukmmelseschips sat sammen og styret af en controller.


    Det giver langt hurtigere læse/skrivehastigheder, men koster også 1500kr for en 120-130GB harddisk. Så det er bestemt ikke småting, men det er værd at overveje.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H


  • Her bliver der brugt en langsom SSD, som er forældet nu :) Kontrasten er tydelig

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Hvis du tager en LGA1155 i stedet for 1366, så burde du spare beløbet hvad en rimelig SSD (Solid State Disk) koster.


    SSD: Det er en anden form for harddisk, der i stedet for at være baseret på magnetiske plader er baseret på flere flashhukmmelseschips sat sammen og styret af en controller.


    Det giver langt hurtigere læse/skrivehastigheder, men koster også 1500kr for en 120-130GB harddisk. Så det er bestemt ikke småting, men det er værd at overveje.


    Hold da op. Det var ret hurtigt at indse at det har jeg ikke brug for i mit nuværende budget.
    Tror jeg holder mig til den ældre model :)

  • Der er en bekendt der siger at HYPER Thread er en ret fantastisk ting, efter i.flg. Wikipi så kan ens computer yde 30 % mere.


    Så hvis man går op og køber CPU I stedet for den øverste, så tage den nederste.


    Core I7
    Den står i 2.041,00 kr


    sammenlignet med
    Core I5


    Er det værd at tage med i sine overvejelser ??


    Eftersom jeg alligvel går efte Sandy B?