Processor clock forkert?

  • Hej


    Jeg har for godt en måned siden erhvervet mig en splinterny computer. Jeg har så for nogle dage siden prøvet at overclocke ved hjælp af det indbygget system i gigabyte's bundkort, M.I.T. Utrolig nemt at bruge. Min bror har 99% den samme computer som mig, og han fortalte, at en i7 920 core kørte ok stabilt på omkring de 3,2-3,3Ghz (Ikke standard køler). Jeg prøvede men det ser ikke ud til at virke, samt mine ram clocks ser meget mærkelige ud.


    Billed fra CPU-z:
    [Blocked Image: http://img413.imageshack.us/img413/4215/shitj.jpg]


    Inde i bios har har sat den der multiplier (tror jeg det hedder) til 20. Har ingen ide hvorfor den står til 20 i cpu-z. Har opdateret bios til den nyeste. Men det sjove er, når computeren lige er startet så ligger cpu clock på 3,3-3,4Ghz. Men så falder den så til 2ghz.


    Nogen der har haft lignende "problemer"?
    Tænkte måske at den selv kørte clocken ned, hvis den ikke bliver brugt(mindre strøm)? Ligesom ATI grafikkort gør?


    Håber i kan hjælpe :)

    Når en kvinde bliver videnskabsmand, er det oftest et tegn på,
    at der er noget galt med hendes kønsdele.

    -Friedrich Nietzsche-

    Rettet en gang, sidst af AbeTis ().

  • Det er fordi at i7 processorer har en boost funktion, men den clocker også hastigheden ned når der ikke er brug for det. Så du skal ind og slå boost fra i bios for at få den til at køre 3,2 GHz hele tiden :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Andreashej
    Det er fordi at i7 processorer har en boost funktion, men den clocker også hastigheden ned når der ikke er brug for det. Så du skal ind og slå boost fra i bios for at få den til at køre 3,2 GHz hele tiden :))


    Både og. i7 920 kører med en multiplier på 19. Man kan så enable turbo og køre med 20 på én core.
    EIST/Speedstep skal disables, hvis man vil undgå at den clocker ned selv.
    Den omtalte Turbo Boost funktion findes på i5 5xx og i7 7xx/8xx til S1156.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick


    Både og. i7 920 kører med en multiplier på 19. Man kan så enable turbo og køre med 20 på én core.
    EIST/Speedstep skal disables, hvis man vil undgå at den clocker ned selv.
    Den omtalte Turbo Boost funktion findes på i5 5xx og i7 7xx/8xx til S1156.


    Den er nu 20, og 21 med turbo på alle cores.


    Det er kun s. 1156 der har mulighed for at clocke højere på én core, fx 860 har max multi på 26 på én core, 25 på 2 og 22 på alle 4.