Hvor længe skal man være tålmodig i en RMA sag?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king


    Jamen har har skam læst dit indlæg Burger :9xo Men jeg læser den altså stadig ikke som at sælger skal betale for begge veje. Kun for vejen tilbage til køberen.


    Omlevering. --> Levering, som i ordet at bringe noget. Ikke at hente noget. Sorry, men sån læser jeg det altså :O


    Altså...Hvis du gerne vìl snydes, så fred være med det. Men du tager stadig fejl. ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king
    Jamen har har skam læst dit indlæg Burger :9xo Men jeg læser den altså stadig ikke som at sælger skal betale for begge veje. Kun for vejen tilbage til køberen.


    Omlevering. --> Levering, som i ordet at bringe noget. Ikke at hente noget. Sorry, men sån læser jeg det altså :O


    Du har så åbenbart ikke forstået hvad der står selvom du har læst det ;)


    Omlevering betyder rent faktisk, at man får en ny vare leveret, og har intet med fragtomkostningerne at gøre. Uden omkostninger er de to ord der dækker over, at man som forbruger ikke selv skal betale fragt, og det kan da ikke være mere klart. Porto bliver måske ikke en omkostning hvis man kun betaler den ene vej?


    Men jeg er da bare glad for, at det ikke er dig der skal fortolke købeloven når jeg har brug for den - for jeg ville nu vælge ikke at blive snydt. Det er jo ikke min skyld, at jeg har fået en produkt der evt. ikke virker. Det er selvfølgelig som udgangspunkt heller ikke butikkens, men det er nu en gang dem der står med ansvaret eftersom det er dem der har solgt mig produktet og har tjent pengene på det.

  • Så løste tingene sig næsten helt af sig selv. Jeg har i netop tjekket status inden jeg ville ringe, og her står at kortet er blevet ombyttet. Så bliver det spændende at se om det virker. Men jeg kommer nok ikke uden om et opkald til dem for at få nærmere information om hvad jeg skal gøre for at få penge retur for fragten. Har tidliger sendt dem en mail hvor jeg også spurgte, men lige det spørgsmål undlod de pænt at svare på...

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300


  • Tja, jeg er jo heller ikk jurist :razz: Men det er da rart at vide hvor man står. :9xo

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Tja, hurtig ekspedition kan man desværre stadig ikke påstå det er. De havde kortet klar til at blive afsendt i går kl. 11.15, men det kom ikke ud af vagten. Så krydser jeg fingre for at jeg får det i morgen... Hvad gør en dag fra eller til når jeg har ventet over en måned? :$


    Til gengæld har jeg langt om længe fået svar på at jeg godt kan få refunderet mine udgifter til fragt. Så nu mangler jeg bare at få sendt de originale kvitteringer over til dem.

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

  • Ja, glæden var kort - fik kortet i dag, gik hjem og monterede det. Det virkede fint de første 2½ time, hvor jeg fik skrevet en del på mit speciale - dejligt at have sin store og hurtige computer tilbage. Så hoppede jeg ind i Splinter Cell conviction, spillede i ca. 40-50 min - og vupti, så var der larm fra blæseren igen - fedt nok... Så nu sidder jeg helt paf i sofaen og tror ikke at det jeg oplever er rigtigt.


    Nu er jeg sgu for alvor ved at miste min tålmodighed... Tror næsten at jeg kan gætte mig til hvad udfaldet af 3. rep bliver.

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

  • Nu er kortet sendt til RMA igen - har i mellemtiden bestilt et nyt kort, for jeg kan ikke undvære en computer mere pga. deadline med studiet. Jeg har skrevet til dem at jeg ikke holder dem ansvarlig, da kortet er blevet repareret hos deres forhandler - men at jeg håber de forstår min frustration. Jeg har desuden skrevet til dem at hvis de ikke vil bruge mere tid på RMA eller kortet ikke kan laves, ønsker jeg penge retur eller en harddisk i stedet.


    Jeg har dog en tidligere erfaring i en RMA sag, hvor et kort havde været til RMA første gang. Det kunne ikke laves, og butikken tilbød derfor et tilsvarende kort der var lidt bedre, men jeg ville hellere opgradere til et kraftigere. Derfor tog de udgangspunkt i prisen på det kort de ville tilbyde mig, og ikke i den pris jeg oprindelig havde betalt. Så i stedet for at jeg næsten ikke skulle betale noget, skulle jeg ligge 600 kr. Jeg havde kontakt til forbrugerklagenævnet og hele pivtøjet - og fik medhold i at dette ikke var lovligt. Alligevel nægtede butikken at gøre det på anden måde.


    Jeg vil derfor (endnu engang) høre folk hvad de har af erfaringer fra RMA sager. Er det klogest at få pengene tilbage, eller opnår man mere ved at bruge tilgodehavendet på et andet produkt?

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Boris
    Efter at have stået i forretning i mere end ti år, kan jeg fortælle dig, at det er den bedste måde at opnå noget på.
    Hvis det første en kunde gør er at brokke sig og true med diverse tv-programmer, ekstra bladet og forbrugerombudsmanden, så kan man da sagtens trække en sag i langdrag. Man skynder sig i hvert fald ikke af den grund. Tvært i mod..
    Det bedste er klart, som du gør, at være høflig og måske prøve at vække noget sympati....


    Hvis det er en chef der tager dén beslutning, kan han da ikke være særligt begejstret for den butik han arbejder i.


    En hver leder af en butik, giver sgu sin RMA afdeling et spark i røven og beder dem om at få armen ud af tarmen så den kunde kan blive glad.


    En sur kunde kan fandme gøre din forretning megen skade!




    Men for at vende tilbage til topic:


    Efter at have studeret et nogle tilfældige sager, betegnes "Rimelig tid" som værende ca. 3-4 uger. Alt over er uacceptabelt.
    Og helmer, kloge dreng (whatever). Kunden, hvem han eller hun er, skal på INGEN måde lide last, fordi at forhandleren ikke er bekendt med loven eller for inkompetent til at få varen afsendt til leverandøren. Det er udelukkende forhandlerens problem - ALDRIG kundens.


    Som det er blevet sagt, skal kunden altid holdes skadesfri ved reklamationer, altså der må ingen omkostninger være i at få noget repareret forudsat at varen er inden for garanti- eller reklamationsperioden på de i alt 24 måneder.


    Hertil skal siges, at 3. gangs reparationer ikke er ensbetydende med at det bare er 3 tilfældige dele der er gået i stykker. Nej, det skal være samme del der skal være defekt.
    Yderligere blev der ændret på de regler, så en forhandler kun har 1 forsøg til reparation og hvis fejlen opstod igen betød det en ombytning som også nogle sager på forbrug.dk bærer præg af.


    Læs mere i detaljer, på forbrug.dk hvor mange sager med deres afgørelser er lagt op. :)

    Shuttle SG45H7 :: Asus VW22U
    Intel Core 2 Quad Q9550
    4x1 gb A-data PC6400 DDR2
    XFX Radeon HD 5850 Black Edition
    500W Cooled x Fractal Design
    WD VelociRaptor @ SQD2.5

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af The_Dude
    ...
    Jeg vil derfor (endnu engang) høre folk hvad de har af erfaringer fra RMA sager. Er det klogest at få pengene tilbage, eller opnår man mere ved at bruge tilgodehavendet på et andet produkt?


    Nu har butikken jo ikke ret til at holde dine penge tilbage i form af et tilgodehavende bevis. Men udover det, så ville jeg da vælge at få pengene retur. :)

    Shuttle SG45H7 :: Asus VW22U
    Intel Core 2 Quad Q9550
    4x1 gb A-data PC6400 DDR2
    XFX Radeon HD 5850 Black Edition
    500W Cooled x Fractal Design
    WD VelociRaptor @ SQD2.5

  • Takker for svaret - det er netop påbaggrund af hvad jeg har læst på forbrug.dk at jeg spørger. Der står bl.a:


    Sælgeren kan ikke afvise dit krav om ombytning:
    •Hvis det tager meget lang tid at reparere
    •Hvis sælgeren har prøvet at reparere den samme fejl flere gange før
    •Hvis der er mange forskellige fejl ved varen


    Som så meget anden jura snak, synes jeg det er en vag formulering, som kan tolkes afhængigt af hvem der læser den.


    Der står endvidere:


    "Du kan kun ophæve købet og få pengene tilbage, hvis du kan aflevere varen tilbage i væsentlig samme stand, som den var i ved købet. Du kan derfor ikke regne med at få pengene tilbage, hvis varen er meget slidt.


    Sælgeren kan afvise dit ønske om at ophæve købet, hvis han i stedet tilbyder dig valget mellem afhjælpning og omlevering."


    I mit tilfælde ser jeg det sådan at jeg godt kan kræve købet ophævet, da kortet kun er blevet kortvarigt testet - intet af tilbehøret har været pakket ud på noget tidspunkt. Til gengæld er kassen til kortet ved at bære præg af at have været i jylland to gange.


    Men hvis shg er som andre netbutikker, vil de med garanti udnytte deres forsøg til at reparere, og kan dermed afvise mit ønske.

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Mr. White


    Nu har butikken jo ikke ret til at holde dine penge tilbage i form af et tilgodehavende bevis. Men udover det, så ville jeg da vælge at få pengene retur. :)


    Ja og stærkt overveje om jeg gider handle der en anden gang.
    jeg personligt har ikke handlet hos shg siden de krakkede men der er bare min personlige mening. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Ja og stærkt overveje om jeg gider handle der en anden gang.
    jeg personligt har ikke handlet hos shg siden de krakkede men der er bare min personlige mening. :)


    Ja, det har været ret irriterende at man skal rykke dem så meget før at der sker noget. Men det er nu ikke fordi jeg har fået dårligere service der end så mange andre steder - personalet er handler og udtaler sig ikke ens, som de burde ud fra firmaets politik. Det er bare skræmmende hvor dårligt det generelle service niveau er i langt de fleste butikker. Men som de kloge siger - man kender ikke butikken før den første RMA.


    Jeg har f.eks. to gange fået at vide af tlf. support at jeg godt kunne få refunderet pengene for fragt. Derpå fik jeg så at vide at de kun dækkede den ene vej - også fra tlf support. Så fik jeg svar på mail om at jeg skulle sende original kvitteringer til dem med snail mail. Og i går fik jeg så at vide, igen pr. tlf. at jeg bare kunne scanne kvitteringerne til dem og så sende dem pr. mail. Forvirret? Det tror jeg nok både de og jeg er!

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Ja og stærkt overveje om jeg gider handle der en anden gang.
    jeg personligt har ikke handlet hos shg siden de krakkede men der er bare min personlige mening. :)


    Så absolut!


    Vil dog lige tilføje at jeg har haft flere RMA oplevelser hos SHG, men alle har været optimale og meget tilfredsstillende - jeg har dog aldrig fået tilbudt at få penge retur når jeg selv har sendt ind til dem - men det gør mig for så vidt intet. :)
    The_Dude har bare været rigtig uheldig desværre, men var jeg i hans sted ville jeg kræve mønten tilbage, uden tvivl!

    Shuttle SG45H7 :: Asus VW22U
    Intel Core 2 Quad Q9550
    4x1 gb A-data PC6400 DDR2
    XFX Radeon HD 5850 Black Edition
    500W Cooled x Fractal Design
    WD VelociRaptor @ SQD2.5