problemer med win7 installation

  • hej alle


    har et problem med at installere windows 7 pro (x64) på min laptop. jeg har en thinkpad x61 hvor der ikke er noget dvd-drev i, så jeg har forsøgt at gøre det fra min eksterne hdd, som jeg har læst mig til at man kan, i en af de utallige guides på nettet; kopierer indholdet af iso'en over på hdd'en og be'r laptoppen om at boote derfra. det eneste jeg får ud af det er:


    'NTLDR mangler
    Tryk ctrl+alt+del for at genstarte'



    nogen der kan hjælpe?


    skal lige nævnes at jeg forsøger at gøre det fra win xp og min cpu er en T7300. ingen af delene burde stoppe mig så vidt jeg ved. troede i øvrigt også at NTLDR var erstattet af bootmgr i win7

  • Du har ikke gjort harddisken Bootable i DOS. Ved faktisk ikke om regulære harddiske kan formateres og gøres bootbare - måske du kan hente nogle værktøjer der booter en menu som starter Win7 installen.


    Hvis du har en 4gb USB pen kan du formatere og gøre den bootable på under 5min. En hurtig google søgning skulle kunne hjælpe.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Du skal bare angive din hdd som aktive via diskpart i dos


    gør således


    Formater disk til fat32


    åben cmd


    skriv diskpart


    skriv flg.


    list volume


    angiv hvilken volume (disk) vi snakker om: select volume1 f.eks.


    skriv så flg.


    Active


    luk derefter ned og overfør bare skidtet over og boot op


    Så let er det ;)

  • har fundet frem til problemet - jeg prøver at lave en bootable x64 disk fra et x86 system. det kan man åbenbart ikke.


    jeg mangler bootsect.exe x86, er der tilfældigvis nogen der ligger inde med den? den kan findes i iso'en i mappen 'boot'

  • Det kan du faktisk sagtens gøre. Du får bare en fejlbesked der forklarer at 64bit ikke kører på 32bit maskiner. Skifter selv versionen ud på min 4gb pen ofte og det hænder da at jeg får den forkerte med på farten X(

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Det jeg kan gøre er at sende dig min step by step guide til at formatere et USB stik til at fungere som Bootdrev (og installere Windows 7) - så må du selv kopiere fra din Windows skiver over på pen'en i whatever version du har. :cheers:


    Edit: Tror du har fejl læst min forrige besked. Jeg erstatter indholdet af pen'en med en anden skive. Altså slet 32bit filerne helt, læg 64bit filerne fra anden skive. rens og gentag. Min pointe var bare at hvis din harddisk/pen er bootable og du har 64bit på den og maskinen er 32bit, så booter den stadigvæk lortet, men ender bare med en fejlmelding.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

    Rettet 2 gange, sidst af HerrMansen ().

  • ja jeg misforstod dig vist. min tanke var at snuppe bootsect.exe fra en 32bit skive og smide den på min bootable usb sammen med 64bit skiven. tror jeg godt man kan.


    det virker i øvrigt rigtigt åndssvagt at microsoft ikke har lavet en boot-fil der kan starte både 32bit og 64bit op.

  • i tilfælde af at andre løber ind i samme problemer, så kan man sagtens gøre som jeg har gjort. win7 kører upåklageligt nu :)


    dvs. bootsect.exe fra en 32bit version nemt kan bruges til at boote 64bit versionen, hvis man forsøger at installere på et 32bit system som jeg.