NAS problemer

  • Hej med jer.


    i december måned købte jeg et NAS drev. Model: NETGEAR ReadyNAS Duo RND2150.


    Jeg er sådan set meget glad for den. Men dens interface er tungt og kedeligt og ikke sådan lige til at forstå for mig.


    Derudover er den MEGET langsom. At overfører til og fra den en fil på 10 Mb tager over 20 minutter. (i starten var den super hurtig) jeg har prøvet lave et system tjek og andet men intet virker. Overvejer at sende den til rep eller få den byttet, men jeg har ca. 150 Gb data liggende på den, og det er jo ikke lige noget man kopierer tilbage når det tager så lang tid.


    Har prøvet at tage HD ud, og tilslutte den som alm. xtern HD, men der kan jeg ikke læse filerne, nok fordi det er noget med fat 16/32 system (ved ikke helt hvordan der virker) men ved at jeg ikke kan se indholdet på disken, kun når den sidder i selve NAS'en


    Er der nogen der har forslag til hvordan jeg kommer ud af denne katte pine?


    Er der nogen der kan anbefale mig en anden model? for det kommer helt sikker på bane! Jeg har stor interesse i en synology eller Qnap. Men heller dog MEST til en SYNOLOGY.


    Er der nogen der kan komme med en henvisning af en demo video af en af dem???


    Håber i kan hjælpe mig!!!

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Ja et eller andet klogt, havde været på sin plads hernede, men lige nu-------------- hmmm tomhed.



    /Filip.

  • mht at redde data


    En ide kunne være at sætte diskene over i computeren igen, downloade en linux live cd og boote fra den.


    Kan jo tænkes at diskene er formatteret i et format som linux kan læse.
    Hvis der har været kørt nogen form for raid0, kan det dog være meget svært/umuligt at hente dataen.


    mht overførselshastighed.


    Det kunne det lyde som om der kunne være noget galt med en af diskene generelt.
    Hvordan er du forbundet til den nas? kabel/trådløst?


    Det kunne eventuelt ogsø være en god ide at kontakte netgear for at høre dem hvad der kunne være galt.


    mht anden nas


    Hvad du har brug for af nas afhænger af dit forbrugsmønster, hvor mange brugere der er, hvilke services du skal bruge osv..
    Du må gerne uddybe disse hvis vi skal kunne hjælpe dig ;)

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Hej RTM.


    Sætte den i computeren igen, det kan jeg ikke. DEN har aldrig siddet der. Jeg har uploadet tingene til NAS'en fra en gammel stationær jeg havde.


    Hastigheden, er således skruet sammen at jeg kører både fortrådet og trådløst netværk og begge dele er meget langsomme.


    Det jeg ønsker at kunne:
    1. Nem konfiguration, intuitivt
    2. Bruge NAS'en til at gemme dokumenter/billeder/musik på til fælles brug af 2 bærbare, 1 stationær
    3. "stream musik og billleder til Play Station 3
    4. Sætte NAS'en til at download Torrents, podcasts og andet lækkerier
    5. Kunne tilslutte en USB HD med Musikfiler og en anden USB HD til backub af ting på NAS'en
    6. Kunne tilslutte et Webcam til "overvågning" ikke et must, men det kunne være MEGA blæret!!



    Jeg håber at det er info nok!!! Ellers skal i bare sige til :clap:

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Ja et eller andet klogt, havde været på sin plads hernede, men lige nu-------------- hmmm tomhed.



    /Filip.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af filipen


    Derudover er den MEGET langsom. At overfører til og fra den en fil på 10 Mb tager over 20 minutter. (i starten var den super hurtig) jeg har prøvet lave et system tjek og andet men intet virker. Overvejer at sende den til rep eller få den byttet, men jeg har ca. 150 Gb data liggende på den, og det er jo ikke lige noget man kopierer tilbage når det tager så lang tid.




    Jeg har ikke svaret, men jf. anden og tidligere tråd er jeg selv utilfredshed med hastigheden på min NAS. På et tidpsunkt kun 180kb/sek.


    Har googlet en smule: "slow NAS performance" osv. En del links. Noget af det tyder på, at kraftig kryptering sløver kraftigt således at maks. er 2 - 2,5 Mb/sek. Den fulde sandhed har jeg dog endnu ikke.


  • HAHA :D hvordan kan det nogensinde være nassen der sætter en hastighedsbegrænsning trådløst :D


    Computer <-- Router ( build in WIFI ) --> NAS


    Det er jo ikke Nassen der er trådløs eftersom, det er Routeren laver kryptering trådløst :D

  • Hej Helmer, mht. nas servere så har jeg selv en LG som jeg er meget glad for, den køre noget linux af en art og det virker bare.


    Med hensyn til din Netgear NAS så overhænger hastigheden af hvordan du kobler op til serveren, er det trådløst? hvis det er bør du ændre det til kablet netværk. det er alt for tungt at arbejde med store filer over et trådløst netværk. Kabler til det hele. så kommer hastigheden op.


    Hvis det ikke virker kan du jo tjekke om der er nogen firmware opdateringer til din NAS server, det kan også give performance boost.



  • Det kan man ikke, men du kan købe et IP kamera, som du kan bruge til overvågning gennem en NAS :9xo

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Madslocher
    Hej Helmer, mht. nas servere så har jeg selv en LG som jeg er meget glad for, den køre noget linux af en art og det virker bare.


    Med hensyn til din Netgear NAS så overhænger hastigheden af hvordan du kobler op til serveren, er det trådløst? hvis det er bør du ændre det til kablet netværk. det er alt for tungt at arbejde med store filer over et trådløst netværk. Kabler til det hele. så kommer hastigheden op.


    Hvis det ikke virker kan du jo tjekke om der er nogen firmware opdateringer til din NAS server, det kan også give performance boost.


    Jeg har testet hastigheden, både trådløst og og med netværkskabel tilsluttet. Så det er jo ikke det.

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Ja et eller andet klogt, havde været på sin plads hernede, men lige nu-------------- hmmm tomhed.



    /Filip.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af gaming-king



    Det kan man ikke, men du kan købe et IP kamera, som du kan bruge til overvågning gennem en NAS :9xo



    OK, takkerr!!

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


    Ja et eller andet klogt, havde været på sin plads hernede, men lige nu-------------- hmmm tomhed.



    /Filip.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Madslocher
    Hej Helmer, mht. nas servere så har jeg selv en LG som jeg er meget glad for, den køre noget linux af en art og det virker bare.


    Med hensyn til din Netgear NAS så overhænger hastigheden af hvordan du kobler op til serveren, er det trådløst? hvis det er bør du ændre det til kablet netværk. det er alt for tungt at arbejde med store filer over et trådløst netværk. Kabler til det hele. så kommer hastigheden op.


    Hvis det ikke virker kan du jo tjekke om der er nogen firmware opdateringer til din NAS server, det kan også give performance boost.


    dj john:)teoretisk set bliver båndbredden på netværk begrænset med 802.11b netværk til en MB i sekundet:) da personen bag denne tråd ikke engang er oppe på denne ene MB,og jeg naturligvis går ud fra han har testet hvor han sidder henne trådløst, så ville det absolut ingen mening give at begynde at tale om begrænsning pga trådløs kryptering:)