Begynderhjælp til DVD-ripping.

• Hej.

Først vil jeg lige med det samme sige, at jeg er lidt uklar omkring jeg overhovedet må stille dette spørgsmål. Men så må indlægget jo bare slettes...

Hvis det desværre skulle ske, at spørgsmålet var ulovligt, ville jeg meget meget gerne henvises til et andet forum, hvor man kan stille det.

På forhånd mange tak :-)

Jeg håber dog det er ok..

Jeg er i den situation, at min store dvd-samling fylder i min lille lejlighed, med to små børn, der på det groveste mishandler skiverne.

Jeg har derfor købt mig en NAS, og en Apple Tv, som jeg har twaeket med den -lovlige- købesoftware ATV Flash.

Meningen er så at lægge alle dvd'erne ind på NAS'en, og så streame dem herfra til ATV.

Mit spørgsmål handler så om hvilket format det er bedst at rippe dvd'erne i:

Jeg bruger programmet Anydvd, og jeg kan umiddelbart vælge mellem at lave en iso-fil, eller kopiere skiven over på harddisken som de her VIDEO_TS-mapper hvor alle enkelt elementerne ligger som forskellige filer.

Umiddelbart kan jeg bedst lide overskueligheden ved iso-filer, men det virker som om de fyler mere.

Det forvirrer mig også lidt at jeg bare kan vælge at åbne skive i explorer, og så bare trække Video_ts mappen over på computeren??

Er det samme type fil som anydvd skaber, og hvis ja, hvad skal jeg så bruge anydvd til???

Umiddelbart ser det også ud som om at iso-filerne fylder mere end ts-mapperne??

Håber i kan følge mig..

Men kort og godt, hvilket format anbefales det at rippe dvd'erne i, og hvilken metode er den bedste?

Det skal i øvrigt siges, at jeg gerne vil have menuer og hele pivtøjet med over på NAS'en..

Med venlig hilsen

Velsing

Asus A8N SLi
    AMD Athlon X2 4400+
    3Gb Noname Ram
    Gigabyte Ati 4850 1Gb passivt kølet
    X-Fi Fatality

• Hey.

Der er skam ikke noget ulovligt i det ;)

Uden at være sikker på det, så tror tror jeg de fleste ripper til .vob-filer, hvis dvd-indholdet skal være det samme som på skiven. Hvorfor er det knapt så overskueligt ? Man smider bare mappen hen i VLC og så køre det.

• en anden mulighed jeg benytter er at encode filmen til divx. så fylder en film ca 1,4Gb og så er den klar til fremvisning. Jeg har ingen erfaring med at streame det. men det er genialt på den bærbare når man er på farten og skal brænde noget tid af. så kan man lige studere en film. Man kan også vælge at lave filmen om til en mpeg2 fil (dvd original format) det giver den bedste oplevelse efter min mening. så fylder en film ca 6,5Gb.

• Det er ulovligt at søge om fremmed medhjælp til dette..

Desuden bør du læse Tweak's regler hvis du ikke allerede har gjort det:

* Du må ikke spørge om hjælp til hvordan du kopierer en CD/DVD/spil m.v. da dette går ind under reglerne om fremmed medhjælp.
    * Du må ikke spørge om hjælp til hvordan du kopierer f.eks. musikken fra en DVD eller et spil.
    * Du må ikke spørge om hjælp til hvor du kan finde no-cd cracks og hvordan de anvendes.
    * Du må ikke spørge om hjælp til hvordan du fjerner DRM fra musik købt online.

http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=94343&sid=

• Tror lige vi ligger i grænseområdet her folkens.

Hvad må jeg ikke på tweak.dk?
    Du må ikke spørge om hjælp til hvordan du kopierer en CD/DVD/spil m.v. da dette går ind under reglerne om fremmed medhjælp.
    Du må ikke spørge om hjælp til hvordan du kopierer f.eks. musikken fra en DVD eller et spil.
    Du må ikke spørge om hjælp til hvor du kan finde no-cd cracks og hvordan de anvendes.
    Du må ikke spørge om hjælp til hvordan du fjerner DRM fra musik købt online.

Edit: Du er da også altid 2sekunder hurtigere din ... din.... bubbibjørn! :razz:

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

Oprindeligt indlæg af Bubbi
    * Du må ikke spørge om hjælp til hvordan du kopierer en CD/DVD/spil m.v. da dette går ind under reglerne om fremmed medhjælp.
    * Du må ikke spørge om hjælp til hvordan du kopierer f.eks. musikken fra en DVD eller et spil.
    * Du må ikke spørge om hjælp til hvor du kan finde no-cd cracks og hvordan de anvendes.
    * Du må ikke spørge om hjælp til hvordan du fjerner DRM fra musik købt online.

http://www.tweak.dk/forum/thread.php?threadid=94343&sid=

Ja, men for en gang skyld syntes jeg faktisk at denne tråd bevæger sig på den rigtige side af kanten. OP beder ikke om hjælp til nogle af de fire spørgsmål du citerer fra retningslinierne - det ser ud til at han godt selv kan klare det.

Tråden handler mere om erfaring med formater, og forskellen på disse. Så længe den holdes der er den vel ikke imod reglerne - eller hvad?

/ask

• Jeg har ingen anelse om hvorvidt at dit Apple TV kan afspille rå DVD mapper (altså TS_Video) men det er klart den hurtigste og nemmeste måde at få det hele til at fungere med menuer osv..

Ellers skal du jo ud i noget komprimering hvor TS_Video mappen bliver lavet om til f.eks. Xvid, og jeg mener ikke at de formater kan laves med menuer. :rolleyes:

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

• Nu citere jeg hvad velsing selv skriver:

"Men kort og godt, hvilket format anbefales det at rippe dvd'erne i, og hvilken metode er den bedste?"

Det opfatter jeg nu som en del af medhjælp, da han netop spørger hvordan det gøres bedst..

Det kan så godt være min opfattelse er forkert, men sådan opfatter jeg det altså..

Så må vores admins jo vurdere hvordan de selv opfatter indlægget.

• Tak for de mange svar og diskussionen om lovlighed... :-)

Apple TV, kan når den tweakes med ATV Flash i princippet godt læse TS_Video mapperne, selvom det godt nok driller en smule med de forsøg jeg har gjort; Menuen kommer frem, men jeg kan ikke navigere med den medfølgende remote...

det finder jeg svar om andetsteds...

Jeg tror af rådene herinde fra samt den erfaring jeg til nu har gjort, gør at jeg ripper filmene i TS_Video mapper. Her vil jeg så gerne lige have uddybet et af mine andre spørgsmål:

Når jeg åbner dvd'en i explorer kan jeg se der ligger en TS_Video mappe samt en TS_AUDIO mappe. Audio mappen er tom, men TS_Video mappen rummer de typisk mange forskellige filer, som jeg også får frem når jeg ripper skiven med ANY dvd. Mit spørgsmål er så: kan jeg ikke bare trække filerne over på pc'en med træk og slip i Explorer, i stedet for at køre et program som Any dvd??? Med andre ord: Hvorfor bruge et specielt program som Any DVD når jeg bare kan trække mappen over?

Det er vel de samme filer?

Og: Den tomme TS_AUDIO er vel ikke nødvendig at trække med over, når den er tom?

Håber det giver mening, -og stadig ligger på den rigtige side af lovlighedsgrænsen ;-)

Mvh Velsing

Asus A8N SLi
    AMD Athlon X2 4400+
    3Gb Noname Ram
    X-Fi Fatality

• Man benytter anydvd eller et andet værktøj da dvd producenten helst vil have at man benytter dvd'en og de derfor laver al mulig kopi beskyttelse. Men det er din ret at tage en backup. til det er ISO formatet det rigtige. noget med at tingene også ligger rigtigt på den nye dvd man brænder.

Oprindeligt indlæg af RaptorrockwoolMen det er din ret at tage en backup så længe at du kontakter politiet for hver DVD du ønsker at bryde kopisikringen på - rent lovmæssigt altså. til det er ISO formatet det rigtige. noget med at tingene også ligger rigtigt på den nye dvd man brænder.

Fixed. :9xo

Der har været en del om emnet på det seneste på bla. Tweak.dk hvor "sagen" endte med at Politiet gav ovenstående svar - Vi er en del der håber at de politiske kræfter får taget sig sammen og ændret loven til noget mere fornuftigt. :ohmy:

Cyberduck

Oprindeligt indlæg af HerrMansen

Fixed. :9xo

Der har været en del om emnet på det seneste på bla. Tweak.dk hvor "sagen" endte med at Politiet gav ovenstående svar - Vi er en del der håber at de politiske kræfter får taget sig sammen og ændret loven til noget mere fornuftigt. :ohmy:

det har de slet ikke myndighed til. man skal kontakte rettigheds haveren.

men det er rent hypotetisk. selv APG syntes det er tosset.

• Ok, tak igen.

Jeg har winrar liggende på min pc, og når jeg laver en iso-fil af dvd'erne ligger de som pakkede winrar-filer. Er det normalt??
    De hedder .iso så jeg går udfra at det er rigtigt. Det sjove er, at jeg så kan udpakke dem TS_VIDEO mapper..??

Dvs at når jeg først har lavet en Iso, har jeg sådan set også lavet en TS_VIDEO-mappe...

Pudsigt...

Men jeg er som sagt også godt blank på emnet ;-)

Velsing

Asus A8N SLi
    AMD Athlon X2 4400+
    3Gb Noname Ram
    X-Fi Fatality

• @Raptor: Ja undskyld, det var nok APG man skulle skrive til. De har vist myndigheden til dét herhjemme såvidt jeg kunne forstå på de mails som blev offentliggjort. :)

.iso er bare en "container" for filer, som kan brændes til en CD/DVD skive. Det har intet at sige om du afspiller en .iso eller en TS_VIDEO mappe, medmindre at din afspiller håndterer disse forskelligt.

Mht. til at Winrar "overtager" filerne, så er det fordi at Winrar kan åbne .iso filer (og vist også redigere). Da du installerede Winrar spurgte den hvilke filformater den skulle lege hovedprogram for, og ISO var en af dem ;)

Cyberduck

Rettet en gang, sidst af HerrMansen ().

• Hejsa

Da man ikke må lave backup af sine filer "da dette ikke er lovligt i flg. tweak" så må man kun bruge eller spørge til hvad for et branderprogram andre bruger og der kan jeg så anbefale dig DVDfab det koster lidt, men det er et super program til det hele og det kan lave både iso filer og de alm. video TS som du også skriver, men iso er som andre skriver nok det man bruger mest tror jeg.

PSU Corsair TX750W & Asus ROG STRIX B450-F GAMING
    Ryzen 5 3600 3.6GHz
    & Zalman CNPS7500-Cu LED

Kingston DDR4 PC3200 16GB CL16 HyperX Fury

Inno3D Geforce GTX 1060 3 GB
    Samsung 970 EVO 500 GB NVMe & 2 TB Seagate 7200rpm SATA3