Valg af skruemaskine

  • Noget jeg synes du skal overveje er at finde et system, hvor du kan få flere maskiner i samme serie som kan køre på samme batteri. Så kan du altid udvide med stiksav, lygte eller hvad du nu mangler til den tid.


    Du kan også købe sæt, hvor der er flere maskiner i og typisk en lader og 2 batterier. Det er selvfølgelig lidt dyrere nu, men hvis det er noget du kan bruge eller alligevel ender med at købe senere så kan der være nogle penge at spare i det lange løb.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • jeg er hoppet over til dewalt efter som vi altid har brugt makita, syntes ikke deres batterier holder særlig længe og så er der noget mere træk i dewalt.


    men det er nok en smag sag, nogen kan lide ford andre skoda...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af !wfdi
    jeg forstår ikke hvad i ser ved Hitachi - fremfor ved en Brosch Professional.


    og hvis jeg var en rigtig håndværker(nørd/entuiast) ville jeg købe såden en fætter her bare for fun :-)


    http://www.bosch-pt.dk/boptocs…L+24+V-CD/11752/index.htm


    HEhe... Det hedder pris - altså det jeg ser i Hitachi frem for Bosch Prof serie ;) Den maskine du linkede til tidligere koster i omegnen af 3000 kroner og vejl. udsalgspris er knap 4000 kr. (http://billigmaskiner.dk/searc…ml?q=gsr+18&qf.x=0&qf.y=0)


    Hitachi maskinen koster omkring 1300 kroner, hvilket ligger inden for trådstarteres budget :)


    Men altså... Kommer jo helt an på hvad han ellers har af udstyr. Mit gæt er at han har tungere værktøj som fx en borehammer til større bore opgaver og kun skal skrue med maskinen. Jv. den test jeg linkede til tidligere har en tømmersvend testet den hitachi til hverdag og vurderet at den gør det OK til skrueopgaver. :)




    Skal vi lave den berygtede bil-analogi, så vil jeg mene at dit bud på en skruemaskine (til 3k+) svarer til at anbefale en familiefar at købe en Audi A8 frem for en Audi A4, fordi at A8 har mere luksus og er "bedre". Dog er det de færreste som ikke vil kunne "nøjes" med en A4. :)

  • Jeg ville nuppe en DeWalt - uden tvivl. De har nogle superstærke skruemaskiner, som virkelig bare kan tage fat. 140mm kopbor med fuld smadder - intet problem. Maskinen bliver varm, hvilket ikke er så underligt når den har motor på 600W (mener jeg det var).


    Hvis deres store skrue- og boremaskine er for stor, så er der også deres mindre: http://www.toolworld.dk/store.…20101&pno=60669&pointer=0


  • Du rammer spot on!
    Jeg har bestilt denne http://www.harald-nyborg.dk/me…asp?varenr=7845&Grp=&n=10 og den får kun gode anbefalinger overalt.
    Jeg har prøvet Dewalt, og dens lejre slides alt for hurtigt op, men stadig et top produkt. Jegtalte igår aftes med et lokalt tømrefirma, med 60 ansatte, og alle var udstyret med omtalte model.


    Hvad angår familifar og Audi, så har jeg allerede en A6, og er familiefar :-)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak


    hvad skal jeg med en radio når jeg skal bruge en skruemaskine!


    Det var dog et latterligt svar når jeg bruger så meget tid på at hjælpe dig. Du ser stort set ikke en håndværker arbejdsplads uden en radio så hvorfor faen kunne det ikke være relevant? Tag du dig bare den fantastiske Hitachi du havde jo alligevel valgt den før du lavede tråden.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk


    Det var dog et latterligt svar når jeg bruger så meget tid på at hjælpe dig. Du ser stort set ikke en håndværker arbejdsplads uden en radio så hvorfor faen kunne det ikke være relevant? Tag du dig bare den fantastiske Hitachi du havde jo alligevel valgt den før du lavede tråden.


    øhhh roolig nu!
    Jeg søger en skruemaskine, og ikke en radio, så det er sgu da ikke mit problem, at du vejleder om en radio!
    Kan ikke se relevans i, at du skriver "Du ser stort set ikke en håndværker arbejdsplads uden en radio så hvorfor faen kunne det ikke være relevant" Jeg er privatperson, så hvad kommer det mig ved, at håndværkere på byggepladser høre radio?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak


    øhhh roolig nu!
    Jeg søger en skruemaskine, og ikke en radio, så det er sgu da ikke mit problem, at du vejleder om en radio!
    Kan ikke se relevans i, at du skriver "Du ser stort set ikke en håndværker arbejdsplads uden en radio så hvorfor faen kunne det ikke være relevant" Jeg er privatperson, så hvad kommer det mig ved, at håndværkere på byggepladser høre radio?


    Hey freak, prøver bare at hjælpe. Det er måske også irrelevant at jeg forklarer om batterilevetiden på dewalt og makita sammenlignet og deres super laderes ladetid?
    Tænk at der overhovedet er en der gider fortælle at hvis du ønskede en radio en dag, så kan man også vælge derudfra.
    Og er der overhovedet nogle der kan fortælle ladetiden fra hitachi´s lynlader? Eller er den på de 30 min for 1,5ah sammenlignet med 22 min for 3ah fra Makita, for så er det da noget være lort.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk


    øhhh roolig nu!
    Jeg søger en skruemaskine, og ikke en radio, så det er sgu da ikke mit problem, at du vejleder om en radio!
    Kan ikke se relevans i, at du skriver "Du ser stort set ikke en håndværker arbejdsplads uden en radio så hvorfor faen kunne det ikke være relevant" Jeg er privatperson, så hvad kommer det mig ved, at håndværkere på byggepladser høre radio?


    Hey freak, prøver bare at hjælpe. Det er måske også irrelevant at jeg forklarer om batterilevetiden på dewalt og makita sammenlignet og deres super laderes ladetid?
    Tænk at der overhovedet er en der gider fortælle at hvis du ønskede en radio en dag, så kan man også vælge derudfra.
    Og er der overhovedet nogle der kan fortælle ladetiden fra hitachi´s lynlader? Eller er den på de 30 min for 1,5ah sammenlignet med 22 min for 3ah fra Makita, for så er det da noget være lort.[/quote


    Hey spade


    Måske vejleder du også¨om dåsemad, hvis jeg en dag skulle mangle det.
    Hold dig til topic, og hold dine spydige kommentarer væk.]

  • du hedder freak i dit navn... jeg sagde bare dit navn.


    jeg kan da sagtens holde mig til topic som du ønsker det:


    "ja hitachi er godt, ja køb den, ja hurra for grøn"


    havde aldrig købt det harald nyborg mærke selv. De har bare købt lithium og proppet en mængde i et batteri der svarer til 3ah, og så kan de ikke lave teknologien ordentligt. Alle kan jo netop lave en maskine som hitachi´s, det er bare lithium, dc motor og en gearing. Forskellen på krammet ser man da tydeligt ved ladetiden på batterierne.


    Nano batterierne fra dewalt kan klare 50% flere opladninger end almindelige ion batterier men hvis de stadig dør efter 2-3 år hvem når så så mange opladninger? Håndværkerne.


    Makita radioen er mest handy.


    Der er plusser og minusser og bæltekroge. Ja det er utroligt hvor nyttig en bæltekrog kan være, undskyld jeg fortalte det til dig.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    yep 45min for hitachi´s 3 ah batterier. 22 for Makita´s


    Men er det nødvendigt at kunne lade et batteri på 22 min frem for 45 min, når man nu har 2 batterier? :)


    Så vidt jeg har læst i tråden her er der ikke nogen der argumenterer for at visse borsch prof, dewalt (skal altså være prof serie her også) eller makita maskiner er dårligere end den Hitachi som SSDfreak lagde ud med at foreslå.


    Der er næppe nogen tvivl om at en prof. Makita, Dewalt, Bosch, Metabo, Milwaukee (fortsæt selv rækken) til 3-4k er stærkere og lader hurtigere - det er vel derfor de koster 2-3 gange så meget. :)


    Men det ville dog være mere relevant, hvis du kendte til en maskine i det omtalte prisleje, som du har gode erfaringer med - det tror jeg alle her i tråden gerne vil høre. :)


    Om maskinen sælges i Harald Nyborg eller ej er vel ligegyldigt? De sælger jo også Bosch og Dewalt.


    EDIT: De maskiner jeg kan se som folk har erfaring med i denne tråd er:
    BOSCH GSR 18 til 2800 (vejl. udsalgspris 3900) http://billigmaskiner.dk/bosch…8-v-li-3-akkuer-1071.html
    Makita BDF452RFE til 2300 (vejl. udsalgspris 4800) http://www.bn-elektro.dk/shop/category.asp?id=150

  • http://www.prishammeren.dk/shop/bhp442-lxt-14-1331p.html


    det er nok den der bedst kan sammenlignes med den hitachi model på 14,4v. Den har slagbor og det kan jeg umiddelbart ikke læse om hitachien har. Uden slagbor fåes den til 1750kr.


    og det er jo et pænt stykke under 2k og tæt på de 1500


    Angående ladetiden syntes jeg det er ganske rart med 22 min.


    men altså har han fundet kærligheden for grøn (som det så ud til før tråden blev startet) så er Hitachi helt sikkert god, den er ikke dårlig.


  • Og så lægger du lige 649 til så du har 2 batterier, 39 for at få lynladeren og 129 for kufferten. Så havner du på 2500 for et sæt. :) 1200 kroner over der Hitachi du sammenligner med. :D


    Men den Makita ser ellers fin ud. :) Kunne jeg godt overveje at købe, da den nærmer sig en fornuftig prisklasse og jeg behøver ikke 2 batterier. :D


    Problemet er bare at vi ikke umiddelbart har nogen førstehåndserfaring med den her på forum eller link til anmeldelse. :) Det er jo set at fx de billige DeWalt modeller er blevet buuhet ud, da de slet ikke kunne leve op til de dyre modeller kvalitet. :rolleyes:


    EDIT: Angående ladetid så tager du lidt fejl ser det ud til


    Hitachi 30 min http://shop.mi.dk/catalog/product_info.php?products_id=13315
    Makita 24 min http://www.prishammeren.dk/shop/makita-bdf442-lxt-1367p.html




    EDIT2: Angående styrke, så er Makitaen lidt stærkere ser det ud til:


    Hitachi 31 Nm http://www.sbribe.dk/upload/v-avis/djavismar-april09.pdf
    Makita 30/44 Nm http://www.prishammeren.dk/shop/makita-bdf442-lxt-1367p.html


  • ved slet ikke hvordan der kan være denne overflod af oldgamle dewalt modeller. Det snyder almindelige brugere som får at vide at man skal købe dewalt. Der er også en her i tråden der linker til en dewalt på 1,3 ah og med nicd batteri tror jeg. Den er jo fra år 2000 eller ældre. De billige dewalt maskiner ligner en overflod af oldgamle maskiner.
    Man kan sagtens få en ion dewalt til under 2k som er absolut højeste kvalitet.


    Jeg selv har erfaringer med den lille 18v makita og den lidt større og en dewalt 18v:
    min: http://www.prishammeren.dk/shop/bhp451-lxt-18-701p.html


    Den test tv2 har haft ser man dem skrue en skrue i med hitachi, og den hastighed kan slet ikke sammenlignes med min makitas, som jeg tror kan gøre det næsten dobbelt så hurtigt... men selvfølgelig er min også en større model.


  • nej, for du linker til en Hitachi med 1,5ah og en Makita med 3ah. Makitaen burde være dobbelt så lang tid om den opladning.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk


    nej, for du linker til en Hitachi med 1,5ah og en Makita med 3ah. Makitaen burde være dobbelt så lang tid om den opladning.


    Makitaen tager også flere omdrejninger. Så den har over dobbelt så hurtig ladetid, større moment og flere omdrejninger.
    Umiddelbart ser jeg heller ikke at der er slagbor på Hitachien som der er på makitaen.
    Ser man på toppen af makitaen lige før man når til bitsen, så har den et stykke jern placeret lige foran borepatronen. Det drejer ikke rundt med borepatronen og derved kan man holde den helt ude i toppen med fingrene og stabilisere boremaskinen. Meget handy feature som jeg umiddelbart ikke kan se at Hitachien har.


    Og af egne erfaringer er Makitaens borepatron langt bedre at stramme med håndkraft end den noget aldrene Hitachi borepatron som også ses på billigere og ældre maskiner. Dewalt bruger samme system som Makita i dette tilfælde.


    Og jeg fandt heller aldrig ud af om den Hitachi har den buksekrog som Makitaen har på billedet? For det er også meget nyttigt så snart man begynder med stige. Meget nyttigt endda.


    Til dig ssdferak håber jeg du ved hvilke batterier du får med når du har købt den fra harald nyborg. Jeg kan ikke læse det og hvis det er 1,5ah er det ret skidt :(

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk


    Makitaen tager også flere omdrejninger. Så den har over dobbelt så hurtig ladetid, større moment og flere omdrejninger.
    Umiddelbart ser jeg heller ikke at der er slagbor på Hitachien som der er på makitaen.
    Ser man på toppen af makitaen lige før man når til bitsen, så har den et stykke jern placeret lige foran borepatronen. Det drejer ikke rundt med borepatronen og derved kan man holde den helt ude i toppen med fingrene og stabilisere boremaskinen. Meget handy feature som jeg umiddelbart ikke kan se at Hitachien har.


    Jeg skal ikke bruge slag til noget som helst da den skal bruges som alm arbejds/hus maskine.
    Bestilling er også taget, så det er spild af tid at snakke om den Makita. Hitachi opfylder fint de krav vi har i hustanden

  • Heh... Vi er slet ikke uenige om at Makitaen højst sandsynlig er "bedst"/"størst". Men den koster så også det dobbelte. :)


    Men som jeg ser det på tallene er det faktisk kun batteriet der virkelig er forskel på:


    Kiggede lige her: http://www.hitachi-powertools.…sitory/x2706200819887.pdf
    Momentet på Hitachi er opgiver til 31 ved blødt forløb... Altså det tal som hedder 30 på Makita. Så Umiddelbart er deres moment meget ens.


    Angående omdrejninger, så kører den ene 1200 og den anden 1400... Who cares? :D Ingen af dem er velegnede til større boreopgaver alligevel, men til at skrue med. Og slagbor? :D Altså sådan en maskine kan alligevel ikke bore i en betonmur - det er jo det man har sin elskede borehammer til :D


    Angående vægt, så vejer de 1.6 kg begge.


    Og ja... Så er det måske lidt finesser ved Makitaen, som man jo så også kommer til at betale for. Er fx også meget glad for LED lyset på min egen Makita borehammer.


    Angående din 18V maskine til 2200 for maskinen uden tilbehør, så er det jo igen som at sammenligne æbler og pærer. :)