Harddisk "støj" ?

  • Hej, så har jeg et nyt spørgsmål til jer.. :)


    Jeg har jo samlet en ny computer, og fik ombyttet den første harddisk fordi den gav mislyde. Nu har jeg fået ny og installeret Win7 og det virker også godt nok. Men jeg synes harddisken "larmer" en del når man læser fra den. Lyder ikke som en mislyd bare sådan en meget højlydt... læselyd ? :)


    Kan slet ikke høre den slags fra min egen men der er også 3 store 120mm i plus grafikkort blæser som i denne er passivt kølet. Det kan jo bare være derfor.. Er det normalt?


    Den nye computer:


    MSI H55M P31
    Core I3 2,93GHZ
    4GB Corsair DDR3
    Geforce 7300GT


    Harddisken er en Samsung Spinpoint F1 500GB.

    Mobo: Asus M5A97 R2.0
    CPU: AMD FX-6300 @ 4300Mhz
    Køler: OCZ Vendetta2 køler
    PSU: Corsair VX550
    RAM: G.Skill Sniper 2x4 GB 1866Mhz
    GFX: Asus Radeon R9 270 OC 2GB
    HDD: Samsung 830 128GB SSD + 750GB Samsung Spinpoint F1


    Skærm: Samsung 2233RZ 120HZ


    OS : Windows 7 64bit.

  • diske larmer stort set altid, der er dog stor forskel på hvor meget :)


    Det der bestemmer meget er, hvor disken sidder, hvis den bare er sat i en HDD ramme i kabinettet. Så kan disse, meget nemt give resonans og gøre at den larmer mere.
    Selv er alle mine diske hængt op i NoVibe rammer, så de kan ikke høres lige meget hvad de laver.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Har selv haft problemer med billige kabinetter som labber al vibration fra harddiske og DVD drev og gør ondt værre. Det billigste/nemmeste du kan gøre er at købe noget ala. http://www.coolerkit.dk/coolte…3_5__til_5_25_-p-950.html for at dæmpe støjen.


    Der er så også nogle harddiske der laver en "knitren" - dette kan du ikke gøre så meget ved. :rolleyes:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Synes ikke det lyder som vibrationer. Nærmere som en gammel IBM computer lød for 15 år siden. :) Den computer jeg har skiftet lød på samme måde, der var det en IDE harddisk der sad i, så det er nok meget normalt.

    Mobo: Asus M5A97 R2.0
    CPU: AMD FX-6300 @ 4300Mhz
    Køler: OCZ Vendetta2 køler
    PSU: Corsair VX550
    RAM: G.Skill Sniper 2x4 GB 1866Mhz
    GFX: Asus Radeon R9 270 OC 2GB
    HDD: Samsung 830 128GB SSD + 750GB Samsung Spinpoint F1


    Skærm: Samsung 2233RZ 120HZ


    OS : Windows 7 64bit.

  • Har selv haft en del F1´ere der alle larmede/klikkede en del, har nu F3 og den siger ikke en lyd.

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Det kan være almindeligt for harddisken (enten direkte eller via resonans lyd fra kabinettet) eller det kan også være et problem.


    Samsung plejer at lave fornuftige diske, men jeg vil alligevel anbefale dig at teste din harddisk med Samsungs ES-Tool (tidligere HUtil).


    Du kan hente det herfra: LINK


    Hvis det stadigvæk larmer kan du i øvrigt bruge dette værktøj til at ændre på diskens AAM indstillinger, det kan hjælpe på larmen fra disken, dog med tab af performance som følge.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Er osse gået fra Samsungs F1 til F3 på mine lager diske, og hvor man kunne høre F1 ganske lidt så kan man slet ikke høre F3 overhovedet, så den er helt lydløs.


    De dutter, som HerrMansen har sat i hans maskine, havde jeg siddende i mit af mine gamle kabinetter og så kunne man faktisk ikke høre selv gamle diske.


    Det kan sagtens være resonans fra dit kabinet, lidt afhængig af hvordan din disk er sat fast i det.
    Er den sat fast med skruer i en fast ramme uden silikone ringe mellem diske og kabinettet, så vil selv en lille smule "knitren" blive forstærket så den er hørbar, grundet dit kabinet kommer til at virke lidt ala en højtaler.


    Billigste måde at dæmpe den/dem på er at gøre som jakobask siger, at hænge dem op i nogle post elastikker eller noget cykelslange, det vil osse sænke lyden betragteligt.


    Sidste mulighed er som RTM siger, nemlig være et lille problem med disken, det har der været med flere diske fra Samsungs F1 serie, men det kan det lille program EZ-tool opvise, som han osse linker til, prøv at køre det osse, om ikke andet så for at udelukke at der skulle være noget galt med disken.
    Så vidt jeg husker skriver programmet osse hvilken firmware som ligger på disken, og en opgradering af denne burde kunne løse problemet med lyd.
    Der skal du så have fat i Samsungs support afdeling for at få denne, da Samsung ikke ligger ny firmware ud til offentlig download, men den kan tilsendes via email ved henvendelse, lige modsat næsten alle andre harddisk producenter der normalt har ny firmware liggende på deres websites.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.