Mit overclock af Q9550

Oprindeligt indlæg af Inderhaten
    Er der der forskel på 3d mark, og 3d mark vantage,?
    For det er 3d mark vantage jeg benchede med.

Christian.

3DMark findes i forskellige udgaver, 06, Vantage og 3DMark 11 (nyest) f.eks.
    Mener at min cpu score også ligger på 15xxx.

Oprindeligt indlæg af Inderhaten
    Er der der forskel på 3d mark, og 3d mark vantage,?
    For det er 3d mark vantage jeg benchede med.

Christian.

Sorry.. Jeg mente selvfølgelig Vantage

Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

• Syntes at jeg kan huske at man sagde ca. 1,45 Vcore til 24/7 OC på Penryn serien. Det var i hvert fald hvad jeg holdt mig til på mit setup. (Det var godtnok en dual core :-) )

Hvilken multiplier bruger du ved 3.9? 8.5x? Prøv evt at køre 8.0 i stedet.

Jeg skulle have en del køling på mit P35 chipset for at komme over 450FSB - selv med den dual core(Men så ramte jeg også 520FSB). Har du skiftet kølepasta til noget ordenligt og sat en blæser foran?

Har du fundet max. på MB og RAM først? Eller famler du bare i blinde til du finder en mur?

E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

Rettet en gang, sidst af Aka_-J- ().

• Jeg kører 8.5x459.
    Jeg har ikke rørt andet end fsb og volt. Mine RAM står til auto.
    For er lidt usikker på hvad jeg kan stille dem til.

MB aner jeg faktisk slet ikke hvad jeg skal stille op med.?:-/

Kølepasta, der brugte jeg det der var på fra corsair. Fik afvide at det skulle være rigtig godt.
    Der sidder en 120mm på hver side af radiatoren og blæser ud af kabinettet.

Christian.

• Kølepasta spørgsmålet vil jeg godt slå ihjel da corsairs kølepasta er noget af det bedste(ved ikke om det er bedst) men noget af det bedste man får i verden.

CPU: Core i7 950 3.06 @ 3.6 GHz SSD: OCZ Agility 3 240 GB
    CPU Cooler: Zalman CNPS 10x Extreme HDD1: Seagate Barracuda 1 TB

RAM: Kingston HyperX T1 CAS9 2000 MHz 6GB HDD2: Samsung Spinpoint F1 2 TB
    Mobo: ASUS Sabertooth x58 PSU: CoolerMaster Silent Pro 1000W
    GFX: EVGA GTX 570 Case: CoolerMaster HAF X

• Når mine RAM står på auto, så kan jeg se under startup, at de kører 9xx ( kan ikke huske det præcise tal.)
    Men det vil vel sige at de kører 1:1?
    Og da de kun er 800 mhz, så er det vel mine RAM der fejler når jeg ryger over 3.9.

For når jeg smider den op på 3950 så går der kun et øjeblik før den kommer med error i prime.
    Så kom jeg i tanke om at det da måske var mine RAM.

Er der noget jeg kan gøre? Eller er det bare mit stop for denne maskine. :-(

Christian.

• Hvad angår kølepasta, så er det sikkert fint nok. Jeg tænkte mere på om du har renset det originale af på nordbroen og tilføjet noget nyt godt? OG har du en blæser over nordbroen. Som sagt var ca. 450FSB det maximale jeg kunne køre med passiv-køling på nordbroen.

Det er helt fint at dine RAM står til auto, men som du selv er inde på, så når din RAM kører 1:1, så kører de 2xFSB = 2x459 = 918MHz. Og da de er PC2-6400 er det beregnet til 800MHz. Så du har alllerde et pænt OC på dine RAM :9xo Hvis dit bundkort kan, så sæt dem til en lavere ratio, så de kommer til at køre langsommere.

Du kan altid give mere volt til RAM 8) Men det kan som alt andet have fatale følger :cheers: Hvad skal dine RAM have af volt som std? Og hvad står der på den hvide label på dem. Også gerne model og serienummer. For så kan vi finde ud af om de er gode eller dårlige OC RAM.

Jeg vil sige 2.0V som max til 24/7 OC. Men jeg har også altid være en pussy hvad der angår overvolting. Har på et tidspunkt givet nogle af mine DDR2 RAM 2.3V, og de lever vidst endnu. Hvis du hæver spændingen og med OC på RAM, så skal du også til at tænke på at sætte en blæser over disse.

En god måde at teste dine RAM på er at bruge MemTest. Et program man ligger på en CD og booter fra. Så finder ud i hvert fald ud om dine RAM er stabile.

Men du famler stadig i blinde! Du prøver dig lidt frem her og der. Der findes en anden metode, som er meget mere systematisk, som jeg efterhånden er stor tilhænger af.

1. Du sætter RAM til auto, STD. volt og 1:1
    2. Du sætter din CPU multiplier til det absolut mindste. x6?

Nu kører dine RAM og CPU langsomst muligt. Ved at hæve FSB nu, så er det "kun" bundkortet du stresser, og derved kan du teoretisk finde det maximale OC dit bundkort vil være med til. Det kan være at når du kommer derop af, som fx hvor du er nu, at dine RAM begyndet at fejle idet de kun er PC2-6400. Så har du nu 2 ubekendte, for det kan være dit bundkort eller dine RAM der fejler. Men det er trodsalt bedre end at det kan være CPU, bundkort og RAM.

3. Når du har fundet max. stabile med OC, så går du tilbage til 333 FSB. Nu sætter du så ratio op på dine RAM. Herved, stresser du RAMene mest muligt. Og kan derfor finde det maximale OC for dine RAM.

4. Når alt dette er gjort, så kender du max på dit bundkort incl. RAM og du kender max. på dine RAM. Derfor sætter du nu din CPU mulitiplier til max. Så er det eneste tilbage der, "næsten", kan fejle din CPU. Altså når du rammer et sted hvor du har ustabilitet, men hvor du ved at det kan dit bundkort godt, og dine RAM godt, så er det "bare" mere Vcore til CPU :$

Selvfølgelig kan det også være et samspil imellem de 3 faktorer der gør at du får ustabilitet. Da du ved at køre x8.5 istedet for x6, ligepludseligt sender langt mere data over de forskellige komponenter og derved stresser dem hårdere.

Evt. Køb et par gode PC2-8000 eller PC2-8500. Gerne nogle brugte nogle, der har vist hvad de kan :)

Håber dette kan hjælpe dig lidt med at få et højere OC...

E8200 2.66@3.92 | GA-P35-DS3 F13 | G.Skill PC8000 @ 5-5-5-15 588MHz | 9800GTX+

• Det er satme iorden info du smed af der. Det skal du sgu hver rigtig stort tak for.
    For de RAM har altid skræmt mig lidt, men med den læsning, så giver det vidst lidt mere mening.

Nu må jeg se om jeg kan sætte tid af i weekenden. For det tager lidt ekstra tid sådan at udelukke de forskellige ting.
    Min nordbro har ikke fået skiftet kølepasta.
    Kan lige se om jeg ikke om finde en lille blæser til den.

Igen stort tak for info.

Christian.