HJÆÆÆLP!!!! externe HDDer

  • Jeg har en gammelt system (ca 7år, win XP) hvor eg kører med 2 externe HDDer, og det har virke fint i LANG tid, lige ind til i tirsdags hvor jeg fik meddelsen "forsinket skrivning på M drevet kunne ikke fuldføres, data mistet" siden har jeg ikke været i stand til at få begge HDDer til at fungere stabilt på samme tid, har prøvet en million genstarter, koblet dem til og fra, skiftet USB porte osv. nogen gange virker den ene andre gange den anden, fik den ene til at virke i nogen timer så pludseligt stoppede den igen.


    Hvis jeg sætter dem til min bærbar (vista) kan jeg godt finde dem og åbne dem osv.


    de er tilsluttet med USB.


    det er lidt en hastesag, da jeg har den del deadlines inden for de næste uger...


    Spørg endelig hvis i mangler info, og det mindste råd er velkommen!


    på forhånd tak

  • en af meldingerne er også
    "USB-enheden blev ikke genkendt
    en af USB enhederne der er tilsluttet denne computer fungerer ikke korrekt, og genkendes ikke af windows"


    Og den er blevet MEGET langsom til at starte op!

  • kan det være USB-controlleren på bundkortet, der ikke fungerer korrekt mere?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Har du opdateret din com på nogen måde?


    Prøv evt. at give dine usb stik, både han og hun, en god pustetur.. Kunne være der sidder en nullerman fast et sted.. (til den perverse læser: Rolig nu, sømand!)


    Du siger du har kørt med dem i laaaang tid.. det kunne være tid til at skifte enten com eller dine eksterne HDD'er.

    MSI P235 Neo2 FSB 1333 - ATI Radeon HD 4850 512mb DDR3 - Intel Core 2 Duo 2,66GHz -
    Corsair XMS2 2 x 2 & Kingston HyperX 2 x 1 = 6 Gb DDR2 - Antec Basiq 500watt ATX12V - Samsung 320GB Sata2


    _______________

    _TOOL - LATERALUS_

    Rettet 2 gange, sidst af Lamajuice ().

  • Ved ikke med USB controlleren, da de virker nogen gange kan det så være den? og mus/tastetur virker korrekt.


    Den ene eksterne er måske 2-3år gammel, og den anden er kun lidt over et år så kan det være det?


    Hvis noget er blevet for gammelt er det nok computeren da den er 7år...


    har ikke forsøgt mig med at puste, men det kan jeg prøve...



    Kan det være noget med temperaturer hvis de bliver for varme?

  • Prøv at opdatere driveren til bundkortet..


    Alderen på computeren kan være problemet.. Usb har jo udviklet sig de sidste par år, og blevet væsentligt hurtigere.. Så det kan måske passe dine HDD'er er for hurtige til din computer.. Men så burde ikke ha' fungeret fint i første omgang.


    Hvis dine HDD'er har et varme problem, burde de ikke virke på andre computere, da de er eksterne..

    MSI P235 Neo2 FSB 1333 - ATI Radeon HD 4850 512mb DDR3 - Intel Core 2 Duo 2,66GHz -
    Corsair XMS2 2 x 2 & Kingston HyperX 2 x 1 = 6 Gb DDR2 - Antec Basiq 500watt ATX12V - Samsung 320GB Sata2


    _______________

    _TOOL - LATERALUS_

  • Hvilket bundkort sidder i?

    MSI P235 Neo2 FSB 1333 - ATI Radeon HD 4850 512mb DDR3 - Intel Core 2 Duo 2,66GHz -
    Corsair XMS2 2 x 2 & Kingston HyperX 2 x 1 = 6 Gb DDR2 - Antec Basiq 500watt ATX12V - Samsung 320GB Sata2


    _______________

    _TOOL - LATERALUS_

  • Mange tak for jeres forslag, men løsningen var måske nok den mest simple, skiftede kablet og nu virker skidtet... :) :) :)


    Men hvordan bliver et kabel slidt nå den ikke bliver flyttet rund med eller på anden måde belastet???

  • Det kan vel havde været en fejl fra fabrikken, som først har vist sig efter brug? ;)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |