Netværksopsætning (Avanceret) 3 Routere + Fullrate!

  • Mit netværk er opsat på denne måde:
    http://peecee.dk/uploads/022010/Netv%C3%A6rk_big_thumb.png


    Grunden til dette er pga afstand, at jeg vil "flytte" mit WAN / Internet signal fra Asus WL-500gP Routeren til D-link DIR-655 routeren!


    Men hvordan skal de forskellige routere lige sættes op til dette!?
    For at få WAN / Internet signalet overført til DIR-655!?


    Oveni det hel kører jeg endvidere med en "Offentlig IP" hos fullrate, hvilket vil sige de definerer en fast IP udfra første routers MAC adresse!
    --

  • lige for at være sikker.. din forbindelse mellem de 2 routere, vil du have den wireless eller med kabel?

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • hahahah, det er det mest fucked up setup jeg har set til dato :clap:


    Det er dårlig en løsning du har gang i der. tripple NAT og tripple FW, DHCPer (sikkert samme scope på alle tre) ud og det hele og prøv lige at port forwarde igennem tre SOHO routere :hb:


    Sæt din Asus og Dlink op til at køre som Access Points/Wireless bridge

  • er du helt seriøs med det der? det er nok den dårligste ide jeg nogen sinde har set. Det giver slet ingen mening at gøre sådan der.


    hvor lang er afstanden fra Fullrate routeren til de to pcere du vil have på trådløst?


    Quote

    Oprindeligt indlæg af KasperB
    hahahah, det er det mest fucked up setup jeg har set til dato :clap:


    ja jeg tror sørme vi har en vinder!

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KasperB
    hahahah, det er det mest fucked up setup jeg har set til dato :clap:


    Det er dårlig en løsning du har gang i der. tripple NAT og tripple FW, DHCPer (sikkert samme scope på alle tre) ud og det hele og prøv lige at port forwarde igennem tre SOHO routere :hb:


    Sæt din Asus og Dlink op til at køre som Access Points/Wireless bridge


    Why??


    Man kan vel bare slå firewalls fra på det hele, undtagen på D-link, som er den sidste i kæden!?


    Kan ikke bare køre access point, eftersom Fullrate routeren ikke kan køre alene!? Eftersom den har fast ip, og jeg skal vel have en router til at dele IP adresser ud internt på netværket!?


    PS: Kan ikke tilgå fullrate routerens config mere! Den sender åbenbart alt videre, når den har en "offentlig IP" Og så er dens interface åbentbart helt slået fra så længe det er aktiveret!

  • hvis din Fullrate box ikke står i bridge mode vil den fungere som router og have en aktiv DHCP server indbygget. Du kan godt slå firewalls fra, men du har stadig 3x NAT + mulige DHCPer i hver router, og du skal holde opsætte tre forskellige netværks scope derhjemme før du kan route dine pakker igennem systemet.


    Det virker bare som en meget bøvlet måde at sætte noget op som burde være simpelt.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KasperB
    hvis din Fullrate box ikke står i bridge mode vil den fungere som router og have en aktiv DHCP server indbygget. Du kan godt slå firewalls fra, men du har stadig 3x NAT + mulige DHCPer i hver router, og du skal holde opsætte tre forskellige netværks scope derhjemme før du kan route dine pakker igennem systemet.


    Det virker bare som en meget bøvlet måde at sætte noget op som burde være simpelt.


    Kan ikke se hvorfor det er besværligt!? Det er istedet for at trække 20m LAN kabel henover gulve, dørkarme og hvad ved jeg... Så vil jeg bare flytte det trådløse signal!?


    Den fullrate router kan jeg nok ikke ændre så meget ved i opsætningen.


    Men hvordan skal de 2 andre sættes op!? Så jeg connecter igennem D-link routeren, og har internet på denne også...

  • Det er nu ikke så slemt endda... absolut ikke behov for at male fanden på væggen i hvert fald


    Med mindre jeg tager meget fejl så slipper man for NAT på fullrates router når den er sat i bridge mode, så tildeler den en ekstern IP adresse på udstyret efter den.


    Hvis du deaktiverer DHCP serveren på din wl500gP, samt forbinder fullrate router med en switch port indgang på den, burde wl500gP routeren fungere som et Access Point/switch, hvorså klienter får tildelt fra fullrate baseret på dhcp. Så er dens NAT tabel heller ikke i spil.


    Det sidste der skal gøres (og jeg må indrømme at jeg ikke ved om det kan lade sig gøre, da det afhænger af DLinks firmware som jeg ikke kender til), er at få Dlink routeren til at forbinde op til det trådløse netværk fra wl500gPeren. Hvis fullrate har låst på MAC adresse skal du se om du kan ændre MAC adressen på det trådløse netkort i Dlinken til at være det samme som den som fullrate tildeler den eksterne IP adresse.


    Der er sikkert nogle af de ting der er anderledes(er muligt at dlinken kun kan bridge og ikke bruge wlan interface som WAN), hvis førnævnte ikke virker, så prøv:


    Fullrate router i bridge mode, altså den tildeler ekstern IP til WL500gP
    WL500gP i almindelig router mode, kabel forbundet til WAN på denne
    Dlink router sættes til samme subnet som WL500gP routeren, gerne med en IP adresse som DHCp serveren i WL500gP routeren ikke vil tildele en klient, får Dlink routeren til at forbinde op til det trådløse netværk fra wl500gP routeren.


    Noter:
    1: Det er afhængigt af at dlinks firmware gør det muligt at forbinde op til et andet trådløst netværk og bridge det, hvis det ikke er muligt bliver du sandsynligvis nødt til at bytte rundt på wl500gp og dlinken.
    2: wl500gp kan sættes til at have alle porte i samme vlan og forbinde op til et trådløst netværk og agere bridge hvor alle porte er LAN porte (også WAN, da det i virkeligheden er port 5 på switchen der har fået sit eget VLAN)
    3: Generelt set gælder det at hvis en IP er "låst" på en MAC adresse kan du ændre en routers WAN mac adresse, sådan at du "narer" den eksterne DHCP server til at tildele den pågældende IP adresse.

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.


  • Allright, takker for hjælpen. MEN har læst et sted at D-link 655 ikke kan køre Bridge mode, det er et problem så!? Man kan ikke sætte Asus'en til at køre bridge, så den bare sender det hele videre, og så D-link til at route!? PS: har mulighed for at køre DD-WRT firmware ind på Asus'en. Men dette har jeg desværre ikke på D-linken...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis
    DIR-655 kan godt køre bridge. http://forums.dlink.com/index.php?topic=9641.0


    Udover det, hvis du får det her til at virke, så GJ og held og lykke fremover med setuppet. Havde aldrig valgt den løsning, men nu ved jeg selvfølgelig heller ikke hvordan du bor.


    Hehe lækkert ;) Gad vide om det virker :roller: Men muligheden er der...


    Spørgsmålet er så hvordan en "Bridge" skal sættes op!?


    Har disse muligheder:


    http://peecee.dk/uploads/022010/router_big_thumb.PNG


    Hvilke ting der er relevante!?


    Så skal alt firewall, nat, DHCP vel slåes fra på den også!? (D-link som skal køre bridge)


  • Umiddelbart virker det fint på min. Og ja alt der har med decideret routing at gøre skal slåes fra, mener at den selv gør det når du aktiverer bridge. Har så også yderligere slået QoS fra, så det eneste der er aktiv er WiFi.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis
    DIR-655 kan godt køre bridge. http://forums.dlink.com/index.php?topic=9641.0


    Udover det, hvis du får det her til at virke, så GJ og held og lykke fremover med setuppet. Havde aldrig valgt den løsning, men nu ved jeg selvfølgelig heller ikke hvordan du bor.


    Det er jo ekstremt den måde de har skjult det på.


    Kan kun klassificeres som værende sejt :hb:

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM


    Det er jo ekstremt den måde de har skjult det på.


    Kan kun klassificeres som værende sejt :hb:


    Ja, dybt seriøst. Som jeg har forstået det på folk inde på deres forum, så har de "fjernet" muligheden for bridge da det skabte for mange problemer. (???) Læs: De sælger åbenbart ikke nok af deres almindelige Accespoints uden router funktioner..

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis


    Umiddelbart virker det fint på min. Og ja alt der har med decideret routing at gøre skal slåes fra, mener at den selv gør det når du aktiverer bridge. Har så også yderligere slået QoS fra, så det eneste der er aktiv er WiFi.


    Så har jeg fået Asus Routeren op at køre med DD-WRT, og den arbejder fint sammen med Fullrate routeren, så der er hul igennem på nettet til den. Har givet Asus routeren en Ip der hedder: 192.168.1.2
    Hvor DHCP serveren derpå starter med at dele Ip'er ud ved 192.168.1.3


    Så mangler jeg bare D-link. Den er sat i Bridge nu, alt firewall / DHCP /QoS - Slået fra.
    Denne er sat til at have en router Ip adresse på 192.168.1.11
    Default gateaway: 192.168.1.2
    Primary DNS: 192.168.1.2


    Men der er ikke rigtig hul igennem!? Desuden kan jeg ikke forstå hvordan den D-link kan vide at den skal connecte til Asus'en, udfra en Ip bare!!? Altså kan kun se denne "bro" kan virke hvis der er kabel imellem de 2!? Men vil gerne have en trådløs forbindelse mellem Asus og D-Link! D-linken skal vel bruge et netværksnavn eller noget for at finde Asus'en...!?

  • Du skal sætte din D-Links til at connecte til din ASUS ellers kan det ikke lade sige gøre.


    Hvis du har nogen form for password på SSID på den ASUS skal din D-link jo også kunne det.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rolex
    Du skal sætte din D-Links til at connecte til din ASUS ellers kan det ikke lade sige gøre.


    Hvis du har nogen form for password på SSID på den ASUS skal din D-link jo også kunne det.


    ja men hvordan sætte til at connecte!? Jeg skal vel kunne indstille et SSID i D-linken et sted, på den router den skal connecte til trådløst!? At skrive en IP som eks. 192.168.1.2 i Dlinken på en gateway, hjælper vel ikke meget... Den skal vel på en måde have at vide at hvilket trådløst netværk den skal bruge denne gateway på!?


    Eller hvordan fungerer det!?