OC AMD Setup

  • Er blevet enig med mig selv, at i stedet for at købe ny CPU så OC den jeg har nu.


    Det er en AMD phenom II 940 BE.
    Bundkort er ASUS M4A785D-M PRO 785G.


    Indtil videre er det en std køling på den, men har tænkt mig at skifte den.


    Nu stopper min viden så, hvilken køling skal jeg vælge? Går udfra at hvis det bliver vandkøling kan man stadig transportere computeren når man engang imellem skal til LAN?


    Hvor meget kan man yderligere få ud af den CPU og stadig køre stabilt?

  • Du kunne jo investere i en H50 eller H70 fra Corsair, så bude du kunne banke den PCU helt i bund.


    Det er lukkede vandsystemer så der er intet vedligehold, de virker ganske som en luftkøler, sæt den i og du er kørende, mere nemt bliver det altså ikke samtidig med får du en bedre køling end på luft, måske lige bortset fra de allerbedste luftkølere, som yder omkring det samme.


    Jeg vil tro at det bliver dine ram, som kommer til at sætte grænsen for hvor højt den kan komme op, men siden det er en BE udgave, som du har siddende i maskinen, så kan du jo med rette køling bare hæve din multiplier til den bliver ustabil, give den lidt mere volt og så fortsætte, samtidig med at du skal holde rigtig godt øje med dine temperaturer.


    Man kan ikke sige hvor højt du kan komme op, fordi hver CPU er unik, så der er forskelle på hver enkelt hvor højt den kan komme, men det er bare at gå i gang :D.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Den er kraftigere end dens lillebror, men til en Phenom II af din størrelse skulle H50 være mere end rigeligt.


    Det kommer jo helt an på hvor kraftigt du sigter at overclocke. Logisk set kan kraftigere køling tillade en mere aggressiv overclock, men du når jo en grænse under alle omstændigheder hvor eneste løsning hedder "hjemmebygget" vandkøling.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Har lige fået smidt en H50 på min 955, der har kørt på 3,6ghz siden jeg fik den. I næste uge skulle jeg gerne få tid til at lege med den og få den op imellem 3,8-4,0ghz.


    Du skal være opmærksom på at Phenom II's værste fjende er varme. Det gælder om at holde både NB og CPU godt kølige, så du skal have godt airflow i din pc også.


    Jeg ville nok sige at du kan få 400mhz bare ved at hæve din multiplier - måske uden at ændre volt på cpu.


    Her er et par gode steder at starte med at læse:


    http://www.overclock.net/amd-c…-ii-955-m4n82-deluxe.html


    http://www.neoseeker.com/Artic…views/m4n82deluxe/13.html


    http://www.techreaction.net/20…c-ram-overclocking-guide/


    Bemærk dog, at nogle af kilderne drejer sig om mit board, og det kan derfor afvige.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().