windows på Ubuntu

  • Hej allesammen, jeg installerede igår Ubuntu 10.10, men fik lyst til også at have Windows på den. Jeg har en windows disk som skal installere men den siger det er umuligt da min harddisk ikke er NTFS, jeg bootede linux med USB pen. ØJeg håber virkelig i kan hjælpe mig.


    Måske kan jeg bare splitte min harddisk, men hvordan gør man det i Ubuntu? :D

  • Følg denne lille guide da det klart nok er det nemmeste for en ny bruger


    1. Boot på din USB pen med Ubuntu på
    2. Vælg at du vil prøve Ubuntu først
    3. Når den er startet op går du op i menuen og finder gParted (kan ikke lige huske hvor den præcis ligger)
    4. Her inde kan du slette den/de partitioner der er formateret med ext4 og tmp
    5. Gem ændringerne
    6. boot på din Windows cd og installere som normalt -> lad være med at bruge hele disken til Windows
    7. Installer så Ubuntu og lad den installere ved siden af Windows


    -> det kan lade sig gøre at installere Windows efter ubuntu, men det er klart nemmeste den anden vej rundt.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

    Rettet en gang, sidst af dkwolf ().

  • Det letteste er faktisk at gå den anden vej (hvis ikke du har rodet meget med instillinger). Start med at installer windows og derefter kan du installere ubuntu,og så finder ubuntu selv ud af at lave en boot-menu med valg af system.


    /ask

  • Måske lidt forarbejde der ikke ville skade :-)


    Læs læs læs.... men installer altid windows først og så lad GRUB bootloaderen klare arbejdet med opsætningen.. Hvis du partitionere din HDD i din windows installation, som du gerne vil, og så bruger det resterende på din ubuntu installation, så laver den selv et swap-område. Du kan evt. lave en extra partition til din /HOME mappe, og så mounte den under installationen, så slipper du for at formatere den igen, hvis du vil opgradere....


    Link til lidt godnat læsning:


    https://help.ubuntu.com/community/WindowsDualBoot

  • Ved ikke om jeg har formuleret mig dårligt, men mente at jeg havde installeret ubuntu 10.10 på hele harddisken, hvordan får jeg den over på windows igen :) ?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KasperBang
    Ved ikke om jeg har formuleret mig dårligt, men mente at jeg havde installeret ubuntu 10.10 på hele harddisken, hvordan får jeg den over på windows igen :) ?


    følg min guide længere oppe, bare skip sidste trin og brug hele disken

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Du kan sagten dele din harddisk i to, og installere windows bagefter....


    Åben terminalen i Ubuntu: (Tryk Ctrl+Alt+T), og skriv:


    sudo apt-get install gparted


    Indtast dit password og tryk enter.


    Gparted programmet findes i menu>administration>gparted...


    Brug det på eget ansvar, da det er et stærkt værktøj.


    Men du får aldrig windows bootloader til at finde din Ubuntu partition, uden en helvedes arbejde, så mit råd til dig vil være at installere windows først, partitioner din Hdd i 2 lige store dele, og lade den ene del være urørt, mens du installere windows på den anden først. Derefter installer Ubuntu på den anden halvdel af din HDD(vælg manuel partionering under installation), og Så vil du få en dualboot som virker 1 gang.


    I Grub bootloaderen kan man så ændre rækkefølgen på bootorder, og tilrette den bagefter, alt efter hvilken OS du ønsker at boote i /default.....


    Håber ikke det var for meget mudder.....



    Men i mit link længere oppe, :ph34r: finder du svar på alt du spørger om....


    Skriv endelig hvis du mangler noget ;-)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KasperBang
    Tusind tak er inde i gparted og har omformateret til NTFS, men hvordan gør jeg den mindre og en anden større?`:)


    højreklik på den partition du vil ændre, vælg ændre/flyt ;-)


    pure and simple, men hvis du vil ha en dualboot så start forfra......det meget nemmere og mere sikkert og så tager det ikke mere end 15-20 min at installere Ubuntu igen.

  • Det er møg svært, jeg har 1 harddisk i en del partionere, vil gerne have den samlet, sætte windows på installere ubuntu side om side og vælge størrelse :) ?

  • Ok som jeg forstår det:


    Du har en HDD
    #300GB på partition 1 til windows.
    #200GB på partition 2 til Ubuntu.


    Start med at installere windows normalt, dog vælg partition 1 at installere på. Windows laver selv en ekstra boot partition på 100mb i begyndelsen.


    Installer derefter Ubuntu på partition 2, og husk at mounte din installation til roden /. lav evt. en 3GB stor partition i slutningen, til swapområde. Det hjælper dine Ram.


    Nu skulle Grub2 gerne overtage windows bootloader, og give dig en menu at vælge ud fra under boot.

  • Men kan jeg ikke bruge wubi istedet? Kender du det, og er det ligeså godt, for det andet er lidt besværgligt. Og har lavet min hard drive om til 500 gb i en partion kun med windows skal nemmelig begynde forfra. Hvis du vil give mig en fuldkommen liste af hvad jeg skal gøre kunne det være pragtfuldt. Ved godt at du i forvejen har hjulpet mig, men det lyder til at du ved noget om det :)


    På forhånd mange gange tak

  • Jeg sidder og læser her mens der intet sker, er nemlig på arbejde ;) Men ville hører for en af mine venner har brugt wubi til at dualboote, og det var bare at åbne wubi og finde ISO'en, og så gjorde den resten. Når han tænder sin computer spørger den om han vil boote Ubuntu eller Windows :) ? Men ved du om det er optimalt i forhold til den efter min mening meget advancerede metode :) ?

  • Men jeg er ikke skarp til sådan noget med harddisk og dual boot, derfor ville jeg have nemmest ved at jeg splittede min harddisk 250gb og 230gb. Og satte windows på den med 250 og linux på den med 230 og lavede swap på 10 gb. Hvis den så gad spørge hvad jeg ville boote når jeg tænder den kunne det være fint. Ved du om det er muligt :) Og ellers om du havde nogen trin for hvordan det hele skulle gøres :) ?