Køb af spejlreflekskamera i USA

• Ja efter at have haft et par digitalkameraer, har jeg sku besluttet mig for at få et spejlreflekskamera, her til sommer, når jeg skal til USA aka Californien, hvor vi skal til Grand Canyon osv.

Nu er det bare sådan at jeg hedder Morten "blank" til mellemnavn, når det angår spejlreflekskameraer

Jeg har ikke så mange krav da jeg er amatør, har hørt at Canon, Nikon og Olympus skulle lave gode kameraer...

Her er mine eneste krav.

Kameraet skal købes i USA, derfor skal der gerne være en butik som bestbuy måske ?
    Regner med at bruge 3000 kr. ? eller er det for lidt
    Jeg er amatør, så kender ikke så meget til mærkerne, vil dog sætte mig en del ind i det.

Er der andre ting jeg skal vide, altså som en totorial ?

• Som vi før har rådet folk til herinde så er det en god ide at du sætter dig lidt ind i tingene. Den kan gøres med bøger lånt på biblioteket (Politikens Fotobøger).

Personligt ville jeg foretrække Nikon eller Canon (jeg har selv Canon). Jeg har aldrig selv haft Olympus DSLR, men hvad jeg kan fornemme fra tests på nettet (bl.a. DPReview som nærmest er biblen indenfor dette) så halter Olympus generelt en smule efter de 2 andre med hensyn til billedkvalitet og funktionalitet.

Der er ikke nødvendigvis særlig meget at spare på køb i USA, specielt i denne prisklasse. Hos BestBuy koster f.eks. Canon Rebel XS (Canon 1000D i Europa) + kitobjektiv 18-55mm $500. Med omregningskursen svarer dette ca. til 2850 kr. Men køber man et produkt fysisk i en butik kommer der en skat oveni (lidt som momsen herhjemme). Denne svinger fra stat til stat, men ligger omkring 8-10 %. Så er vi oppe omkring 3100 kr. Denne kan spares ved at bestille det fra en anden stat end leveringsadressen i USA. Derved falder denne skat væk.
    Derudover skal du betale told og moms i Danmark. Om du gør det skal jeg ikke kunne sige, men der er jo altid risikoen for at blive taget i lufthavnen og det gælder ikke bare ved hjemkomsten men ved de næste mange rejser også. Og bliver du gennemsøgt kan en kamerakyndig tolder jo netop se der står Rebel XS istedet for 1000D.
    Hvor meget tolden ligger på ved jeg ikke lige, men mit umiddelbare gæt er at prisen ender på omkring 4000 kr.
    I Danmark kan samme pakke købes helt ned til omkring 3200-3400 kr. Altså ikke meget over købsprisen i USA og du skal ikke bekymre dig om told og moms, stik til lader o.lign. Derudover så ved jeg ikke hvordan det vil komme til at foregå med en evt. RMA-sag i USA.
    Dette er selvfølgelig bare et eksempel. Jeg skal ikke kunne sige om der er nogle situationer hvor du kan komme til at spare mere.

Mit umiddelbare bud er at lære lidt om DSLR og fotografering. Find ud af hvilket budget du har og hvad du vil have (næsten indenfor dit budget ville jeg helt klart vælge Canon 1000D + kitobjektiv). Derefter find ud af om der reelt er noget særligt at spare og om det opvejer de ulemper, der kan være ved køb i USA. Hvis ja, så køb derovre. Hvis nej så køb herhjemme. Fordelen ved at købe herhjemme er desuden også at du kan nå at lære kameraet at kende inden du tager til USA og derved er klar til at fotografere fra dag 1.

Anders

---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

• Jamen det var lige sådan noget jeg havde brug for! har taget det til efterretning og kan godt se fordelene i at købe det i danmark...

Har kigget på nogle kameraer, hvilket skal jeg vælge og hvorfor ? pris ligger fra 3000 kr. 3250 kr.

Olympus EVOLT E-420 (Olympus Zuiko Digital 14-42mm og 40-150mm objektiver)

Canon EOS 1000D (Sort) (Canon EF-S-objektiv, 18-55 mm)

Nikon D3000 (Nikon AF-S DX 18-55 mm VR objektiv)

Sony a (alpha) DSLR-A330L (Sony DT 18-55mm objektiv)

På forhånd tak!

• Jeg har et Nikon D3000, og jer er virkelig glad for det. Jeg har dertil købt en ekstern blitz.
    Men virkelig et godt kamera til begynderen der skal igang med lidt mere prof fotografering end "almindelig" fotografering. Det er et MEGET brugervenligt kamera, så det er let at komme igang med at skyde billeder :D

Fractal Design Define R3 Arctic White
    Phenom II 955 Quad 4x3,20GHz 8MB (Black Edition)
    Gigabyte GA-MA77T-UD4P
    Corsair 16GB DDR3-1600Mhz
    ATI Radeon HD4890 1GB
    XFX Radeon Hd4890 1GB
    Crossfire
    Seagate 1500GB / Samsung 750 GB / Western Digital 160 GB
    Corsair 750W

• Har Kigget en del på dem, og efter min mavefornemmelse, så står det imellem Nikon D3000 og Canon EOS 1000D, MEN! jeg har været ude i elgiganten og bilka for at kigge på dem, og da siger de i begge butikker at deres Canon EOS 1000D er uden billedstabilisator, nu undre jeg mig over om dem på nettet også er uden billedstabilisator, da der ikke rigtig står noget nogle steder... havde ellers bare regnet med det, da det i alle test er med....

Nogle der kan hjælpe ?!

Oprindeligt indlæg af GLA
    Har Kigget en del på dem, og efter min mavefornemmelse, så står det imellem Nikon D3000 og Canon EOS 1000D, MEN! jeg har været ude i elgiganten og bilka for at kigge på dem, og da siger de i begge butikker at deres Canon EOS 1000D er uden billedstabilisator, nu undre jeg mig over om dem på nettet også er uden billedstabilisator, da der ikke rigtig står noget nogle steder... havde ellers bare regnet med det, da det i alle test er med....

Nogle der kan hjælpe ?!

Nikon D3000 har heller ikke billedstabilisering i kameraet. Det ligger i objektivet og 18-55mm objektivet fra Canon har billedstabilisering. Formentlig er der også billedstabilisering i kitobjektivet hos Nikon. Hos Canon hedder billedstabilisering IS (Image Stabilization) og hos Nikon hedder det VR (Vibration Reduction) så det er de betegnelser du skal lede efter.
    Det lyder mest som om det er sælgeren der ikke lige ved hvad han snakker om.

Anders

Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

• canons billedstabilisator sidder i objectivet , hvor den ved sony sidder i huset. men kan personligt ikke anbefale A330 fra sony jeg bryder mig på ingen måde om grebet.
    har selv et sony a 350 og det er ganske udemærket men skulle jeg sel vælge nyt system idag ville jeg tage nikon da deres billigere kameraer har et greb der passer ret godt i min hånd (som er temmelig stor) hvor canon's er en del smallere og derfor ikke ligger lige så godt i min hånd.
    men som altid er det bedste at komme ud og prøve alle de forskellige kameraer i butikkerne....
    hygge vh dwmc

Edit: så kan jeg lære at skrive hurtigere

• Kig evt. de 2 anmeldelser af D3000 og 1000D (og andre anmeldelser for den sags skyld) hos dpreview.com som mig bekendt laver de absolut mest dybdegående anmeldelser på nettet:

Canon 1000D

Nikon D3000

Anders

Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

• En lille bemærkning mod at køde i USA er, at du skal have dig en ny lader når du kommer hjem. Den kommer med amerikansk stil indbygget, og ikke med sådan et philiphs kabel vi er vandt til herhjemme fra.

/ask

Oprindeligt indlæg af jacobask
    En lille bemærkning mod at køde i USA er, at du skal have dig en ny lader når du kommer hjem. Den kommer med amerikansk stil indbygget, og ikke med sådan et philiphs kabel vi er vandt til herhjemme fra.

/ask

Det kan nu klares med en adapter fra en elektronikforhandler. De koster ikke særlig meget. Det vigtigste er at opladeren kan køre på 230V/50Hz mod 115V/60Hz i USA, men det kan de fleste strømforsyninger nu om dage.

Anders

Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne

Oprindeligt indlæg af dna
    Det kan nu klares med en adapter fra en elektronikforhandler. De koster ikke særlig meget. Det vigtigste er at opladeren kan køre på 230V/50Hz mod 115V/60Hz i USA, men det kan de fleste strømforsyninger nu om dage.

Anders

Det er også den løsning jeg kører med, men det er s** ikke særligt elegant!

/ask

• Okay, jeg må sige jeg personlig mest er tilhænger at Canon EOS 1000D med Canon EF-S 18-55mm IS objektiv!!

men er der nogle der ved hvor de har dem på lager henne ?, for ville sku gerne have et så hurtig som muligt, måske fra england af ?

• Begge kameraer er ca. lige gode. Det ene har nogen fordele og det andet nogle andre. Du bør dog gå ned i en fysisk butik og prøve dem i hånden! Der er en del forskel på hvordan de ligger i hånden, og den individuelle preferense for ergonomien vil langt overstige eventuelle tekniske detaljeforskelle!

Se at få rørt lidt ved dem begge inden du beslutter dig. Du vil trods alt komme til at bruge en del timer med det i hånden.

/ask

• Ja gå endelig ned til din fag handler, SKID PÅ HAM SOM BUTIK OG FÅ HANS EKSPERTISE OGSÅ KØB ANDET STEDS! sikke moralsk folk er nu tildags :S

Hvis du har niks og nada forstand på det, så gå til din faghandler og KØB det der så du kan få HJÆLP og drop dog og spar de par hundrede kroner, de er nemt sparet ind i hjælp fra din forhandler :s og nej, bilka og el giganten er ikke din faghandler ;)

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

• Som sagt før, så hælder jeg mest til et Nikon D3000!
    Men lige som en diskussion mellem en mac-mand og en pc-mand, vil den ene altid hælde mere til den anden side. Det er et religions-spørgsmål ;)

Jeg synes dog, som også er blevet sagt tidligere, at Nikon ligger bedre i hånden end et Canon. Det er dog forskelligt fra person til person :)

Fractal Design Define R3 Arctic White
    Phenom II 955 Quad 4x3,20GHz 8MB (Black Edition)
    Gigabyte GA-MA77T-UD4P
    Corsair 16GB DDR3-1600Mhz
    ATI Radeon HD4890 1GB
    XFX Radeon Hd4890 1GB
    Crossfire
    Seagate 1500GB / Samsung 750 GB / Western Digital 160 GB
    Corsair 750W

Oprindeligt indlæg af jK^
    Ja gå endelig ned til din fag handler, SKID PÅ HAM SOM BUTIK OG FÅ HANS EKSPERTISE OGSÅ KØB ANDET STEDS! sikke moralsk folk er nu tildags :S

Det var ikke det der blev sagt - det gider jeg slet ikke at blande mig i. Jeg har selv den holdning at hvis jeg benytter en fysisk butiks ekspertise (og den ellers er der), så vil jeg også gerne betale lidt ekstra!

/ask

• Det var ikke ment som et stempel på dig Jacobask sorry,men bare generalt folks holdning her på tweak angående udstyr :S

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM