Ny comp eller nye dele?

  • Hey dudes/dudettes


    Har ikke specielt meget forstand på computere, hardware eller software, men eftersom min computer er begyndt at blive en smule langsom, eller måske syntes jeg bare det er på tide at den bliver bedre(?), har jeg tænkt mig at spørge om råd fra nogle der faktisk ved noget om det :).


    Nuværende pc: (http://www.shg.dk/Stationaer/Acer-Aspire-M5641-2151267.html) med et (http://www.shg.dk/Grafikkort/C…0-1GB-DDR5-H-2208454.html) grafikkort.


    Anyways, mit spørgsmål er: skal jeg købe mig en ny pc eller købe dele enkeltvis og så bare gå igang med at samle?


    Pc'en skal (stort set) kun bruges til gaming ( bl.a. New Vegas, WoW, Mass Effect 2, Borderlands, Civ 5, get the picture?), min nuværende kan godt trække de spil som jeg spiller men desværre kommer der en gang imellem lidt lag hvilket er ret så surt :(. Mest tit over WoW, men har på fornemmelsen at det en internettet der "fail'er".


    Nå men, i skal være mere end velkommen til at give links til evt. dele eller hvis nødvendigt en bedre pc, på forhånd mange tak :)



    Edit: Glemte at sige, jeg køre med 2 skærme, hvilket måske kunne være en grund til lag?

  • vil sige at du kan spare kraftigt ved at skifte bundkort, CPU og RAM og genbruge resten, men siden du mest lagger i WoW, så kan det sangens bare være internettet der lige bugger en smule...


    Prøv evt. at køre lidt antivirus, antispyware og en defragmentering inden du går ud og køber nyt ;)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Det er dit GFX som lige mangler det sidste for at kunne følge med. Smider du et nyt GFX i, så som 5770 eller over, så burde du ikke komme til at opleve lag, for udsat at dit netforbindelse er iorden.
    Du har en quadcore siddende i maskinen, og den kan sagtens følge med det næste lange stykke tid, så det er ikke maskinen som sådan, at det er galt med.
    WOW elsker CPU kraft og det har du rigelig af med den, som du allerede har siddende i maskinen.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tusinde mange tak til jer begge :).


    Som sagt har jeg den store viden mht. hardware, så ville være perfekt hvis en eller anden enten kunne linke et bedre "GFX" eller forklare mig hvad det er :s. Og hvad angår CPU og RAM, er der nogen der har en idé om hvilket et der kunne betale sig at gå efter? Prisen er ikke det største problem så bare fyr løs :).


    Igen, mange tak for svarende

  • Hd6850 som nyt gfx og hvis du kan finde en brugt q6600 eller 9xxx, så skulle det give lidt mere cpukraft.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • GFX er bare et/en betegnelse mange af os bruger til at sige GPU(Graphics Processing Unit) eller i normal tale Et grafik kort. Jeg ville nok hellere lede dig mod Nvidia istedet for ATI grafik kort, da nvidia har deres PhysX hvilket ATI ikke har.


    Så et GTX 460 kunne rigeligt svare sig til dig : http://www.bj-trading.dk/newsh…=palit&vare=491863&f=edbp


    Ang. det du siger med din CPU og RAM og ((bundkort)) : hvis de skal opgraderes til det bedste af det bedste så ville jeg sige du skulle rykke op til Core I7 Extreme sammen med DDR3 ram(Bemærk det er kun socket 1366 der understøtter I7 extreme, samme gør sig gældende for DDR3 RAM) men hvis det er det bedste du skal have så kommer du nok til at skulle af med omkring 12000 kr(CPU : 8000, Ram(8gb): 2000kr, Bundkort: 2000kr) og sammen med et nyt GFX 13000kr


    Links til de ting du kunne købe


    CPU: http://www.midt-data.dk/hardwa…r---3-33-GHz---12MB-.html
    Bundkort: http://www.fcomputer.dk/Mainboard/ASUS_P6T_SE_X-58_S-1366
    RAM: http://www.midt-data.dk/hardwa…DR3-PC3-12800-DC-kit.html
    GFX: http://www.bj-trading.dk/newsh…=palit&vare=491863&f=edbp

  • Det mener jeg ikke nej, du kan altid købe/downloade Win 7 men kortet kan også køre med vista da win7 og vista er stort set det samme, (Vista er bare langsommere) win 7 er bare en blanding af XP(Hurtighed) og Vista(Design)

  • Alrighty, vil så prøve at køre med Vista og se hvad der sker.



    Endnu et spørgsmål (beklager min newbie viden): Hvis nu jeg køber et nyt bundkort, CPU, RAM og GFX en del af gangen hvilket skal jeg så starte med, eller er det lige meget eller kan det slet ikke fungere uden alle dele samlede?


    Ps. behøver ikke ligefrem det bedste (grundet af prisen :s, er trodsalt ikke millionær(endnu)), kunne du måske finde noget der er lidt billigere, her tænkte jeg mest på den CPU du linkede (spicy). Eller måske bare fortælle mig hvilket jeg har mest brug for lige her og nu.


    (Nuværende pc og grafikkort øverst)




    Edit: Fandt lige denne her (http://www.proconsult.dk/katal…-high-ci7-960.html?nav=xx), kan det betale sig at købe den istedet for alt andet? måske bare smide mit nuværende grafikkort oven i det der sidder i? Sorry jeg bliver ved med at spørge om alt muligt, men har desværre absolut INGEN viden her :(

  • i7-980 er da max overkill til det forbrug der står beskrevet vil jeg mene, men det er måske bare mig..?


    Hvis du endelig vil op i den tungere ende så kunne dette være et forslag


    Bundkort: ASUS Sabertooth- – 1.467 kr.
    CPU: Core i7 I7-950 8 MB (Intel Boxed) – 2.024 kr.
    Ram: Kingston HyperX 3x2 GB PC3-16000 / 2000MHz – 1.112 kr.


    Samlet: 4.603 kr.


    Men dette ville formegentligt også være fint nok til dig


    Bundkort: ASUS P7P55D-E PRO - 1.307 kr.
    CPU: Core i5 I5-760 8 MB (Intel Boxed) - 1.375
    Ram: Kingston HyperX blu 2 x 2 GB PC3-12800 / 1600MHz - 523 kr.


    Samlet: 3.205 kr.


    Eller hvis du er mere til AMD


    Bundkort: ASUS Crosshair IV Formula Republic of Gamers - 1.378 kr.
    CPU: Phenom II X6 1055T 6 MB - 1.379
    Ram: Kingston HyperX blu 2 x 2 GB PC3-12800 / 1600MHz - 523 kr.


    Samlet: 3.280


    GFX: Club 3D Radeon HD 6870 (1 GB) - 1.741 kr.


    eller MSI N460GTX Hawk (1 GB) - 1.499 kr.


    Edit:

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Anpes
    Hvis nu jeg køber et nyt bundkort, CPU, RAM og GFX en del af gangen hvilket skal jeg så starte med, eller er det lige meget eller kan det slet ikke fungere uden alle dele samlede?


    Edit: Fandt lige denne her (http://www.proconsult.dk/katal…-high-ci7-960.html?nav=xx), kan det betale sig at købe den istedet for alt andet? måske bare smide mit nuværende grafikkort oven i det der sidder i? Sorry jeg bliver ved med at spørge om alt muligt, men har desværre absolut INGEN viden her :(


    Hvis du vil skifte CPU, bundkort og ram skal det gøres samtidigt da CPU'en skal passe til dit bundkort og du skal også gå fra DDR2 til DDR3 ram. GFX kan du derimod godt skifte uden at skifte andet så det ville være den billigste / letteste løsning.


    Og med hensyn til den computer du linkede til så selvom du vælger det dyreste setup jeg linker til ville du stadig spare 2.500 kr. og samtidigt få en bedre comp.


    Forresten så håber jeg ikke at du har tænkt dig at køre med stock køling uanset hvad du ender med at opgradere til.

  • Mange tak AffenKatzen, meget meget hjælpfuldt :)


    Hvilket af de to CPU'er og RAM vil du mene er bedst? (altså i den "ikke-tunge ende")


    Eller kan det virkelig betale sig at bruge 1000(+) mere på den "tungere ende"?



    Og nu hvor vi er så godt i gang, tror jeg også det vil være smart at opgradere mit øøhm... Internet (altså bedre, hurtigere og mere stabilt :)). Nogle forslag på noget? Og inden der bliver spurgt, så nej aner ikke hvad jeg har lige pt :S Men helt sikkert ikke noget hurtigt, fx ligger jeg kun på omkring 100 kb/s hvis jeg nu downloader en film eller noget andet for den sags skyld.


    Skal lige siges at jeg bor et godt stykke ude på landet, og har fået at vide det er lige meget hvor godt et internet man har, jo længere ude man bor desto dårligere bliver forbindelsen, passer det?


    Som sagt et par gange ( :O ) er jeg ikke den store Einstein til det med computere og andet IT grej, men skal jeg ud i en butik og købe et USB stik eller hvad gør man med internet når det skal være bedre?



    Edit: Ok, går ud fra jeg bare køber delene så ;). Du får stock køling til at lyde dårligt, hvorfor? Aner ærlig talt ikke hvad hvis overhovedt jeg har nogen køling på. Hvilken er god og hvor vigtig er sådan en køling?


    på forhånd mange tak :)

  • Du kan sagtens klare dig med stock køling så længe du ikke skal overclocke din computer, så køb dig et sæt hvor CPU og køler er samlet, ellers koster kølere ikke det vilde (ca. 2-300 kr. alt efter kvalitet og metal der er brugt)


    angående internet, så det DU kan gøre, er som sagt at køre antivirus og antispyware regelmæssigt, samt at lukke helt for bl.a. torrent og p2p programmer mens du spiller. Ud over det kommer det mest an på hvem din ISP er og hvor god ledningen mellem din central og dit hus er.


    Især med p2p programmer (hvoraf en del er spyware, det inkluderer kazaa, limewire og bearshare) er det værd at bide mærke i at de kan finde på at bruge en hel del af din forbindelse UDOVER det antal kbit/s du henter, som sagt, luk torrent og p2p mens du spiller online.


    sidst, men ikke mindst: Din CPU og dit grafikkort SKAL køles ned. Uden køling, ville begge to hurtigt blive for varme. Heldigvis er der i dag i både CPUer og GPUer en automatisk switch der lukker computeren ned i tilfælde af overophedning. Således var det ikke før i tiden... Lad mig bare sige at en AMD Athlon XP CPU kan bruges til at lave spejlæg med....

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200


  • Til gaming gør det ikke rigtigt den store forskel hvad du vælger af de to, jeg ville nok vælge Intel fordi det har jeg altid kørt med og det har fungeret fint nok, men det der AMD setup skulle også være rigtig fint og med det får du også 6 kerner i stedet for 4 med Intel setuppet og nej jeg tror ikke rigtigt at det giver mening for dig at smide flere penge efter det dyrere setup.


    Med hensyn til kølingen så er det fordi at stock køling som regel larmer en del og ikke køler så godt, men hvis du ikke har tænkt dig at overclocke så går det nok.


    Quote


    Ja det vil det fordi det bare er stock køling du linker til og du behøver ikke at købe den fordi den følger med når du køber cpu'en.

  • Følger der så også en køler med til (http://www.bj-trading.dk/newsh…pn=AMD&vare=462938&f=edbp)? eller skal jeg så lede efter noget samle-selv halløjs?



    Edit: Kom til at tænke på, hvis nu jeg køber:


    Bundkort: ASUS Crosshair IV Formula Republic of Gamers
    CPU: Phenom II X6 1055T 6 MB
    Ram: Kingston HyperX blu 2 x 2 GB PC3-12800 / 1600MHz
    GFX: Club 3D Radeon PCI-E HD6870 1GB DDR5 HDMI/DVI/DP


    vil det så overhovedet passe ind i mit nuværende kabinet? og hvad med PSU?


    (suk) Det er hårdt at skulle holde styr på alt det her.


  • Ja der følger en køler med (http://www.youtube.com/watch?v=gmD9jWYnQSQ)


    Med hensyn til dit kabinet ser det umiddelbart ud som om at det kun understøtter mATX (altså mindre end standard størrelsen) bundkort så du skal have et mindre bundkort fx MSI 890GXM-G65 til 900 kr. og der står intet om hvor stor din PSU er så det kan jeg ikke svare på.


  • Hjernedødt råd du kommer med. En CPU til 7K for at game lidt WoW.... Og dual channel RAM til et tripple channel bundkort??

  • Hmm, ville det ikke være smartere at købe et større kabinet? såsom dette kabinet.


    Der følger også en (formodet) større PSU med :D


    Åbnede lige mit kabinet for at kigge på PSU'en men, det eneste jeg kunne få lidt fatning ud af var at der stod noget med 400W (hvilket selv jeg ved er for lidt(right?)).

  • Du skal have en større psu ja, men den du linker til ville jeg ikke køre med. En 650w psu af god kvalitet skal du som minimum gå efter. Mærker som Corsair, TT, Cougar, Antec og Cooler Master er nogle jeg stoler på.


    Til kabinet kunne du købe et Antec 902 eller CM 690 (mener jeg det hedder).

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick


    Hjernedødt råd du kommer med. En CPU til 7K for at game lidt WoW.... Og dual channel RAM til et tripple channel bundkort??


    Maverick.
    Måske er det hjernedødt men han sagde jo at penge ikke var noget problem, og jeg tænkte at hans computer sikkert skulle holde i en halv krig, så derfor er det det sindssyge setup jeg linkede