Win 7 - Windows.old

  • Jeg har lige formateret min computer og fået installeret windows 7, det kører rigtig godt:D


    Da jeg installerede nævnte den dog noget med at den gemte det gamle windows. Og da jeg nu har siddet og kigger lidt rundt i forskellige filer har jeg fundet mappen windows.old. Der ser det ud til at den har gemt alt muligt fra den gamle windwos installation?!
    Kan det virkelig passe at den tager en masse rester med fra det gamle windows, så formatere den jo ikke disken inden den installere det nye styresystem ?!
    Jeg er lidt forvirret nu, har jeg overset noget under installationen og fucket det op allerede?
    Og hvis dette ikke kan undgås, kan jeg så bare slette denne mappe, eller bliver visse ting rent faktisk brugt fra mappen ?
    Mappen fylder alligevel 30+ gb.. :S

  • Hvis du installerer Windows 7 på en partition som der allerede ligger et Windows system på (Windows 7 bekræftet personligt) så omdøber den bare det gamle system og laver en ny Windows mappe. På denne måde mister du f.eks. ikke ting gemt i C:\Games eller lign. steder og du kan hente indholdet fra den gamle Windows over efter behov.


    Du må da havde været fraværende under installationen da Windows klart spørger til denne "metode" når du vælger installationssted og beder dig bekræfte valget. :cheers:


    Edit: Glemte lige at svare på den sidste del. Du kan sagtens slette den uden at der sker noget "slemt". Det er udelukkende en backup til hvis der skal hentes noget over ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

  • Ved ikke om du kan slette mappen men...


    Under installationen første gang, var jeg også lige ved at lægge den oveni den gamle installation.


    Ved installationen hvor der står "Hvilken installationstype foretrækker du?" skal du vælge "Brugerdefineret (avanceret)" så spørger den hvor du vil installere Windows.
    Måske er det her du har lavet fejlen, hvis du bare har valgt drevet og trykket næste har du installeret den oveni.


    Her er hvad der står i en popup når man gør det:

    Quote

    Den valgte partion indeholder muligvis filer fra en tidligere Windowsinstallation. Hvis dette er tilfældet, bliver disse filer og mapper flytter til en mappe, der hedder Windows.old. Du vil kunne få adgang til oplysningerne i Windows.old, men du vil ikke kunne bruge din tidligere version af Windows.



    Du skal vælge "Drevindstillinger (avanceret)" (tekst der står over næste knappen), derinde kan du så slette dine partioner og/eller formatere dem.


    Når du har slettet alle dine partioner, vælger du det ikke-allokeret plads som er tilbage og trykker ny...


    Så bestemmer du hvor stor disken skal være, og sørg for at du har brugt alt ikke-allokeret plads, husk at der vil blive sat lidt plads til side, som er reserveret til systemet.



    Derefter kan du vælge disken hvor systemet skal installeres på og så trykke næste. :crazyeyes:
    Håber det var løsningen :D


    /edit
    HerrMansen var lidt hurtigere end mig, men nu har du også en guide til hvordan du gør xD

  • Tak skal i begge have.
    Jeg har nu slettet mappen, og det hele virker stadig :)


    Har dog lige et ekstra spørgsmål, har det nogen betydning for computeren at det er gjort på denne måde? altså ville den ha været hurtigere hvis det havde været en helt clean installation på en ny formateret disk, eller ville forskellen være minimal ?

  • Forskellen vil være minimal, da Windows ikke har nogen adgang til det gamle system. Det eneste vil måske være en smule defragmentering af de gamle filer, men det er hurtigt fikset hvis du sletter filerne.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HerrMansen
    Forskellen vil være minimal, da Windows ikke har nogen adgang til det gamle system. Det eneste vil måske være en smule defragmentering af de gamle filer, men det er hurtigt fikset hvis du sletter filerne.


    Mange tak :) Så vil jeg køre videre med mit nye og hurtigere win 7 :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fingerling
    hejsa er der nogen måde man kan finde gamle mails i windows.old


    john


    Hvilket mailprogram brugte du?

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra