RMA fragt - hvem betaler ?

  • Jeg sidder her og har lige ringet til et firma i Aalborg, jeg har et sæt Logitech Z5500 som er gået i stykker, sælger afviser dog at betale fragten begge veje, da køber skal betale den ene vej (siger de)


    Nu sad jeg selv i RMA afd. for 2 ½ år siden og der dækkede vi fragten 100 % ved en RMA, og mener bestemt at det skal man gøre.


    Har en af jer et link hvor der står hvorvidt at kunde og forhandler splitter RMA fragt - eller om det ikke er forhandler der står med den.


    Sættet er 2 måneder gammelt.

  • Nogen firmaer sender en pakkelabel til dig hvis du opretter rma på deres site. Andre refundere portoen sammen med den ombyttede/rep vare.
    Andre vil ikke dække din porto. Man kan jo ikke tvinge dem hvis ikke de vil. :)
    Ved ikke om der er regler for det men man kan jo snakke moral i alle sager.

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Nogen firmaer sender en pakkelabel til dig hvis du opretter rma på deres site. Andre refundere portoen sammen med den ombyttede/rep vare.
    Andre vil ikke dække din porto. Man kan jo ikke tvinge dem hvis ikke de vil. :)
    Ved ikke om der er regler for det men man kan jo snakke moral i alle sager.


    http://www.tweakup.dk/article/372/dk/


    Fandt selv det link


    Det har vist sig, at der har været lidt forskellig opfattelse på hvem der skal afholde omkostningerne til transport (forsendelse) af defekte varer indenfor reklamations fristen.
    Som udgangspunkt påligger det køber selv at dække disse omkostninger.


    Hvis vi tager de E-mærkede forhandlere, er disse forpligtede til at betale â€almindelige†fragt omkostninger inderfor reklamtions fristen, dog kun hvis varen er defekt.


    I de E-handelmærkede butikker skal kunderne således blot gemme en kopi af PostDanmark fragtseddelen. Og viser det sig således at der ikke blev fundet en fejl, skal forbrugeren blot sende en fax eller E-mail med kopi af denne fragtseddel til butikken. Her skal man så skrive at man gerne vil have refunderet fragtomkostninger, og så opgive referance til fx. hvilken RMA sag det drejer sig om. Samt Sit navn, og det Bank regnr og konto nr pengene skal sættes ind på.... Og kommer pengene ikke inden rimelig tid, skal sendes blot en E-mail til post@e-handelsfonden.dk ,så skal de nok komme med mindre forretningen ønsker at miste mærket.


    Som udgangspunkt opfordrer vi igen til at man vælger en E-mærket forhandler eller i det mindste sikre sig fx på skrift (via en mail) at den forhandler man ønsker at handle hos, lever op til disse krav, da det stiller en bedst som køber.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GargaZol
    Jeg kan ikke lige finde reglen for det, men jeg ved at de SKAL betale begge veje ved RMA


    Det mener jeg nemlig også, - men kan heller ikke finde link på det!

  • Er det ikke bare at få afsluttet den rma, gøre som de siger du skal og så tage kontakt til forbrugerklagenævnet? Hvis du får medhold, så kan du være heldig, at de betaler dig portoen.. Så vidt jeg husker er det stadig ikke lovpligtigt at følge forbrugerklagenævnet - desværre


    Det nærmer sig selvfølgelig de 300-350 kr for fragt, så kan godt se at du står i lidt af en knibe.. Synes også det er noget svineri at de ikke betaler fragt.. Hvis de konstaterer at der ingen fejl er, så er det omvendt også fair nok at de tager penge for det, men de bør ligesom betale fragten for kunden

  • Jeg fandt det.


    Køberens mangelsbeføjelser


    § 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem


    1) afhjælpning af mangelen,


    2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),


    3) et passende afslag i købesummen eller


    4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.


    Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.


    Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.


    Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.


    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Karga
    Er du sikker på at "mangler" er det samme som fejl? Du mangler jo ikke f.eks. en satellit eller hele bassenheden


    Fejl og mangler er det samme i juridisk sammenhæng, dog afhængig af omfanget. Spørgsmålet her er jo ikke om der er fejl, det er der jo og det skal sælger afhjælpe uden omkostninger for kunden jfr. garanti, men jeg mener ikke sælger er forpligtet til at dække forsendelsesomkostninger andet end den ene vej, altså fra sælger til køber.
    De fleste firmaer dækker dog fragt begge veje ved henvendelse, men jeg mener ikke de er forpligtet til det undtagen den ene vej.


    Ret så firkantet kan man sige, at fejlen skal udbedres uden omkostninger for kunden, men hvordan varen kommer frem til sælger, er helt og holdent købers ansvar.


    Hvis din plæneklipper er gået i stykker får du jo heller ikke refunderet den benzin du har brugt på vej til byggemarkedet vel ?.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Jeg har rent faktisk lige snakket med forbrugerstyrelsen, som gav mig pågældende link, og som han sagde til mig var reglerne klokkeklare mht. fragt! - sælger skal holde køber skadesfri, og derfor dække fragt begge veje.

  • Kunne sku være super cool hvor en moderator eller andre her på tweak kunne lave denne sticky eller oprette den et sted så man altid let kan finde denne tråd og fortælle forhandlere at de skal dække fragten.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jst


    :9xo - INGEN ved mere end Heidi !!!!


    Arg nu er hun ikke ekspert i alt. Noget ved hun ja men ikke alt. Det kan INGEN! :razz:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Arg nu er hun ikke ekspert i alt. Noget ved hun ja men ikke alt. Det kan INGEN! :razz:


    Jeg har ikke behov for at vide alt - det jeg ikke ved, det kender jeg nogen der ved :D


    Jeg har tidligere skrevet en købelovsguide. Jeg skal nok lige kigge på den og få den opdateret for de få fejl der vist er, og så lave den til en sticky et eller andet sted :)


    Og det er så den rigtige paragraf HyBeR har fundet frem. Det skal dog lige bemærkes, at hvis varen ikke fejler noget, så skal kunden selv betale for forsendelsen.

  • Det må siges at sælger i dette tilfælde er stædige! De tror værtfald ikke på mig når jeg giver dem dette paragraf stykke.


    Så ender nok i forbrugerstyrelsen med fragten.

  • PRC-Data nægtede ellers hårdnakket og betale fragten ned til dem da mit 2mdr gamle surround sound gik istykker , det blev bare ved med og lukke ned med noget Protection halløj i displayet før det gik i standby.


    Og det er ellers rimelig dyrt og skal sende et helt surround sound anlæg skal det lige siges :(


    Måske jeg burde tage den sag op med dem.


    Sorry for OT.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af HyBeR
    Det må siges at sælger i dette tilfælde er stædige! De tror værtfald ikke på mig når jeg giver dem dette paragraf stykke.


    Så ender nok i forbrugerstyrelsen med fragten.


    Selvom det godt nok kun koster 80,- og oprette en sag hos forbrugerstyrelsen, så tror jeg ikke de tager en sag af det beløbsstørelse, skal jeg dog ikke gøre mig helt klog på.


    Men kan vi få navn på firma'et så jeg ved hvor jeg ikke skal handle ? :)