nyt billigt grafikkort til ældre system


  • Du kan få 5770 til godt 1000,- - det er most bang for the buck i det prisleje. Jeres problem er at A8N sikkert ikke understøtter PCI-Express 2.0 og så er I lige vidt.


    Jeg er bange for at det hedder en ny maskine (nyere bundkort i det mindste). Selv 8800GT vil kræve PCI-Express 2.0 :-(

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af pudditang
    men i kan vel følge mig i at der ikke altid er meget stil i at præsentere en brugt gave.


    Nej, det er der ikke meget stil i, medmindre det er til noget udgået hardware.


    Der er ikke meget stil over at give en brugt CPU i gave - jeg gjorde det sidste sommer, da en ny kostede 700,- og en brugt kunne fås til ca. 100,- på QXL. Der var tale om en P4 til socket 478. Modtageren blev faktisk vældigt glad for den og nyder stadig dens tilstedeværelse.


    Når man giver en brugt gave er det vigtigt at pointere overfor modtageren at der er tale om PC-dele som har været udgået af markedet i en årrække og at nye dele ville kunne betale store dele af en helt ny og meget kraftigere maskine. Det grænser næsten til liebhaveri :-)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af pudditang
    jeg ved godt at det efterhånden er gammelt, men som jeg husker det var de da en dundrende succes? 775 og 940 er da ikke meget


    Socket 940 er enten til en gammel Opteron til ECC-RAM eller til en AM2-CPU. AM2 har nemlig også 940 ben. De er dog ikke indbyrdes kompatible. Vær opmærsom på det.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af McCleod


    Du kan få 5770 til godt 1000,- - det er most bang for the buck i det prisleje. Jeres problem er at A8N sikkert ikke understøtter PCI-Express 2.0 og så er I lige vidt.


    Jeg er bange for at det hedder en ny maskine (nyere bundkort i det mindste). Selv 8800GT vil kræve PCI-Express 2.0 :-(


    Hvad er det for noget vrøvl, selvfølgelig kan et 2.0 kort køre i både 1.1 og 1.0 pci-e porte, du vil bare miste en smule båndbredde grundet selve porten hvilket er så lidt i rene %er, at det faktisk ikke betyder noget som helst for spiloplevelsen, du kan måle dig frem til en forskel, det er kun et spørgsmål om et par frames.


    http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express


    PCIe 2.0 cards are also generally backward compatible with PCIe 1.x motherboards, using the available bandwidth of PCI Express 1.1. Overall, graphic cards or motherboards designed for v 2.0 will be able to work with the other being v 1.1 or v 1.0.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    Hvad er det for noget vrøvl, selvfølgelig kan et 2.0 kort køre i både 1.1 og 1.0 pci-e porte, du vil bare miste en smule båndbredde
    http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express


    PCIe 2.0 cards are also generally backward compatible with PCIe 1.x motherboards, using the available bandwidth of PCI Express 1.1. Overall, graphic cards or motherboards designed for v 2.0 will be able to work with the other being v 1.1 or v 1.0.


    Smut ind på PCI-Sig og læs lidt der. PCI-Express 1.0(a) understøtter i yderst sjældne tilfælde kort der er 2.0.


    Wikipedia skriver noget vrøvl.


    Et socket 939-bundkort har højst PCI-Express 1.0a og GF8800GT kører ikke med 1.0a. G92 kører ikke med 1.0a. Hvis det gjorde, så var der ingen grund til at min kammerat skulle skifte til AM2-bundkort da han fik et GF8800GTS (G92).


  • Så forklar hvorfor mit gamle bundkort, der stort set er det samme, kørte med to 8800gt? Du er HELT ved siden af.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger


    Så forklar hvorfor mit gamle bundkort, der stort set er det samme, kørte med to 8800gt? Du er HELT ved siden af.


    Kan han ikke renegger, andet end du må jo have haft et unikum af et bundkort ;).


    tog han sig tid til at læse lidt fra den artikel på wiki, så ville han netop være opmærksom på at det er taget fra en artikel på PCI-Sig. Enten har han opfattet det forkert eller osse er der fejl i google translator, siden generally bliver til yderst sjældent ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Renegger
    Så forklar hvorfor mit gamle bundkort, der stort set er det samme, kørte med to 8800gt? Du er HELT ved siden af.


    Som jeg skrev, så er det yderst sjældent at det virker og ikke for alle kombinationer af bundkort og grafikkort. "Vi" havde problemet med et Abit-bundkort og et XFX GF8800GTS.


    Det er derfor at man ikke bare skal sige at "det virker fint", når det ikke er tilfældet. Der er også set eksempler på at Intel-bundkort ikke har kunnet finde ud af det.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ebo
    tog han sig tid til at læse lidt fra den artikel på wiki, så ville han netop være opmærksom på at det er taget fra en artikel på PCI-Sig.


    Det er PCI-Express 1.0a der kan give problemer. Prøv at finde 1.0a på den side du linker til. 1.0a er baseret på Intels PCI Express 1.0.
    Det var meget diskuteret på Usenet for omkring 3 år siden. De fleste valgte at skifte bundkort, nogle få fandt sig et andet grafikkort.