Endnu et studie bærbar spørgsmål

  • Hej


    Min kæreste er startet på matematik studie ved Københavns universitet. Hun kunne godt bruge en ny bærbar, så jeg ville hører om i tror denne er fin nok til formålet.


    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4391848


    Den skal helst ikke koste så meget mere, den kan da godt smide lidt mere i hvis i mener det er nødvendigt.


    Programmerne der bruges er hedder LaTex, Miktex, Mable og eller skal den ikke kunne andet end at spille på Kom og Vind, og surfe på nettet.

  • Jeg ville ikke mene den var optimal af 2 grunde:
    1: 15 " bliver efter min mening for stort at slæbe hjem og tilbage hver dag. Jeg hælder til maks 14.1 " og mindst 12 ", men det er bare min mening
    2: 4 timer batteri? det bliver nærmere 3 når man bruger den, og 3 timer til en hel dag? hvorfor så ikke bare vælge en med 10 timer når den alligevel ikke skal kun kunne andet end at surfe og de nævnte programmer?

    E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
    Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
    PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
    Corsair 550W - Maxtor 250GB
    Antec p182

  • Hej,


    Jeg havde valgt som du foreslår - en 15". Skal man sidde med latex og maple i flere timer vil man gerne kunne sidde godt. En 14" eller mindre vil være for småt imo. Jeg har cyklet 10 km t/r med en 15.4" lenovo i nu 4.5 år og det går fint. Så pung de 4k ud og bliv glad :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Flasken.dk
    Hej,


    Jeg havde valgt som du foreslår - en 15". Skal man sidde med latex og maple i flere timer vil man gerne kunne sidde godt. En 14" eller mindre vil være for småt imo. Jeg har cyklet 10 km t/r med en 15.4" lenovo i nu 4.5 år og det går fint. Så pung de 4k ud og bliv glad :)


    Men da du aldrig har prøvet at transportere en 13" ved du ikke hvad du er gået glip af ;)


    Men hvad siger du med batteritiden?, er mere end 4 timer et krav/nødvendigt?, for hvis ikke vil jeg mene det ser fint ud

    E8500 C0 @ 4.2 - Xigmatek HDT-s1283
    Asus P5Q Pro - Mushkin 2x2 Redline
    PoV 8800GTS 512 785/1910/1030
    Corsair 550W - Maxtor 250GB
    Antec p182

  • ja skærmstørrelse og vægt kan jo altid diskuteres for og imod. Tror nu helst hun vil have en min. 15" også fordi hun ikke skal have den med på uni hver dag, den skal primært bruges hjemme og til eksamer og prøver på skolen.


    I første omgang søgte jeg mest svar på om den er kraftig nok og ikke bliver for langsom til programmerne.

  • Forvent ikke en bærbar der kan holde singssygt lang tid til den pris. Det er min erfaring. Det at det er en "ThinkPad" kan du ikke rigtigt bruge til noget, for det er en "Edge", og den har intet med rigtige ThinkPads at gøre.


    Jeg ville anbefale at smide 5000kr. Ellers får man ikke noget ordentligt..

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Jeg er selv blevet færdig på uni her i sommer og har hver dag i 5 år slæbt en 15.4" Thinkpad frem og tilbage og det har ikke været et problem. Jeg har brugt latex, matlab/GNU Octave og maple på dagligt basis under studiet.


    Dem jeg kender der har købt lenovo (både ideapad og thinkpad) har været godt tilfreds - mig selv inklusiv. Så på den front er du godt kørende.


    Til gengæld, synes jeg skærm opløsninger er måske lidt i den lave ende. Hvis din kæreste kommer ud i noget 3d modellering eller 1000 åbne vinduer ad gangen (hvilket man hurtigt kan komme til med latex i øvrigt) så ville jeg kigge lidt efter noget med højere opløsning på skærmen eller alternativt købe en ekstra skærm til grupperum/hjemmekontor/hvor-du-nu-arbejder. Men det er måske også en vane sag?


    Maple er også rigtig glad for at bruge ram, så tag og køb de ekstra 2Gb der er plads til med det samme. Det vil din kæreste i hvert fald blive glad for i længden.


    Et lille argument for at opgradere budgettet er at man som studerende skriver rapporter hele tiden! dvs. 8 timer dagligt foran skærmen, hvis ikke mere. Dvs. 1/3 af livet de næste 3-5år skal man sidde og bøvle foran computeren. Det er fandme for surt at sidde ved en møg spand så længe - derfor køb en T-model. Det er selvfølgelig bare min mening.


    håber du kan bruge det til noget....


    Mvh.
    Handberg