• Skal skrive en obligatorisk selvvalgt opgave om en måned, og skal derfor have valgt mig 100% ind på emnet. Som overemne har jeg valgt "teknologi historie", men jeg har ikke valgt helt præcist hvad jeg vil arbejde med..
    Nogle forslag? :)

  • Skriv om den industrielle revoultion.


    - Muligvsi ikke det mest interessante emne, men der er TONSVIS af materiale om det og du skal ikke lede i 1000år for at finde noget brugbart. Det er også muligt at holde på et nivaeu, som læreren kan forstå.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af janze
    Zalam -> Må gerne være et lidt mere "interessant" emne.. Synes at det lyder tørt;)


    Maleficus -> Må gerne være noget lidt ældre noget


    Hvorvidt det er tørt er optil folk selv at vurdere. Jeg synes nu det er en meget spændende periode, da der sker meget rent teknologisk, men også i høj grad politisk..

  • Computerens historie er et fedt emne at arbejde med, især hvis du går tilbage til Charles Babbage's analytiske maskine og Lady Ada Lovelace (den første programmør) og Konrad Zuse's maskiner


    for at snævre det ind, kan du skrive om gammeldags computere (Zuse's maskiner, ENIAC, UNIVAC ABC osv.), om PC'ere (Apple, Xerox og MS), om supercomputere (Cray computere, PDP m.fl.) eller om styresystemer (DOS, Mac, Windows, Linux, UNIX osv.)


    tips:
    Gammeldags computere:
    Her kan du bl.a nævne hvordan man programmerede gamle computere, General Purpose vs. Single purpose, Turing-komplethed (muligheden for at emulere alle andre computere, Zuse Z3 var den første) osv., samtidig med at du sammenligner med en moderne PC. Hvis du selv kan lidt programmering eller finde nogle hurtige tutorials på at skrive et program der kan fx. rulle en terning og vise koden, så har du allerede et godt eksempel.


    PC'ere:
    Gør rede for hvad der definerer en personlig computer, og skriv om hvordan PC'ere har udviklet sig siden den første kom på gaden. Du kan evt. tilføje lidt om hvordan grafiske brugerflader osv. blev til.


    Der er blevet lavet en film om PC'ens historie, om Microsofts og Apple's stridigheder i starten af 80'erne. Filmen er ikke 100% historisk korrekt, men der er stadig en masse at hente. Filmen hedder "Pirates of Silicon Valley". Den er meget svær at få fat på i butikkerne, men det kan være du kan finde den på nettet


    Supercomputere:
    Et ret komplekst emne at arbejde med, Her kan det være godt at skrive om bl.a. Vektorprocessorer vs skalare processorer (alm. pc-processorer er skalare, SSE-instruktionssættense er dog baserede på vektorprocessorer. En superskalar CPU er en CPU med flere enheder til beregning af hel- og kommatal. Det er nok med at beskrive de mest kendte og historiske supercomputere, herunder Cray supercomputere (Cray-1-4, Cray X-MP, Y-MP osv.), PDP computere, Blue Gene, Deep Blue og den nuværende top, Cray XT5-HE "Jaguar". Beskriv samtidig hvad FLOPS er (FLoating Point Instructions Per Second). Under dette kan du beskrive særlige former for køling (Cray-2's hardware var fx. nedsænket i en væske kaldet fluorinert)


    Styresystemer:
    Skriv om en række styresystemer, herunder de 4 vigtigste, DOS, Windows, Mac OS og Linux. Derudover kan du inkludere fx. AppleBASIC og Commodore BASIC og evt. GUI udvidelse som GEOS og Final Cartridge III Til Commodore 64, Amigaens OS (GEM tror jeg det hedder) osv.
    En vigtig ting er også at inkludere Xerox Alto, den første computer med en grafisk brugerflade.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200