Erfaringer med tagboks og fart

  • Da familien snart skal på ferie, og have alt for meget med, har vi købt en tagboks.


    Men hvor hurtigt kan man køre med sådan en uden at den bliver revet af taget?


    Har ikke kunnet finde noget på producenternes hjemmesider om det.

  • det kommer vel an på hvordan den sidder fast..


    hvis det er sådan en ski fetter der sidder fast med magneter så ville jeg nok ikke køre alt for stærkt...
    men hvis den er sat fast til selve bilen (læs en kant af en art) så kan man godt køre 140-160 kmh..
    den vi have til vores renault 25 har vi kørt 180 med som top hastighed..


    vh dwmc

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pinky
    Tagboksen bliver monteret på tagbøjler med sådan noten U beslag.


    Det er da bare at spænde den rigtig godt fast, og fyr op under bilen, ryger "lortet" af, så var farten for høj ;).
    Nej seriøst spænd den rigtig godt fast og kør til, skal i ud og køre langt så check lige op på hvordan den er spændt fast hver 4 time eller sådan omkring, når I alligevel skal strække benene og lade vandet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Når den er spændt fast skulle det ikke betyde det store. Men det koster til gengæld en del mere i brændstof, specielt ved høje hastigheder. Og som Sam skriver så check lige engang imellem om der er noget der har rystet sig løst.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    Når den er spændt fast skulle det ikke betyde det store. Men det koster til gengæld en del mere i brændstof, specielt ved høje hastigheder. Og som Sam skriver så check lige engang imellem om der er noget der har rystet sig løst.


    Anders


    Præcis, det kan også nemt betale sig at køre 110 istedet for 130, og går man højere op skulle det da kun være for sjov, især hvis man har ferie oppakning og tagboks med, man kan næsten se nålen på tanken lister roligt ned i den dårlige ende :razz:

  • Quote

    Taget fra Wikipedia
    Det er værd at bemærke at selvom vindmodstanden kun vokser i 2. potens i forhold til hastigheden, så vil det arbejde der kræves udført forøges i tredje potens! Dette skyldes at en fordobling af hastigheden giver en firdobling af kraften som skal forceres dobbelt så hurtigt. Altså en 8 dobling af effekten. Hvis en bil yder 10 [hk] ved 80 km/t, skal den altså yde 80 hk ved 160 km/t"
    Anders


    http://da.wikipedia.org/wiki/Vindmodstand

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Hvilke, Bil, Motor og tagboks ?


    Det piver og hyler helt sindsygt. tag en rulle faffa med til at dække eventuelt pivende revner.


    man siger at en tagboks typisk koster 50% mere i brændstof ved samme hastighed. men der er jo forskel.


    hvis jeg kører med en stige på taget krer jeg 12km/l hvor jeg normalt kører 17km/l.


  • Det er sådan en her: http://www.daekbutikken.dk/produkt/128782


    Og bilen er en Peugoet 406 st. 2.0

  • Det er jo ikke den mindste tag boks.
    Jeg ville nok holde mig til 100-140km/t af hensyn til komfort og pengepung. husk gaffa tapen. det er vigtigt.
    Lyt efter blafre lyde. sålænge der ikke er noget der går i resonans eller hopper skal den nok blive på taget uanset hastighed. men af hensyn til mekanisk belastning ville jeg ikke ligge med 160km/t. det vil sikkert være bilens tophastighed.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    Hvad med du simpelthen overholder dansk fartgrænse.


    Den gælder sjovt nok ikke i tyskland. Det vigtigste er til enhver tid at køre efter forholdene. og så kommer lovgivningen i anden række.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool


    Den gælder sjovt nok ikke i tyskland. Det vigtigste er til enhver tid at køre efter forholdene. og så kommer lovgivningen i anden række.


    Du mener kør efter reglerne, og så forholdene

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool


    Nej omvendt. kør efter forholdene og så reglerne. Forholdene er vigtigere end reglerne.


    Forholdene giver dig ikke en bøde - det gør reglerne, hvis det overtrædes. Fordi forholden er til det skal man ikke kører 180.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak


    Forholdene giver dig ikke en bøde - det gør reglerne, hvis det overtrædes. Fordi forholden er til det skal man ikke kører 180.


    Forholdene giver dig ikke en bøde. de slår dig eller andre ihjel (worst case).
    derfor. kør efter forholdene og der efter reglerne.
    Det er såre simpelt.
    og med dit eget eksempel så skal man ikke køre 180km/t fordi forholdene er til det. man skal selvfølgelig overholde loven. men loven kommer i anden række efter forholdene. det er derfor vi har paragrafferne om nød kørsel eller hvad det nu hedder hvor du er straf fri fordi at en handling som følge af forholdene gør at du må handle som man gør. skærer konen en finger af eller forbrænder sig over 30% af kroppen med en anden eller tredjegrads forbrænding så er det ok at køre hende på sygehuset med 180km/t og over for rødt hvis forholdene er til det.