Apple iPad

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Karga
    Ja okay, så er det derfor jeg har svært ved at se behovet.. Jeg sidder stort set ved eller lige i nærheden af en pc hele dagen, så jeg har ikke "besværet" med at skulle starte en pc op..


    Jeg sidder en del ved en maskine så længe jeg er på arbejde (men der er jo ikke lige så meget tid til "pjat"). Når jeg er hjemme så er der ikke nogen maskine tændt medmindre den skal bruges, da jeg ikke gider at have dem stående i stuen og køkkenet.


    /ask

  • Flash er på vej til at dø:
    http://smarterware.org/4978/fl…ehacker-from-2006-to-2010
    Hvis trenden fortsætter vil 1/4del af deres besøgende i 2011 ikke bruge Flash.


    Jeg læste også noget andet... Jeg kan desværre ikke finde linket, men det var noget i retning af:
    Der er mennesker derude der bruger en computer for at få ting fra hånden. Det er måske svært at tro for en nørd som dig (og mig) hvor teknologien er grund nok i sig selv, men derude i den virkelige verden findes nogle mennesker for hvem computeren er et værktøj.
    De er ligeglade med hvor mange Ghz den kan, eller hvor mange pixel der er på disken.
    De er sådan nogle som dine forældre eller bedsteforældre der ikke forstår hvorfor en "rigtig computer" skal virke på en bestemt måde, nemlig den vi alle kender med skrivebord, startmenu/dock til programmer, og et filsystem med mapper.
    Tænk på din bedstemor. Ville hun foretrække en computer, eller en iPad? iPad'en kan browse nettet, sende mail, skrive dokumenter og importere billeder fra digitalkameraet. Det eneste den ikke kan, som muligvis kunne være relevant for hende, er at printe.
    Det er tydeligt at iPad er en videreudvikling af iPhone. Hvad nu hvis det endelige mål endnu ikke er nået, men at iPad er 2. trin i en 3-trinsraket, der slutter af med det Apple hele tiden har sigtet imod, sammensmeltningen af iPad og iMac, der kan alt det som en normal computer kan, uden at man kan "rode under hjelmen". Det kan også være at version 2 eller 3 af iPad inkluderer mulighed for at printe et SD-card slot til billederne fra kameraet, og kan synkronisere med iPhone/iPod. Hvad er der så tilbage af nødvendige features som din mormor ikke kan leve uden?


    TL;DR: ur mom <3 iPad

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

    Rettet en gang, sidst af Yonzie ().



  • Lige præcis som jeg skrev tidligere.... Ipad'en er til teknologi-ignoranter, der bare vil have det simpelt, eller "ikke ved bedre".


    Hvis bare den havde haft multi-tasking, en ordentlig opløsning (720p minimum) og et skide usb-interface (og evt. et sdhc-slot), så kunne jeg selv finde på at købe den som en medieafspiller/netbrowser-dims. Og hvis man har HD-film liggende på den, som hver især typisk fylder mellem 6-13 GB, så er 64 GB HDD hurtigt brugt op. Den har bare for mange basale mangler.


    Og ja, det ender nok med at der kommer nogle nye versioner som de så kan tjene ekstra penge på - for de har da allerede teknologien til at gøre det idag.


    Se bare da den første iPhone kom. Stor flot skærm - oplagt til at tage billeder med og se billeder på. Så smider de et lorte-kamera i, og undlader at give den 3G og MMS-muligheden. Svarer vel lidt til at lave en Ferrari, og smide en Trabant-motor i. :roller:


    De fleste firmaer holder selvfølgelig teknologier hen, og "malker" kunderne så længe som muligt, men Apple gør det bare så åbenlyst at man ikke kan forstå at folk hopper på det.


    Det viser bare promoveringens magt...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pulse
    De fleste firmaer holder selvfølgelig teknologier hen, og "malker" kunderne så længe som muligt, men Apple gør det bare så åbenlyst at man ikke kan forstå at folk hopper på det.


    Du misforstår Apple. Apple smider kun de funktioner i produktet de kan lave super lækre. Udvikling tager tid, og der er derfor kun en begrænset mængde funktioner i de tidlige modeller.
    Der er sikkert en eller anden god grund til det dårlige kamera i de første to iPhones, vi finder bare aldrig ud af hvad det er.

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

    Rettet en gang, sidst af Yonzie ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Yonzie


    Du misforstår Apple. Apple smider kun de funktioner i produktet de kan lave super lækre. Udvikling tager tid, og der er derfor kun en begrænset mængde funktioner i de tidlige modeller.
    Der er sikkert en eller anden god grund til det dårlige kamera i de første to iPhones, vi finder bare aldrig ud af hvad det er.


    Tror nærmere det er dig der misforstår apple ;)


    Selvfølgelig tilbageholder de ting, så de kan blive ved med at lancere modeller, som differencierer sig nok fra de tidligere. Det kan du godt regne med.
    Men ellers har du ret de tager(som regel) kun ting med, som fungerer.

  • Jeg holder også mest på Butchers bud. Apple er en virksomhed som så mange andre som skal generere et så stort overskud som muligt til aktionærerne. De kan sagtens lave produkterne bedre, men er egentlig ikke interesseret i det da de ikke i samme grad for pengene tilbage. Der skal være plads til at produktet udvikler sig i fremtiden så de kan sælge endnu flere, både til nye kunder, men også til eksisterende.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------


  • .... jeg ved næsten ikke, hvad jeg skal sige til det der pulse :D
    MMS-muligheden: Congrats :) det kan den gamle iphone også, og har derfor på ingen måde malket nogen succes der. Det drejer sig om, at man på det tidspunkt ikke troede funktionen havde interesse ved brugeren, og ikke havde overvejet en ordentlig implementering. derfor ingen virkelig malkeko


    HD-FILM: Tja.... nu er det kun i USA det er muligt at få dette i itunesstore, og planen er måske ikke, at du skal have alle dine film på den :) det er ikke af apples interesse men filmindustriens :)


    Lortekamera: tja :) det er bedre end de fleste 2 mpix kamera'er på markedet, og det nye 3 mpix er heller ikke noget at græde over :) og så glemmer du lige at tænke på tykkelsen ved kameraet, her kan der konkluderes, at med en glasplade, som gør skærmen tykkere, kan det kun give mindre plads til kameraet. det betyder at enten stiger prisen utrolig meget for et godt kamera, eller også kan man lave et middelkamera på 3 mpix.


    3G: AT&T har ikke et 3G netværk, da teknologien lanceres. De har yderligere ikke planer om det, hvilket resulterer i at 3G-teknologien vil omkostningen til at stige på telefonen --> telefonens pris for slutbrugeren vil stige :)


    720p: COME ON! vi taler om et apparat til 2500-3000 danske kroner!! du kan ikke finde en netbook, hvis du ville have det som alternativ med så pragtfuld en skærm, som den på denne maskine.


    USB-interface: spørg dig selv, hvorfor har den ikke det :D det er så apple kan sikre sig, at folk for det første ikke kan lege hacker med den, det er så folk ikke vil opleve inkompatible produkter, og så produktion af andet tilbehør ikke er ligeså let for kinesere :) og guess what, hvor stor en del af befolkningen vil bruge det samenlignet med de problemer det kan medfører:) tillykke med det ville være godt for dig og dine behov, men det er derfor ikke en fejl i produktet:)


    kortlæser: skaber endnu et softwareproblem, hvilket kræver at man udvider interfacet en hel del, når man tænker på navngivning, importering osv. ingen tvivl om det kan lade sig gøre, og at det ville give god mening. men hvorfor være sur og skeptisk over det. ja en forbedring er nok i sigte.


    ------------------------------------------------


    Jeg vil slutte af med at sige, at jeg hverken er teknologiignorant eller hører under kategorien "ikke ved bedre", og jeg synes derimod at din forståelse for produktet er det der halter.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Butcher


    Tror nærmere det er dig der misforstår apple ;)


    Selvfølgelig tilbageholder de ting, så de kan blive ved med at lancere modeller, som differencierer sig nok fra de tidligere. Det kan du godt regne med.
    Men ellers har du ret de tager(som regel) kun ting med, som fungerer.


    det samme gælder da butcher-drengen. Godmorgen apple skal tjene penge, det er det de eksistere for :D det lyder sgu næsten som om at det er ulovligt at tjene penge :) Man kunne jo næsten smide det hele ind i afsnittet fra South Park, DIE HIPPIE, DIE :) synes i skal tage et kig på det, så og derefter se hvad i lige har skrevet :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer


    det samme gælder da butcher-drengen. Godmorgen apple skal tjene penge, det er det de eksistere for :D det lyder sgu næsten som om at det er ulovligt at tjene penge :) Man kunne jo næsten smide det hele ind i afsnittet fra South Park, DIE HIPPIE, DIE :) synes i skal tage et kig på det, så og derefter se hvad i lige har skrevet :)



    Øhhh?? det ser ud til dig og mig er fuldstændig enige, så jeg vil anbefale dig at tage endnu et kig på hvad der bliver skrevet ;)


  • Prisen er nu nok ikke helt så lav som du skriver. Den kan forudbestilles her til priser fra 3500 til 5900 kr. Når den har været i handlen lidt til vil den selvfølgelig nok være lidt billigere.


    Men de ting du nævner som usb-interface, kortlæser osv er jo alle nogle ting man kan få i en bærbar computer, og det er ting der begrænser funktionaliteten, og gør den total uinteressant for mig. Jeg vil kunne sidde og lave flere ting på en gang, og jeg vil have adgang til at kunne gøre mange forskellige ting som billedredigering osv som en bærbar tilbyder.


    De umiddelbare 2 fordele jeg ser ved iPad'en er 3G (på de dyrere modeller), og den lidt bedre mulighed for at sidde med den i sofaen. Til gengæld er der jo ikke noget tastatur så det virker meget begrænsende, hvis man skal skrive mails, på tweak eller andet. Skal man så have et tastatur tilsluttet bliver den jo mere besværlig at bakse rundt med end en almindelig netbook.


    Jeg er godt klar over at produktet ligger sig imellem en mobiltelefon og en bærbar, men jeg kan ikke lade være med at sammenligne med en bærbar, og så kommer iPad i mine øjne til kort på næsten alle punkter.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Yonzie


    Du misforstår Apple. Apple smider kun de funktioner i produktet de kan lave super lækre. Udvikling tager tid, og der er derfor kun en begrænset mængde funktioner i de tidlige modeller.
    Der er sikkert en eller anden god grund til det dårlige kamera i de første to iPhones, vi finder bare aldrig ud af hvad det er.



    Hvad kan gøres superlækkert ved et usb-stik? eller et SD-kort slot? Fed undskyldning... :crazyeyes:


    Det kan godt være at udvikling tager tid, men du skal ikke bilde mig ind at de ikke har fundet ud af udvikle f.eks. multitasking. Det har diverse mobilsystemer haft i mange år... lige siden de tidlige symbian og windows mobile versioner.



    Til gengæld er jeg helt enig med Helmer's forklaring/bud på hvorfor at de ikke har implenteret usb/sd-kort; nemlig at undgå inkompatible produkter.


    Det er så en balancegang. Apple har altid været meget "sig selv" og har ikke været kompatibelt med ret meget udover deres eget - muligvis for at gøre deres produkter mere stabile - men det begrænser også ret meget.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pulse
    Det kan godt være at udvikling tager tid, men du skal ikke bilde mig ind at de ikke har fundet ud af udvikle f.eks. multitasking. Det har diverse mobilsystemer haft i mange år... lige siden de tidlige symbian og windows mobile versioner.


    Det er jo indirekte også en af de ting f.eks hero'en er blevet kritiseret for. Folk har brokket sig over hastigheden, og i langt de fleste tilfælde er det fordi folk har for meget kørende i baggrunden! Hvad at fjerne muligheden for multitasking giver det maks hastighed til den aktuelle aplikation.


    Du har dog ret, en iPad uden multitasking virker tåbeligt. Jeg vil sku være på msn/skype/whatever samtidigt med at jeg surfer rundt, eller laver andet tilsvarende!


    /ask



  • Ja, men det er da lykkedes for en del andre... men igen er mentaliteten at de (Apple) prøver at sikre en god brugeroplevelse ved at bruge en masse begrænsninger.


    Fedt ikke at kunne høre netradio eller ens egne musikfiler mens man surfer rundt... :rolleyes:


  • Der er da et tastatur? touch ligesom på iphonen, og hva jeg har set af videoer så er det da ligeså nemt at skrive på, og jeg fuldt ud tilfreds med mit iphone tastatur :)
    Multitasking functionen mangler man også på en iphone, men jeg har så jailbreaket den for at have muligheden for multitask, men også det i mende at jeg ved at den ikke kører 100% så.
    Og der kommer da helt sikkert også et jailbreak til ipadden.. Men bare vent de udvider den jo nok om et halvt år, når den ikke er "ny" mere ligesom med iphone 3g - 3gs

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pulse
    Hvad kan gøres superlækkert ved et usb-stik? eller et SD-kort slot? Fed undskyldning... :crazyeyes:


    Brugerinterfacet.


    Det tager 2 sekunder at tilføje elektrisk og designmæssigt, det tager langt mere tid at gennemarbejde brugerinterfacet så applikationerne kan udnytte funktionaliteten.
    Der er også en del ting der skal ændres i måden systemet fungerer på.
    På iPhone kan programmerne ikke dele filer, punktum. Hvert program har sine filer, og det er det.
    På iPad er der begrænset deling af filer, mellem eks. Pages og Numbers.
    Hvis Apple tilføjede et USB stik så man kunne sætte sin USB stick i med en masse filer, skal Apple pludselig tage stilling til hvordan den skal navigeres og vises, hvordan man åbner filer, hvad der skal ske med ikke-understøttede filer, osv. osv.
    Det er ikke ligetil. Du er sikkert ikke enig, og har en masse meninger om hvordan det burde virke, som kommer fra din brug af computere.
    iPad er ikke en computer. Det er en forvokset iPhone, og indgangsvinklen skal derfor være en anden.
    Hvis den klassiske indgangsvinkel med et PC-styresystem på en tablet fungerede, så ville det nok have været et hit tilbage i 2002. Eller igen i 2006.
    Tydeligvis fungerede det ikke, og Tablet-PC'er er nu et nicheprodukt. Apple forsøger at gå den modsatte vej og bruge et Mobil-OS, med de konsekvenser det har.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Pulse
    Fedt ikke at kunne høre netradio eller ens egne musikfiler mens man surfer rundt... :rolleyes:


    Begge dele virker ganske udemærket.
    Research much?

    P35-DS4, E8500@4Ghz, 4x1GB Crucial PC8500, HD4870/512, 750GB F1, HX620, P182, BenQ HD2200E
    Mac Pro 8x2,8Ghz, 14GB RAM, HD3870, 8800GT, 2x160GB Intel G2, RAID0, LP3065, EA231WMI, 2007WFP, 3xErgotron.

    Rettet 2 gange, sidst af Yonzie ().