bundkortfejl??

  • Hej.


    Jeg er desværre begyndt at opleve problemer med min computer.


    Når jeg sidder og spiller kan den lige pludselig finde på at vise alle mulige fucked up ting på min skærm. Jeg har prøvet at formatere uden held.


    Det mærkelige er jeg nogen gange kan vente lidt og så begynder farverne at forsvinde en smule så man godt kan se hvor man går.



    Disse ting har jeg testet:


    cpu
    ram
    skærm
    grafikkort


    Jeg har på fornemmelsen det er mit bundkort, men hvad er symptomerne på det er det?


    HW står i min sinatur.

    CPU: E8500 3,6 Ghz
    RAM: Corsair Dominator PC2-8500
    Bundkort: P5N-T Deluxe
    GFX: 2xXFX GTX 260 Black Edition i SLI
    PSU: Corsair TX950 watt

    Rettet en gang, sidst af KristerBC ().

  • gider du så ikke lige være venlig at poste din signatur?

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Tror osse du skal lede efter fejlen på dit bundkort, jeg kan se det er med Nvidia 780i chipset, og de har ry for at blive fandens varme, måske er det derfor at du oplever ustabilitet når først bundkortet kommer under pres og skal levere fuld power til dine SLI-GFX'er.


    Har du mulighed for at smide en blæser eller 2 i kabinettet ? og evt få et af dem til at sidde i siden så den vil puste ind på dit bundkort/chipsettet, så kan du måske afhjælpe problemet den vej.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Yup, det er gjort uden held :)


    Tror ingen komponenter kommer over 60 grader. Ihvertfald ikke dem med temperaturmåler på. Northbridge ligger på cirka 55, når der er en 120 mm blæser henover. Kunne godt være man skulle anskaffe sig et andet bundkort så.....


    Jeg har fundet ud af det kun sker i lidt mere krævende spil. Warcraft sker det aldrig i, men css og assassins creed er den ikke glad for.


    Hvilket bundkort ville du foretrække til sli? Må godt være et med gode oc-muligheder. Det jeg har nu oc'er nemlig ad helvede til. :P

    CPU: E8500 3,6 Ghz
    RAM: Corsair Dominator PC2-8500
    Bundkort: P5N-T Deluxe
    GFX: 2xXFX GTX 260 Black Edition i SLI
    PSU: Corsair TX950 watt

  • ked af at sige det, men et nyt bundkort er osse mit bud umiddelbart.p35 eller P45 kan gøre tricket for dig, kig i brugt sektionen.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Har du prøvet at indstille ram og cpu med andre clockfrekvenser/volt?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KristerBC
    De understøtter desværre bare ikke sli.


    du kan stadig godt køre SLi på P35/P45 der ligger modded driveres ude til det.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|


    du kan stadig godt køre SLi på P35/P45 der ligger modded driveres ude til det.


    Men så vidt jeg lige ved, er det med blandede følelser, at folk har prøvet det.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Har hørt P45 skulle være gode til at oc'e.


    Modded drivers lyder lidt som om man må gå på kompromis med nogle ting, er det rigtigt?


    Jeg har prøvet med stock og oc'et med samme resultat. I en overgang var det faktisk som om det var mere stabilt i den oc'ede tilstand.


    Jeg har lavet en prime95 og memtest86 uden problemer.

    CPU: E8500 3,6 Ghz
    RAM: Corsair Dominator PC2-8500
    Bundkort: P5N-T Deluxe
    GFX: 2xXFX GTX 260 Black Edition i SLI
    PSU: Corsair TX950 watt

  • Nææh, men den har klaret prime95 i 12 timer.


    Tror nærmere det er NB og SB der er ved at være trætte. Måske skulle man give dem noget mere saft.

    CPU: E8500 3,6 Ghz
    RAM: Corsair Dominator PC2-8500
    Bundkort: P5N-T Deluxe
    GFX: 2xXFX GTX 260 Black Edition i SLI
    PSU: Corsair TX950 watt

  • vil ligge mig på tværs og stadig mene det også kan være grafikkort


    hvordan har du testet grafikkortet?

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Jeg har to grafikkort, så har prøvet at tage det ene ud og dernæst det andet.


    De viste samme resultat :P

    CPU: E8500 3,6 Ghz
    RAM: Corsair Dominator PC2-8500
    Bundkort: P5N-T Deluxe
    GFX: 2xXFX GTX 260 Black Edition i SLI
    PSU: Corsair TX950 watt

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KristerBC
    Jeg har to grafikkort, så har prøvet at tage det ene ud og dernæst det andet.


    De viste samme resultat :P


    kunne være en driver fejl, eller siden det identiske grafikkort måske en model fejl??


    bare for en ordens skyld så prøv at tag en test på dem med furmark

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • De går i kage kort efter jeg kører det, men hvorfor skulle begge mine grafikkort lige pludselig blive dårlige på samme tid?

    CPU: E8500 3,6 Ghz
    RAM: Corsair Dominator PC2-8500
    Bundkort: P5N-T Deluxe
    GFX: 2xXFX GTX 260 Black Edition i SLI
    PSU: Corsair TX950 watt

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KristerBC
    De går i kage kort efter jeg kører det, men hvorfor skulle begge mine grafikkort lige pludselig blive dårlige på samme tid?


    godt spørgsmål, har du mulighed for at prøve at sætte grafikkortene i en anden pc og kører furmark der?? hvis den så stadig gør det der er det vel grafikkortet, gør den ikke er vi tilbage ved dit bundkort

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • Har desværre ikke rigtig nogen anden pc til det.


    I øvrigt har jeg ikke fået sagt at den bare genstarter i en af testene i memtest 86. Man kan vælge 2 forskellige. Den anden klarer den fint.


    Der er multicpu den godt kan, men den gammeldags gider den ikke.

    CPU: E8500 3,6 Ghz
    RAM: Corsair Dominator PC2-8500
    Bundkort: P5N-T Deluxe
    GFX: 2xXFX GTX 260 Black Edition i SLI
    PSU: Corsair TX950 watt

  • Jeg fatter seriøst hat.....



    Nu har jeg prøvet følgende:


    Kørt med to forskellige ramklodser
    To forskellige cpu'er
    To forskellige grafikkort
    To forskellige strømforsyninger
    To forskellige bundkort
    To forskellige harddiske


    Hvad kan problemet være??


    I øvrigt tak for linket martinta, jeg bruger furmark til at teste og den viser en mærkelig grå skærm efter 2 sekunder. Kan det være furmark der ikke virker til xp?


    Som sagt vil den gerne igennem en memtest og prime og atitool klarer den også fint i to minutter. Har ikke testet mere. Counter Strike Source kommer med en masse fucked up farver, når jeg har spillet i noget tid, men hvis jeg sidder på skype kan jeg godt stadig snakke med folk efter fejlen har indtræffet.


    Hvad kan fejlen dog være. Mine ideer er først og fremmest i følgende rækkefølge:


    1. Grafikkort - som bare crasher/går i stå.
    2. Bundkort - mister forbindelsen til pcislotsne på en måde.
    3. Strømforsyning - der mister strømmen, men kun til grafikkortene.
    4. Rammene - der har et dårligt sted.
    5. Cpu'en - der laver fejlberegninger.
    6. Harddiskene - der mister data, men kun lige i de spil eller furmark.


    Jeg har formateret to forskellige harddiske for at teste.



    Er der nogen der har nogle bud?

    CPU: E8500 3,6 Ghz
    RAM: Corsair Dominator PC2-8500
    Bundkort: P5N-T Deluxe
    GFX: 2xXFX GTX 260 Black Edition i SLI
    PSU: Corsair TX950 watt


  • bare lige for at få en update :) du har prøvet med 2 forskellige af hver, har den gjort det ved alle setups??


    Quote

    Oprindeligt indlæg af KristerBC


    I øvrigt tak for linket martinta, jeg bruger furmark til at teste og den viser en mærkelig grå skærm efter 2 sekunder. Kan det være furmark der ikke virker til xp?


    furmark skulle gerne virke til både xp, vista og win 7. men hvordan mener du en mærkelig grå skærm?? fjerner den farver? laver den sort hvid? pixel fejl eller?


    Quote

    Oprindeligt indlæg af KristerBC


    Som sagt vil den gerne igennem en memtest og prime og atitool klarer den også fint i to minutter. Har ikke testet mere. Counter Strike Source kommer med en masse fucked up farver, når jeg har spillet i noget tid, men hvis jeg sidder på skype kan jeg godt stadig snakke med folk efter fejlen har indtræffet.


    at du kan snakke videre over skype får mig bare til at tænke videre i retning af grafikkortet, hvis dit bundkort lavede fejl vil jeg mene at hele pcen skal fryse, det samme med CPU'en, lavede den fejl ville du som minimum få en BSOD eftersom den skal lave en STOP fejl, var dette tilfældet mener jeg også den burde skrive det i event vieweren



    det er et træls problem du har der, men holder på mit bud med grafikkortet endnu, skal dog siges jeg kan tage fejl da jeg ikke har oplevet sådan et problem i det omfang før..


    en måde du kan teste i hvert fald om det er en driverfejl ville være at hente ubuntu og smide den på en af dine diske, evt køre den fra deres livesektion. stress den lidt og se om du oplever samme problem


    men for at tage en opsumering:


    grafikkort: tror ikke det er en driverfejl, hvis din driver crashede burde windows selv finde ud af at genstarte driveren hvilket den også ville give besked om, er der derimod en fejl på grafikkortet vil jeg mene den kunne forklare at pcen specielt crasher når dine grafikkort bliver stresset vha furmark. har hørt nogen herinde som har snakket om ram fejl på grafikkort, selvom jeg ikke har oplevet det kunne jeg måske tro det kunne være kilden til problemet


    bundkort: ville være en mulighed, problemet er bare at det er en loddet forbindelse der løber ned til PCI slotsene, tror ikke de vil blive afbrudt bare sådan uden videre, de burde enten virke eller også virker de ikke.


    Strømforsygning: hvis strømforsygningen havde en fejl burde hele pcen lukke ned, evt hvis det er fejl på dine 12V stik kan du prøve at få fat i et par adaptere fra molex -> 12 V, og så bruge dem i stedet for de 12V stik der er på selve strømforsygningen (de koster måske 10-20 kroner per adapter)


    Ram: ved fejl på dine ram burde det give en BSOD/STOP fejl, desuden ville pcen crashe helt når den smider noget i de defekte sektioner og skal hente dem igen.


    CPU: har aldrig oplevet en så graverende fejl på en CPU, kan selvfølgelig ikke udelukke det, men tror det er højst usandsynligt


    Harddiske: en fejl på diskene burde heller ikke fremprovokere de fejl du beskriver, normalt ved en defekt HDD er pcen ufattelig langsom, og der vil være programmer osv der ikke længere virker. skulle det være driveren der lå på en defekt partition ville pcen slet ikke starte før windows har fået genoprettet driveren, og får den det ville pcen logisk nok virke.. så den tør jeg udelukke 100%

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his