Skal jeg købe denne PC fra Elgiganten?

  • Jeg har gennem længere tid overvejet at udskifte min gamle PC med en ny baseret på Intels relativt nye socket 1366. For nogle dage siden stødte jeg på dette tilbud (angiveligt sat ned fra 8.999 til 6.999 kr.) fra Elgiganten:


    http://www.elgiganten.dk/is-bi…=9h3D4QFHQ70AAAEOyw803xiY


    Det drejer sig med andre om en Dell stationær PC XPS920AI7DK. Det forekommer mig som et godt tilbud, men det irriterer mig helt vildt, at jeg ikke kender det nøjagtige bundkort (kun chipsettet). Jeg har ringet og forhørt mig, men ingen kan rigtig hjælpe. Kan det skyldes, at der er tale om et rigtig dårligt "bambusbundkort"?? Ville I slå til eller i stedet (som jeg gjorde med min nuværende PC) købe enkeltkomponenter hos f.eks. SHG og selv bygge PC'en og dermed også betale lidt mere sammenlagt?


    Mvh
    Per


    PS Ups, tror at linket missede, håber alligevel på nogle gode råd.....

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha
    Lad for guds skyld hver med at købe den ved el giganten deres service er nærmest ikke til stede..


    Køb delene selv og byg computeren så ved du hvad der sidder i den :)


    Enig, elgigantens service er ikke noget at råbe hurra for. :D


    Køb delene og byg selv! ;)

  • Ja, jeg hælder også mest til at købe enkeltkomponenterne selv, så man ved, hvad man har i. Det ville være helt fantastisk, hvis en eller anden gad og komme med et helt konkret forslag (i hvert fald de basale komponenter) ud fra følgende behov:


    -Socket 1366 bundkort til maks 16-1700 kr. (gerne Asus men intet krav)
    -Intel I7 920 (må tilstå at jeg endda overvejer (SP-Penge!) den helt nye 950 men mon ikke jeg kommer til fornuft?)
    -6 GB DDR3 RAM af en fornuftig kvalitet (her er jeg meget i tvivl, skal man tage tri-channel dvs 3x2048 MB eller noget helt andet og skal man vælge PC3-8500, PC3-10666, PC3-12800, PC3-14400 eller PC3-16000 (bundkortet understøtter jo alle typer)??
    - En okay harddisk på 640 GB (7200 rpm)
    - Et rimeligt grafikkort (skal ikke spille særlig meget på maskinen, skal primært bruge den til lange og komplicerede beregninger inden for særlig skak (hvor jeg får stor glæde af de 4 kerner i CPU'en)
    Det er vigtigt at grafikkortet ikke støjer alt for meget.
    - En relativ stærk men også støjsvag strømforsyning


    På forhånd tak for hjælpen :-)


  • Han skal bare købe rammene et andet sted så får han nogle større og det er ikke dyrer.
    http://www.memoryc.com/product…nel_kit-3x2GB_/index.html

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Jeg takker for det detaljerede forslag. Det ser rigtig godt ud. Jeg er dog fortsat i tvivl om 2 ting:


    1) Er det fuldstændig vanvittigt at betale ca. 2.000 kr. ekstra for en I7 950?


    2) Hvor lidt eller hvor meget støjer standardkøleren til I7-CPU'erne? Er den ens for 920'eren og 950'eren? Hvis jeg beslutter mig for at købe en seperat køler, hvilken vil I så anbefale (ikke noget med lys i, bare en støjsvag og effektiv en)?


    3) Af en eller anden grund har jeg altid sværget til Corsair RAM. Hvis jeg vælger Corsair (ialt 6 GB RAM), hvilken model ville I så vælge (maks pris ca. 1.500 kr.)


    Tak for de mange gode svar på mit indlæg. Det er en kæmpe hjælp :D


  • 1 : JA - de allerefleste tager en I7/920 2,66 - de kan glockes til 3,6 uden problem.
    og en del er set på 4 ghz med god køling.


    2 : hvis ikke du skal OC så er stock køleren ok
    jeg sidder selv med en thermalright ultra extreme (TRUE)
    men der er mange andre gode luftkølere :
    se feks på http://www.coolerkit.dk - under 1366 kølere.
    direkte link
    http://www.coolerkit.dk/cpu__p…_1366_i7-c-30_31_399.html

    PC: Defini Mini, Asus GENE VIII Maximus, 6700 K , Noctura 12S, 2 x 8 gb Vengance 3000 MHz


    Samsung pro 850, GTX 970 KFA 2 , 750 W psu EVGA G2


    Server/TV PC:Silverstone Sugo SG05 Black,Intel H57 M-ITX mobo 2x2 gb ram
    slimdvd, 80 SSD+ 1500 gb lager

    Rettet en gang, sidst af Animal-mik ().

  • Jeg må indrømme at den PC fra Elgiganten ser ganske udmærket ud :).. Og deres service plejer at være i top, så med mindre du har brug for et større grafikkort, vil jeg mene, den er et fint køb :)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Dell får lavet nogle specielle bundkort med deres egen BIOS på. Gjorde de i hvert fald i "gamle" dage ;)


    Kan snildt være derfor at du ikke kan få detaljer på det, da det sikkert kune eksisterer i den og andre Dell pcer :D

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dare_Devil
    Jeg må indrømme at den PC fra Elgiganten ser ganske udmærket ud :).. Og deres service plejer at være i top, så med mindre du har brug for et større grafikkort, vil jeg mene, den er et fint køb :)


    øhh :boxed:


    Det må da have været el giganten på en anden planet så :crazyeyes:


    For deres service er da helt til grin

  • Det lyder meget sandsynligt, at Dell får lavet nogle specielle bundkort med deres egen BIOS på, og at disse ikke kan købes seperat. Det jeg vil høre er om der er tale om nogle discountbundkort, som bryder sammen for et godt ord, eller om de har en kvalitet magen til de billigste socket 1366 bundkort (dvs. omkring 1500 kr.).

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Yarget
    Det lyder meget sandsynligt, at Dell får lavet nogle specielle bundkort med deres egen BIOS på, og at disse ikke kan købes seperat. Det jeg vil høre er om der er tale om nogle discountbundkort, som bryder sammen for et godt ord, eller om de har en kvalitet magen til de billigste socket 1366 bundkort (dvs. omkring 1500 kr.).


    kvaliteten er sikkert fin nok men det er jo et budget bundkort så man skal jo ikke forvente det helt vilde.


    Det plejer jo at være sådan at som du jo selv siger at du for et bundkort specielt til den maskine også sætter de alt mulig spærring og jeg skal komme efter dig på så man absolut ingenting kan i bios.


  • Nejda.. Ikke hvis god service er lig dårlige undskyldninger og uvidenhed :P

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Konklusionen er vel nok, at man tager en chance, hvis man køber hos Elgiganten. Man kan være heldig, at alt funker rimeligt og stabilt, men det kan også gå den anden vej. Hvis man vil være på den sikre side, så bygger man selv og ved præcist, hvad der befinder sig i kabinettet (og med flere muligheder i BIOS osv.). Jeg hælder mest til det sidste og så betale lidt ekstra i forhold til Elgigantens tilbud.


    Et enkelt spørgsmål angående strømforsyning: Hvis jeg køber en I 7 920 CPU (eller 950'eren hvis jeg ikke kommer til fornuft) samt et ATI Radeon HD 4850 grafikkort, hvor kraftig en strømforsyning, har jeg så brug for, hvis jeg i lange perioder kører med full load (alle 4 kerner kører 100%)? Er 650 Watt nok?

  • Mener helle ikke elgiganten har den bedste service... Købte engang et TV som viste sig at være brugt :crazyeyes: Så derfor syntes jeg ikke det er et godt sted at handle men man kan jo være heldig med en fejlfri pc :D

    -Alienware M17x|4GB DDR3|HD5870|I7 620m|


    -Asus P5Q SE/R|Intel C2D e8400 E0 3 ghz
    -Cooled by Thermaltake Blueorb|Force3D Readeon HD 4850|Corsair VX 550 Watt| Corsair 3x2 Gb all in Antec 900

  • Har købt mit tv til stuen i el giganten der har ikke været problemer med det men jeg kunne aldrig finde på at købe en samlet computer der. Aldrig. :)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Se, det ser jo meget bedre ud. Her er der ikke "fejet noget ind under gulvtæppet", man kan se alle komponenter inklusive bundkortet. Priserne ser også meget fornuftige ud. Jeg må indrømme, at jeg ikke kender Topdata. Er de kendt for en god service og har de generelt et godt rygte??