Ombytning af bærbar i FONA

• Her for et par uger siden fik jeg endeligt min bærbar hjem fra reparation efter en månedes vente tid, da jeg skulle have skiftet tastaturet ud på min spritnye acer bærbar..

alt virker tilsyneladene fint, men under 24timer efter begynder powerknappen så at drille, jeg bliver selfølgelig sådan lidt sur over det, men tager det med ro og tager ind til FONA og snakker om problemet..

Jeg spørger venligt, om det var muligt at de ville tage den retur, mod at jeg så valgte en anden bærbar i stedet for, sælger svare at den går ikke, den skal ind til reparation igen..

det vil sige at der ikke engang er gået 24timer fra da jeg fik den, til den var til reparation igen..

Hvad syntes i?

Skal jeg sætte den til at stressteste og pakke den ind i en dyne, og lade den komme afsted 3. gang?
    evt kræve penge tilbage efter den 3. gang?

hvordan er jeg stillet iforhold til forsikring og sådan?
    Garanti?

Jeg købte en udvidet forsikring på bærbaren, som sælger formulerede det da jeg spurgte hvad denne forsikring dækker var det ALT!

Det eneste jeg ikke må er at skille den ad..

men citat mig:

Det vil sige jeg kan skide ned i bærbaren og få den brændt sammen og jeg får smidt en ny i nakken

Sælger - Ja.

PS: Ung sælger .. ;)

- han har altså givet klart udtryk for at den dækker alt, men det eneste jeg ønsker er bare at jeg har en funktionsdygtig bærbar..

jeg har reelt kun haft en funktionel bærbar 2 ud af de 4måneder jeg har "ejet" den..

- Hvad gør jeg?
    - Hvad havde i gjort?
    - Hvad er mine rettigheder?

( Jeg har selfølgelig læst lidt på købe loven, men det virker som lidt at en jungle for mig )

• Der er nok nogle der kender rettighederne bedre end jeg gør, men jeg vil mene at du snart vil kunne kræve pengene tilbage. Tjek evt. retsinfo.dk.
    Desuden vil jeg KLART anbefale dig at læse forholdene igennem på den udvidede forsikring. Det er meget muligt du allerede kan kræve pengene tilbage, men det kommer an på hvad der står i regelsættet.
    Hvis du får pengene tilbage vil jeg anbefale at tage dem med til et andet sted. En fysisk butik som Fona har kun servicen at konkurrere på i forhold til f.eks. netbutikker og min erfaring er at det klarer de ikke særlig godt. De gange jeg har været i Fona inden for de seneste 3-4 år har medarbejderne virket meget uinteresseret og ligeglad med kunderne.

Anders

---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

• Butikker har ret til at sende produktet til reperation i stedet for at ombytte bærbaren, også selvom det skulle være samme fejl der opstår.
    Hvis samme fejl opstår 3 gange kan du kræve pengene retur.

B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

Oprindeligt indlæg af JuiCe
    Butikker har ret til at sende produktet til reperation i stedet for at ombytte bærbaren, også selvom det skulle være samme fejl der opstår.
    Hvis samme fejl opstår 3 gange kan du kræve pengene retur.

Og dog ...

Det er langt fra altid der skal 3 gange med samme fejl til før en forbruger kan kræve pengene retur. Som udgangspunkt har sælger faktisk kun et forsøg til at afhjælpe en mangel medmindre to eller flere forsøg er velbegrundede. Det er dog stadig en forudsætning, at afhjælpning eller ombytning sker inden for rimelig tid - og her kan rimelig tid være alt fra maks et par uger til noget længere tid afhængig af hvor kompliceret fejl der er tale om og hvad der er nødvendigt for at løse den.

Hvis sælgeren skal have mere end et afhjælpningsforsøg, så skal der være tale om f.eks. en af følgende situationer:

• Hvis sælgeren havde grund til at tro, at manglen var afhjulpet allerede i første forsøg
    • Hvis det er en kompliceret fejl, som er vanskelig at finde og afhjælpe
    • Hvis der er tale om en speciel vare, du har fået bestilt hjem, eller en vare, der er lavet specielt til dig. Det kan fx være gardiner syet efter mål eller skræddersyet tøj
    • Hvis der er tale om en periodisk fejl, altså en fejl der kun viser sig af og til, og sælger ikke kunne konstatere fejlen ved første forsøg
    • Hvis sælgeren har lånt dig en anden vare under det første forsøg
    • Hvis manglen er næsten helt afhjulpet allerede i første forsøg

Hvis der er tale om flere forskellige fejl / mangler så har sælger som udgangspunkt et afhjælpningsforsøg for hver mangel. Det er så lidt forskelligt hvor mange afhjælpningsforsøg man som forbruger skal leve med, men det afgøres bl.a. ud fra hvor vigtig varen er for forbrugeren og hvor lang tid sælgeren har brugt til at afhjælpe. Udgangspunktet er dog, at man skal leve med op til tre forskellige fejl, og ved den fjerde fejl kan man så kræve pengene tilbage eller et afslag i prisen.

Kilde: http://www.forbrug.dk/Artikler…4584F4162825E9C834FBBFD5B

• tusind tak, det var lige præcist sådan noget jeg havde brug for at vide ;)

- Jeg har netop brug for tørre facts, så jeg ved hvornår jeg har loven på min side..

Jeg syntes dog det er for dårligt at på under 24timer skal bærbaren ind til reparation igen..

Jeg havde nærmest brugt flere timer på at komme frem til fona i bus for at hente og aflevere den, end hvor lang tid jeg rent faktisk havde brugt den..

PS: Da jeg fik den skulle den Recovery, men den stod i nærmest 7timer, men var bare som frosset, så allerede der var der vel teknisk set en fejl også?
    - Jeg fik ingen Recoverydisk eller Windows DVD med da jeg købte den?
    Og sælger sagde at han ville skyde på at en RecoveryDisk hos Acer hoster et sted mellem 7 og 800kr?

- HVAD!?

• Jeg har lige købt en Acer bærbar hos SHG (Ingen problemer med RMA forresten, min bror købte også en, den gik i stykker og efter han havde afleveret den gik der 2 dage før han fik den igen og den spillede bare) Men på min Acer ligger Recovery Disc under Denne computer, som et standalone drev med win7 installationsfilerne :)