Hjælp til at bygge en renderingsmaskine!


  • Ja det lader til at det bundkort du har fundet kan køre xeons : LINK


    Som jeg skrev i min tidligere kommentar, så lader det også til at Asrock p55 bundkort understøtter Xeons:
    eksempelvis Asrock P55 Pro, som ikke koster en bondegård.


    CPU support
    EDBPRISER

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • RTM: ja det er et fancy bundkort, her kan man se flere smarte ting http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=n0goz6KAhlPOk1kF


    Bare skuffet over at det i følge edbpriser.dk kun er certificeret til Vista - Gaaab.... skal helst være windows 7 og 64-bit sjov!


    Spørgsmålet er så om det prisen taget i betragtning er lidt for fancy til mit behov, og om jeg tør satse på de billigere bundkort, der ikke officielt er godkendt til Xeon 3470!


    Har fået at vide at Asrock ikke er det bedste mærke!

  • De her godt nok være lidt "uprofessionelle". Men har selv bestilt nogle ram der fra fra ca en uge siden, og det kom til tiden. Har endnu ikke rodet med RMA endnu men siden jeg sidst snakkede med deres service så lyder det som om at der ikke skulle være nogle problemer. Men personligt vil jeg tage en anden hvis det er muligt, jeg valgte kun at købe mine ram der da det var det eneste sted jeg kunne finde dem til en god pris.

  • Det bliver ATX, har prøvet at skabe et nyt overblik. Det der er nyt er så bundkortet, kabinet og harddisk - er Maxtor et ok mærke?
    Overvejer om der skal spares på det bundkort, frem for måske mere ram - det er næsten for tyndt...
    _________________________________


    Xeon X3470 8 MB (Intel Boxed) 2.499 kr.
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=672203


    ASUS P7P55 WS SuperComputer 1.269,00 kr.
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=703179


    Corsair XMS3 2 x 2 GB 760,00 kr
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=630095


    Corsair CX400W 358,00 kr
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=472193


    Maxtor DiamondMax 21 80 GB 2x199 kr. = 398 kr
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=395741
    Har kikket på min nuværende harddisk bruger kun 35 GB lol + jeg har lidt på en backup. Jeg vil hellere køre lidt mindre og så Raid.


    NVIDIA GeForce 310 (512 MB) 813,00 kr
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=797564


    Cooler Master Elite 310 265,00 kr
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=606312


    Unden skærm: 6.362 kr. + lidt fragt.


    ______________________________


    Det kan så sammenholdes med fx http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=3637527 ???
    Her får jeg 8 ram og godt grafikkort, men vist nok lidt mindre CPU kraft? Og kender i øvrigt ikke detaljerne på bundkort etc.! :crazyeyes:
    ___________________


    Skærm 900-1.000 kr.
    (har fået et offline tilbud, men har ikke besluttet det endnu).


    I alt cirka 7.300 kr. for hardware
    (har trådløse tastatur og mus til mac, men som måske også virker på windows)


    (+ 800-900 kr. for windows 7)


    :crazyeyes:

  • Ser godt ud. Og hvis du beslutter dig for at udvide med mere plads, så kan du nemt købe dig en 1,5TB / 2TB for godt under en tusse. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det kan godt være at du kun bruger 30-40GB, men tro mig, jeg arbejder selv med 3D/film og så lidt plads tror jeg ikke du kan nøjes med. Det er yderst anbefalet at du har MINIMUM 300GB.


    Raid er ikke nødvendigt når du skal arbejde med 3D. Du skal fokusere på CPU, GPU og RAM.


    Desuden er den Maxtor ikke så god. Har selv haft en Maxtor, den gik i stykker inden jeg fik installeret windows, men det kan sikkert ske for alle. Min pointe er bare at du skal kigge efter nogle som fx Samsung, Western Digital. Det er god kvalitet :)


    Så vil jeg lige tilføje angående harddiske at den Maxtor du har valgt har kun 8 MB buffer. Du skal kigge efter enten 16 MB, 32 MB eller 64 MB, jo flere MB jo bedre.


    Jeg tror godt at du kan tillade dig at spare på bundkortet, et supercomputer bundkort er ikke helt nødvendigt :) Og så kan du fx tage 8GB Ram. Det vil helt sikkert give et boost når du gemmer frames i bufferen.

  • heinzie, jeg tror han mener RAID 1 for data redundans.


    Hvorom alting er, så er jeg dog enig i at der bør bruges flere penge på harddiske, af flere årsager.


    1: de er ikke på lager
    2: Det er sandsynligvis nogle gamle diske, som vil være langsome
    3: Maxtor er ikke ligefrem kendt for kvalitetsdiske(Maxtor ejes af Seagate og har været brugt som budget serie i en overgang).


    Et bedre eksempel vil være disse samsung F3 500GB diske, de koster 312kr /stk + porto
    Link


    Det lader ikke til at man sparer noget nævneværdigt ved at købe diske med mindre lagerplads.


    PS: i øvrigt det link du henviser til ved grafikkortet angiver at det ikke er på lager, prøv at se om der er andre kort der er på lager.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mikael
    ______________________________


    Det kan så sammenholdes med fx http://www.computercity.dk/Products/Product.aspx?id=3637527 ???
    Her får jeg 8 ram og godt grafikkort, men vist nok lidt mindre CPU kraft? Og kender i øvrigt ikke detaljerne på bundkort etc.! :crazyeyes:
    ___________________
    :


    Den computer var computercity ligner noget værre ragelse hvis jeg skal være ærlig.


    grafikkortet koster ca 500kr, så er ikke "godt" det er "OK"
    Den har en 5400RPM harddisk som systemdisk, hvilket heller ikke er optimalt (dog OK til lager).
    Bundkortet er baseret på et ældre Nvidia Chipsæt 6150SE (iflg ComputerCity), som ikke er det bedste chipsæt derude.
    Alt i alt er den HP computer baseret på teknologi der er et par generationer for gammel.


    Hvis nu vi vender tilbage til dit nuværende setup, så syntes jeg ikke at du skal afskrive asrock bundkort eftersom de ville passe til dit budget ganske fint, ja det er et budget mærke så der vil ikke være alt for meget tilbehør i pakken.


    Jeg læste derudover lidt op på hvad det geforce 310 kort kan og det lader ikke til at være pengene værd hvis man sammenligner det med andre nyere kort (i hvert fald når det gælder gaming), spørgsmålet er om det kan noget som andre kort ikke kan.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Jeg læste derudover lidt op på hvad det geforce 310 kort kan og det lader ikke til at være pengene værd hvis man sammenligner det med andre nyere kort (i hvert fald når det gælder gaming), spørgsmålet er om det kan noget som andre kort ikke kan.


    Det kort er ikke til gaming. Det er lavet til at få lidt ekstra power når det har med video redigering at gøre. Det er småt og kompakt til et Micro-ATX system. Men siden han skiftede til et ATX, så kan de være han skal have et andet der er lidt større. Grunden til at jeg tog det kort var at han i starten havde sagt at han ville have Micro-ATX, så det var det bedste jeg kunne finde til den pris i lav profil.

  • Et andet alternativ er ATI's FirePro serie. De er designet til folk som laver 3D og udnytter OpenGL og DirectX fuldt ud. Fx et ATI FirePro V4800 eller ATI FirePro V3800.


    V4800 er ca 1.400,00 DKK
    V3800 er ca 800,00 DKK


    Her kan du læse lidt mere om FirePro serien.


    Du kan også tage Nvidias Quadro serie som fx et NVIDIA Quadro FX 1100.


    NVIDIA Quadro FX 1100 er ca 1.600,00 DKK


    Her er noget om Nvidias Quadro serie.


    Quadro FX og FirePro er de optimale serier for en renderingsmaskine. Men hvis du hellere vil have en GeForce serie. Så er et GTX 460 også en god løsning til de godt 1.570 DKK. Det har DirectX 11 / OpenGL 4.0 / DirectCompute / OpenCL.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af noxon
    Hvorfor ikke snuppe en almindelig i7 og spare en del penge?
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=654272


    De har jo samme ydelse, og de samme instruktionssæt, mig bekendt er det kun muligheden for at smide flere CPUer på et bundkort man mister med i7.


    Fordi det ikke er det samme. I7 familien er desktop processors, hvor Xeon's er Workstation processors.


    Når det gælder 3D og rendering, så er Xeon en tand bedre. Det er det samme som hvis jeg nu tog et GeForce grafikkort (som er lavet til spil) isted for et Quadro (som er lavet til videoredigering). Det vil virke fint, men man kan godt mærke forskel. Specielt hvis man står og skal render en hel film/animation sekvens.


    Quote

    Fra Intel's hjemmeside
    Mega-task and get more done faster with Intel professional workstations. Experience faster time to results, visualize and simulate like never before with next-generation intelligent performance.


    Quote

    Entry workstation: Intel® Xeon® processor 3400 series
    Workstations built with the Intel® Xeon® processor 3400 series can meet your entry 3D content creation needs with their advanced quad-core performance, support for greater memory, and professional graphics capabilities over business desktops (i7). Built–in security and manageability features help improve your productivity by minimizing IT disruptions¹.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Heinzie


    Fordi det ikke er det samme. I7 familien er desktop processors, hvor Xeon's er Workstation processors.


    Når det gælder 3D og rendering, så er Xeon en tand bedre. Det er det samme som hvis jeg nu tog et GeForce grafikkort (som er lavet til spil) isted for et Quadro (som er lavet til videoredigering). Det vil virke fint, men man kan godt mærke forskel. Specielt hvis man står og skal render en hel film/animation sekvens.


    Har du link til en test der viser dette ?
    For disse CPUer har 99% de samme specs.


    Men grafikkort er det noget andet, Quadro eksempelvis har flere RAM, og driverne er anderledes. Før i tiden kunne man faktisk tage et normalt Geforce kort og softmodde det til et quadro så man kunne bruge disse drivere, og så var der faktisk ingen ydelses forskel da specs var de samme.

  • HerrMansen: Investere netop med henblik på at kunne opdatere på sigt ;)


    Heinzie/RTM: Mht. harddisk og GB
    Ja, har tænk på at animationerne nok kommer til at fylde en del, men svært at vurdere, da jeg ikke kende omfanget pt. - jeg tænker over det...
    Jeg havde kun kikket på rpm, og hvis Maxtor har relation til seagate så er Maxtor helt sikkert ude!!! Overvejer link, den ser super ud : Ja det kan næsten ikke betale sig at købe mindre!


    Heinzie/RTM: Mht. RAID
    Må indrømme at jeg ikke har helt styr på det, men det lyder smart lol! Synes det er rart med backup, hvis man har mange tidskrævende animationer liggende...


    Heinzie/RTM: Mht. Bundkort
    Det ser ud til at jeg sagtens kan vælge et billigere bundkort:
    http://www.overclock.net/intel…l-support-xeon-x3440.html :clap:



    RTM: Mht. AMD tilbuddet
    Uanset om du har ret eller ej, så var det, det jeg gerne ville høre – læs samle selv er sjovere g* (Der er også flere muligheder med Xeon).

    RTM/Heinzie: Mht. Grafikkort
    Havde selv prøvet at søge lidt efter andre kort og kikke på Nvidias webside, men synes det er noget af en jungle :crazyeyes: !
    Jeg køre ”dual channel forum chat” lol, så her kan I se baggrunden for at prioritere mere CPU og mindre GPU: http://www.3dmaxer.dk/forum/to…=1&TOPIC_ID=26320&#216608


    De dyre bundkort vil sprænge budgettet, så det bliver nok V3800 som Heinzie foreslår (fornemmer han har styr på det!), men andre bud i den klasse er velkommen!


    Vil det ændre på krav til strømforsyningen?


    Noxon/Heinzie: i7 vs. Xeon
    Det software program jeg skal bruge, anbefaler Xeon, ligesom Intels guide!
    Men man kan argumentere at i7 er fint til mine hobbyaktiviteter, men som nævnt investere jeg med henblik på at det kan vokse!


    http://ark.intel.com/Compare.aspx?ids=42932,41316,
    Xeon kan tage flere ram, men de bundkort jeg køber nu kan alligevel ”kun” tage 16 GB ram, så det er lige fedt! Men det viser vel at den er bygget til andre typer opgaver eller noget!
    Noxon tak for forslag, jeg overvejer det dog lige en extra gang, men jeg tror jeg holder på Xeon, medmindre nogen kan trække en kanin op af hatten!


    pyha, håber jeg kom det hele igennem!

  • V3800 er et udmærket grafikkort til dine behov. Når det så er sagt, så er jeg begyndt at tvivle på den psu. Det kan godt være at 400W er mere end nok, men vil tage VX450W'ern istedet. Det er begyndelsen på deres VX serie som har vist sig at være meget god kvalitet. VX450'ern er også nyre end CX400W'ern.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Heinzie
    V3800 er et udmærket grafikkort til dine behov. Når det så er sagt, så er jeg begyndt at tvivle på den psu. Det kan godt være at 400W er mere end nok, men vil tage VX450W'ern istedet. Det er begyndelsen på deres VX serie som har vist sig at være meget god kvalitet. VX450'ern er også nyre end CX400W'ern.


    Der ville jeg osse tage VX450 af flere grunde:


    1: den vil ikke komme op og banke i 80% eller der over belastning når først du sidder og redigerer for alvor og CPU samt GFX for alvor skal til at vise kræfter, så den vil ikke blive slidt så hurtigt.


    2: Flere af Cosairs tidlige serier led af coilwhine grundet brug af lidt for budget orienterede komponenter.
    Det giver en højest irriterende højfrekvent lyd som er konstant og den kan næsten drive alle til at blive en komplet idiot, samt det er ikke rigtig noget man kan fjerne og ikke noget som man kan få ombyttet for da varen i for sig ikke fejler noget. Dog kan man dæmpe lyden på de kondensatorer ved at give dem et lag neglelak eller 2, men fjerne den kan man ikke.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Mikael


    prøv dette link http://www.thermaltake.outervision.com/index.jsp


    Her kan du finde ud af nogenlunde hvilken PSU du skal gå efter. Du indtaster de forskellige værdier og siden beregner en given størrelse ud fra de værdier som du har indskrevet. Har selv brugt denne side mange gang, når jeg skulle hjælpe folk med PSU. Jeg ville nok vælge at ligge 100-150 watt til det tal, som du får fra denne side. Og ville gå efter en PSU som er ATX standard 2.2 som minimum, eller helst en ATX 2.3 standard. Hvis du vælger 2.3 standard, vil du kunne få en PSU, som er garanteret til at lever minimum 82% af PSU'en max kapacitet. Hvilken betyder at PSU, vil være mere stabilt ved krævende opgaver og der er power nok i den til at du kan skifte dele i fremtiden uden at du skal købe en ny PSU. Men disse PSU'er er også noget dyrere, starter typisk ved 600-700 og op.


    Men ellers ser din opsætning ok ud, bare husk at din HD aldrig kan blive for stor når vi snakker om video/audio 3D arbejde. Og Raid kan faktisk godt give noget fart, egen erfaring.


    Men som altid, når man skal samle en pc, er der masse af ting af opveje mod hinanden, fordele og ulemper kontra penge og ydelse.


    Hvis du vil have det uddybet, så skriv, så skal jeg prøve at uddybet det noget mere.
    hygge