Objektiv til mørke

• Hej alle!

Jeg har længe haft problemer med at tage gode billeder når lyset ikke har været optimalt, såsom senere på aftenen ved fester, julefrokoster og familie sammenkomster. Specielt når det eneste er 2 lys over bordet eller nogle kraftige stearinlys. Ofte bliver billedet sløret fordi folk bevæger sig eller så tvinger den blitz på og det ødelægger helhedsindtrykket. Derfor søger jeg et objektiv der har den korrekte blænde (Skal vel ned omkring 1,8?) om det er et fast på 35mm eller i området 18-55mm gør ikke det store.

(Så en igår der tog udemærkede billeder med Canon 7D og et tamron objektiv som jeg mener havde en blænde ned på 2.6-x.x og var 18-55 mener jeg. Og det kunne næsten klare jobbet.

Det skal primært tages rundt omkring bordet til diverse fester.

Jeg har i øjeblikket et Sony A300 med et Sigma 18-200mm 3.5-6.3.

Prisen skal helst ikke være over 1000kroner, har hørt de kan fås til ca. 700 kroner?

Jeg har søgt på diverse sider, men jeg kan simpelthen ikke finde noget til en nogenlunde pris, kommer hurtigt over 2500 kroner.

Takker for alle råd :)

Oprindeligt indlæg af sajo
    Jeg ved Canon har en 1.8 50mm, men ved ikk om der er convertere den koster 8-900kr

Convertere? :roller:

Canons /1.8 50mm
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=377571

Nikkons F/1.8 50mm
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=111912

Også Sonys eget F/1.8 50mm
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=642830

Kan det svare sig at give de hundrede kroner ekstra, eller kan jeg ligeså godt vælge Canons?

Edit: eller også give næsten dobbelt pris, også få et 35mm:
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=501593

Oprindeligt indlæg af Maverick
    Jeg ville da helt klart tage Sony´s nu du har et Sony cam. Alt andet ville være tåbeligt.
    Alternativt en ordentlig blitz, hvor du kan styre lyset. Man kan sagtens tage gode stemningsfyldte billeder med (ekstern) blitz.

En ekstern blitz er helt sikkert også det næste jeg vil kigge efter, men man skal lige have sparet op :D

Har du nogen erfaring med 1.4vs1.8 i blænde?

Oprindeligt indlæg af Neco

En ekstern blitz er helt sikkert også det næste jeg vil kigge efter, men man skal lige have sparet op :D

Har du nogen erfaring med 1.4vs1.8 i blænde?

Nopes, bruger en Tamron 17-50mm f/2,8 på mit EOS 50D. Jeg har længe overvejet at købe den 50mm´er, men har aldrig fået taget mig sammen.
    Du kan købe en ekstern flash til billigere penge end den 50mm Sony:
    http://www.digital-cameras.com…me=Metz-36-AF-4-Flashgun-(Sony-Fit)-&ProductID=7617

Jeg har en magen til - bare til Canon.

• Tvivler stærkt på du kan bruge et til Canon, og hvis der skal converter på så bliver billedet ikke så lige så godt, så ville helt klart anbefale at tage sony's eget objektiv..

• Sorry 2 say, men man får ikke meget objektiv til 1000kr. Du skal helst over de 2-3000kr, især når vi snakker så lav blænde.

Men der er self altid den faste på 50mm som du selv har fundet.. Det er nok det bedste (eneste bud) på et godt og billigt objektiv..

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

• Problemet ved 50mm'eren er efter min erfaring, at den er for lang på et crop kamera til brug indendørs der passer en 50mm ækvivalent noget bedre. Jeg har købt en 28 f2.8 til den brug, og den er også dejlig skarp.

Alternativet er noget 17-50 f2.8 (som så igen er noget over 1000,-).

/ask

Oprindeligt indlæg af jacobask
    Problemet ved 50mm'eren er efter min erfaring, at den er for lang på et crop kamera til brug indendørs der passer en 50mm ækvivalent noget bedre.

Alternativet er noget 17-50 f2.8 (som så igen er noget over 1000,-).

/ask

Hvad betyder de 2 første linier på dansk? :roller:

Har også overvejet ikke at komme så langt ned i blænde, men er 2.6 - 2.8 nok?

Overvejer meget Sonys, og det er muligt den bliver bestilt imorgen, når jeg lige har haft 24 timer ekstra til at overveje det i. (Læs: kigge på nettet efter alternativer og tests) :D

• Hvad betyder de 2 første linier på dansk? :roller:

Har også overvejet ikke at komme så langt ned i blænde, men er 2.6 - 2.8 nok?

Overvejer meget Sonys, og det er muligt den bliver bestilt imorgen, når jeg lige har haft 24 timer ekstra til at overveje det i. (Læs: kigge på nettet efter alternativer og tests) :D[/quote]

Det betyder at jeg syntes at du kommer for tæt på.

Med at kamera som dit med en "lille" sensor svarer et 50mm til ~75mm hvilken ofte kan være for meget "tele" indendørs med trang plads.

Hvis det er et Sony kamera du har, så er det sony objektiver du skal bruge. Glem alt om adaptere det bliver aldrig rigtigt godt.

/ask

• Bliver godt nok en smule dyrt hvis man skal have andet end 50mm og det skal være sony. :rolleyes:

Tror jeg hopper ind i 1 eller 2 fotobutikker imorgen og prøver lidt, så må vi se om jeg skal vente nogle måneder inden jeg investere.

• Du kan jo ret hurtigt tjecke selv om de 50mm er for langt, hvis du bare tager dit nuværende objektiv og stiller det på 50mm kan du jo se om det er "for meget".

/ask

Oprindeligt indlæg af jacobask
    Du kan jo ret hurtigt tjecke selv om de 50mm er for langt, hvis du bare tager dit nuværende objektiv og stiller det på 50mm kan du jo se om det er "for meget".

/ask

Har jeg også forsøgt med mit Sigma 18-200mm. Også for at se eventuel forskel på fast 35mm og 50mm.

Men du snakkede om at 50mm var 75 mm? Men det er ens for begge objektiver, da det er kameraet som det afhænger af?

Gælder det for alle objektiver jeg kommer på mit kamera? Eller kan der være forskel fra model til model?

Oprindeligt indlæg af Neco
    Har jeg også forsøgt med mit Sigma 18-200mm. Også for at se eventuel forskel på fast 35mm og 50mm.

Men du snakkede om at 50mm var 75 mm? Men det er ens for begge objektiver, da det er kameraet som det afhænger af?

Gælder det for alle objektiver jeg kommer på mit kamera? Eller kan der være forskel fra model til model?

Det med de 75mm skyldes at dit kamera har en "lille" sensor (se wiki), det har de fleste kameraer (med undtagelse af de helt store dSLR'er). Dette bevirker at forstørrelsen i et objektiv du sætter på dit kamera skal ganges med 1.5 i forhold til hvad man vil se på et gammelt film-kamera.
    Så ja, det er bestemt af kameraet og ikke hvad du sætter forand det.

/ask