Hjælp til ældre pc (win 98)

  • Hej tweak!


    Jeg stødte ind i en computer af ældre årgang. Den skulle eftersigende have haft windows 98. Den har en harddisk der er sat til master og et cd-rom drev der er sat til slave.
    Det vides ikke helt hvad der er gået galt men under opstart kommer den bare frem med den skærm der siger at windows ikke lukkede korrekt og man så kan vælge at starte normalt eller i de 3 forskellige fejlsikrede tilstande. Når man så smider en bootdiskette i siger den at der er noget galt med den fat 16 eller fat 32 partition der er på, evt. at der ikke er nogen.


    Men jeg mener? Kan et ældre ægtepar få slettet alt på harddisken eller har i nogen ide om hvad der er gået galt?

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Kan det skyldes en defekt hdd? Er umiddelbartdet første, der falder mig ind.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Kan det sagtens. Kan det testes ved at jeg prøver at smidde hdd i en anden computer ?

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Det giver åbenbart ikke resultat at vælge een af de fejlsikrede tilstande ?
    Du får ikke meget ud af at sætte harddisken på en anden computer. Det er snarere sidste udvej, når og hvis du vil redde data fra harddisken.
    Proceduren for at redde den windows 98 er at finde 'windows 98 CD'en', boote på den, og vælge repair efter 'F8' har været der. Så bevares registry og alt installeret. Ulempen er, hvis CD'en ikke indeholder SP1, SP2 at de skal på igen. Men der findes windows 98 CD'er med SP1/SP2 slipstreamed i.
    God fornøjelse !
    De burde gå over til XP, mindst. Eller linux er iøvrigt nemt at finde ud af at bruge.

  • Okay nu jeg har fundet ud af en hel del mere. Den eneste grund til at jeg troede de havde windows 98 var at det havde de fortalt mig. Men efter jeg smed min hdd med ubuntu i deres computer som master og deres hdd some slave kunne jeg se de havde xp. Man vælger jo under opstart af ubuntu hvilket OS man vil starte med og der stod også xp. Når jeg logger ind i ubuntu kan jeg også se alle de filer der er på den gamle hdd.


    Nu er situationen sådan at jeg ikke roder med ulovlige xp cd'er og sådan. Og de har ikke deres xp cd. Kan man ikke lovligt på en eller anden måde lave en xp cd der bare skal bruges som repair ?


    Jeg skal nok køre den hdd test men skal lige have en diskette og et diskette drev :P

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • så længe cd-key sidder på kabinettet endnu (plejer at sidde bagpå eller på den ene side), så kan du brænde dig en xp cd og bruge den lovlige key der sidder på kabinettet. Det gælder dog kun hvis deres computer er købt som en samlet enhed. Hvis ikke den sidder på kabinettet, så ligger den med alt det papir man normalt får med en ny comp ;)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Det er ikke en der er købt færdigsamlet tror jeg. De har købt den brugt. Men selv hvis det er lovligt hvordan får jeg så fat i sådan en? Jeg skal vel bruge en dansk og ikke en engelsk some danemagic skriver. Og jeg skal så vidt jeg husker ikke bruge cd-key hvis jeg bare skal repair skal jeg?


    Jeg kan ikke få det program der er til Maxtor PowerMax v4.23 til at skrive til min diskette. Men ser lige på det iso image til en cd.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Nu er hdd testet og ganske rigtigt var der en fejl. Programmet påstod så at kunne fixe fejlen og jeg bad den om det. Da det var gjort testede jeg igen og den bestod. Problemet er der dog stadigvæk og skyldes nok at der er forsvundet noget vigtigt for windows xp i forløbet. Så nu ville jeg egentlig bare gerne høre om det med den lovlige xp cd hentet og brændt selv eller hvad man nu kan gøre.

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • SÅ længe du har en original seriekode, så kan jeg ikke forestille mig, at der skulle være problemer, uanset hvor du har hentet cd/iso fra.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Okay. Nu er jeg ikke så meget inde i sådan noget torrent halløj. Kan man finde iso filer ligesom med f.eks. ubuntu der bare er til at smide ned på en cd med en iso brænder?

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Det er vist også til det bedste - du risikerer bare at blive anklaget for fildeling. Du henter jo ikke kun når du torrenter. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja, jeg er ikke så meget for de der ulovligheder. Har hele mit liv været imod ulovlig download af alt muligt lort fordi jeg ikke synes det er meget anderledes end at stjæle alt muligt andet. Ikke at det skal blive en moralsk diskussionsklub det her.


    Men nu har jeg så det problem at jeg sidder med en computer hvor de har købt en licens en gang men har smidt cd'er væk. Og jeg vil sådan set bare have en cd så jeg kan udføre en repair af deres nuværende installation.


    Har googlet en del efter nogle iso filer men det er ikke lige til at finde. Der er dog en del kreative forslag til noget torrent halløj. :D

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Du kan da prøve at tage en ringer og høre om Microsoft kan være behjælpelige? Du har jo licensen som bevis? :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Tror ikke jeg har deres licens. Dybest set kan det jo også være at de lyver eller ham der har solgt den til dem lyver. Men der skulle være en licens. Er der en måde at finde en evt. licens på når man ikke kan starte windows op?


    Jeg har lige ringet til dem. De kan ikke gøre så meget uanset hvad eftersom de ikke har xp mere nogle steder. Jeg skal altså finde den på nettet eller noget lignende. :(

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

    Rettet en gang, sidst af Uldar ().

  • Nu har jeg skaffet windows xp pro english cd. Men når jeg smider den i vil den bare installere. Kan det være fordi det der er på er dansk og derfor kommer den ikke med nogen repair mulighed ?

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m

  • Nu har jeg ikke rørt XP i et stykke tid men den skulle da gerne advare om at der er fundet en tidligere XP installation på en harddisk, hvor den så spørger om du vil reparere istedetfor at installere. I den blå/hvide dos menu når du starter fra CD. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det gør den ikke. Den siger at jeg skal kan install eller quit. Hvis jeg vælger install skal jeg jo så vælge partition og der kan jeg så vælge den hvor jeg har windows på. (det er den eneste) så der kan den godt se at der er windows.


    Med boot cd'en i siger den at windows\system32\config\system mangler. Er det evt. en man kan finde og smide ind hvis man booter i ubuntu og leger med filerne derfra eller bliver det for problematisk?

    Corsair 500R
    MSI Z87-G45 Gaming
    Core i5-4670k@3.4Ghz Cooled by Cooler Master Hyper 212 EVO
    Gainward GTX 275
    Samsung 840 series SSD 250gb

    WD Black series 1TB Sata 6
    G.Skill Ripjaws-Z 2x8 gb
    Corsair CX750m