Laser - rød, grøn blå eller lilla?

  • Hvilken en af disse farver laser er kraftigst? Tænker på hvilken en dem der kan sprænge en ballon, antænde en tændstik osv nemmest?
    Dog under samme forhold, samme mW osv.
    Kan i anbefale nogen steder at købe dem, noget specielt mærke eller model?

  • For lige at få det hele på plads så har farven på laser lys INTET med lysets effektivitet at gøre, farven er kun afgørende i forhold til hvilken bølgelændge det lys du har kommet fra, sagt med andre ord farven på lyset er afgjort med hvilken bølgelængde dit medie producere lys ved.


    kig evt. her: http://www.lexellaser.com/techinfo_wavelengths.htm


    kraften på lyset er meget mere afhængende hvilken styrke det bliver sendt ud med og typisk er "kraftig" laser lys rødt eller infrarød (kan ikke ses med det blåtte øje) altså lyser har en meget kort bølgelænde da det kræver mere energi (varme) at udvikle denne stråle, men som sagt er det kun "typisk" og ikke en grund regel


    For at være nysgerig, hvorfor skulle det kunne sprænge en ballon?


    EDIT: stavebøffer

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

    Rettet en gang, sidst af jK^ ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard
    Det kommer helt an på hvor kraftig den er.
    Går ud fra de har forskellige farver fordi nogle kan være kraftigere end andre.


    En laser er jo en lampe der kun udsender lys med en bølgelængde. fx 400nm for rød lys. Det har som sådan ikke (tror jeg da) noget med styrken at gøre.


    Og det så helt forkert 400nm er ultraviolet og langt fra rødt ;)

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Grøn er den farve som opfattes bedst af øjet, det vil sige at den vil se tykkere og kraftigere ud.


    Men man plejer at sige at alt over 75mW kan tage balloner.


    Så køb en omkring 200mW, så skal du nok få noget sjov :)

  • Der er jo mere energi i korte bølgelængder (større frekvens), men det afspejler sig i effekten, så hvis man sammenligner to lasere, med forskelligt lys men samme effekt, vil deres "output" være det samme


    Har lige nappet et udklip fra et kursus i bygningers energibehov og vedhæftet det

  • Jeg er ikke helt sikker, men mon ikke en laser der har varmekraft nok til at lave huller i diverse ting (og brænde hud) hører inde under våbenloven? Bare en tanke :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Der er godt nok mange gætterier! :)


    Nå, men.. en 75mW kommer du ikke langt med. Kan til nød sprænge sorte balloner på kort afstand - ikke så god på længere afstand. Tændstikker.. glem det :) Jeg har selv to stk 120mW, og de kan uden store problemer smelte sort plastik osv. Tændstikker kan også klares på kort afstand - kunne være bedre.


    Men en meget vigtig ting du ikke må glemme, er kvaliteten af laseren. Dette kommer til udtryk i flere ting:


    1) Kan den holde sit output konstant?
    2) Ordenligt kølet? (refererer til pkt. 1)
    3) Har den IR filter? (meget vigtigt!!!)
    4) Størrelse og spredning på laserstrålen



    Hvilken farve skal du gå efter? Kraftige røde kan erhverves forholdsvis billigt. Grønne ses lettere - også i alm. dagslys. Alle andre farver er praktisk talt for dyre - især blå, lilla og gul. Du kan evt. lave en blå laser selv, ved at bruge laserdioden fra et blu-ray drev.


    Så mit råd?


    1) 200mW min.
    2) Beskyttelsesbriller.
    3) Laser med beskyttelsesglas foran forresten linse
    4) Pris og kvalitet hænger meget kraftigt sammen


  • Kan du anbefale nogle mærker/sider?
    IR-filter er det for sikkerheden eller bliver laseren mere brand-egnet med IR filter?
    Mht. størrelse og spredning synes jeg det er ret sjældent det er oplyst, men så på en hjemmeside at ifølge dem var røde lasere mere "brandfarlige" fordi de oftere har en mindre spredning.. Er det noget som kan passe, eller?
    Hvordan ved jeg om den er ordgentligt kølet?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Jacorik


    Kan du anbefale nogle mærker/sider?
    IR-filter er det for sikkerheden eller bliver laseren mere brand-egnet med IR filter?
    Mht. størrelse og spredning synes jeg det er ret sjældent det er oplyst, men så på en hjemmeside at ifølge dem var røde lasere mere "brandfarlige" fordi de oftere har en mindre spredning.. Er det noget som kan passe, eller?
    Hvordan ved jeg om den er ordgentligt kølet?


    Hvis du har pengene, så: http://www.laserglow.com/catalog.htm
    Høj kvalitet, hvor du er sikker på at få det de skriver.


    Billige lasere er som bilka-watt - det er kun i et kort øjeblik at de leverer den effekt de skriver.
    IR-filteret er for at beskytte dine øjne. Du vil først opdage at du er blevet ramt i øjnene med en IR-laser, når du er ved at blive blind. Beskyttelsesbrillerne er fordi, at en så kraftig laser nemt kan skade øjnene, hvis du får ramt en blank overflade der kaster det lige tilbage i bøtten på dig.


    Om røde lasere er bedre, kommer an på deres spredning. Det kaldes normalt på engelsk for "beam divergence".


    F.eks. vil en 200mW grøn laser der er udformet som en pen, ikke være ordenligt kølet. Den skal have noget størrelse, for at kunne komme af med varmen. For at opnå 200mW ud, skal der oftest pumpes med en 2.5W IR-diode.

  • Hvorvidt laseren springer ballonen/antænder tændstikken afhænger af, hvor stor en effekt, den afsætter pr. areal. Og denne størrelse afhænger jo - ud over effekten - af kvadratet på strålens radius. Derfor har laserens divergensvinkel også meget stor betydning.


    For at "omgå" denne problemstilling, kan du købe en laser med fokuserbar linse. Køber du en sådan på en 200 mw eller der omkring, er du stenstikker på, at den i brændpunktet kan antænde en tændstik eller springe en ballon ;).


    Skal du kunne gøre det på længere afstand er løsningen med fokuserbar linse dog ikke optimal. Og som allerede nævnt er det en 632,8 nm laser, du skal gå efter, hvis den skal være billig - eller en 532 nm, hvis strålen skal være synlig :)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

    Rettet en gang, sidst af Dare_Devil ().