Indlæg af Yarget

    Jeg har så småt lagt mig fast på at købe en bærbar PC fra Asus' flotte N-serie. Jeg har dog bemærket, at disse modeller er udstyret med 2 forskellige grafikkort:


    1) Geforce GT 335 eller
    2) Geforce GT 415


    Se eksempelvis her for at se diverse Asus modeller:


    http://www.komplett.dk/k/kl.as…ASUS&filter=A00140.16-17.


    Lidt søgning på nette har fortalt mig, at 415'eren er den nyeste model men diverse Benchmarks antyder, at 335'eren er lidt hurtigere.


    Er der nogle, der har erfaring med disse grafikkort? Er det hip som hap hvad man vælger eller er der stor forskel på deres performance? Håber på lidt hjælp og gode råd fra grafikeksperterne :-)

    Ja, jeg tror, at jeg langsomt men sikkert bevæger mig væk fra tanken om at købe hos Aldi.


    Det er godt forslag, du kommer med og de 57 kroner smadrer næppe budgetet :-)


    Hvis der er andre forslag i 7.000 kroners klassen tager jeg meget gerne imod dem.

    Står over for at skulle købe en ny bærbar og må tilstå, at jeg er fristet af denne Medion, som er til salg fra den 8/12:


    http://aldi.medion.com/md98470/dk/?refPage=aldi


    Synes egentlig, man får rimelig meget for pengene, men jeg jeg erindrer at have læst et eller andet sted, at Medion generelt laver computere af tvivlsom kvalitet, der nemt går i stykker. Desuden mener jeg at have hørt, at Aldis service er både dårlig og langsom, hvis uheldet er ude.


    Hvad siger I? Er det helt hen i vejret at købe denne model? Hvis ja, hvad vil I så købe til max 7.000 kr, der indeholder Core I-5 CPU, 4 GB RAM og 1 GB dedikeret Grafik? Om skærmen er 15,6 eller 17 eller 18 tommer betyder mindre.


    På forhånd tak.

    Se, det ser jo meget bedre ud. Her er der ikke "fejet noget ind under gulvtæppet", man kan se alle komponenter inklusive bundkortet. Priserne ser også meget fornuftige ud. Jeg må indrømme, at jeg ikke kender Topdata. Er de kendt for en god service og har de generelt et godt rygte??

    Konklusionen er vel nok, at man tager en chance, hvis man køber hos Elgiganten. Man kan være heldig, at alt funker rimeligt og stabilt, men det kan også gå den anden vej. Hvis man vil være på den sikre side, så bygger man selv og ved præcist, hvad der befinder sig i kabinettet (og med flere muligheder i BIOS osv.). Jeg hælder mest til det sidste og så betale lidt ekstra i forhold til Elgigantens tilbud.


    Et enkelt spørgsmål angående strømforsyning: Hvis jeg køber en I 7 920 CPU (eller 950'eren hvis jeg ikke kommer til fornuft) samt et ATI Radeon HD 4850 grafikkort, hvor kraftig en strømforsyning, har jeg så brug for, hvis jeg i lange perioder kører med full load (alle 4 kerner kører 100%)? Er 650 Watt nok?

    Det lyder meget sandsynligt, at Dell får lavet nogle specielle bundkort med deres egen BIOS på, og at disse ikke kan købes seperat. Det jeg vil høre er om der er tale om nogle discountbundkort, som bryder sammen for et godt ord, eller om de har en kvalitet magen til de billigste socket 1366 bundkort (dvs. omkring 1500 kr.).

    Jeg takker for det detaljerede forslag. Det ser rigtig godt ud. Jeg er dog fortsat i tvivl om 2 ting:


    1) Er det fuldstændig vanvittigt at betale ca. 2.000 kr. ekstra for en I7 950?


    2) Hvor lidt eller hvor meget støjer standardkøleren til I7-CPU'erne? Er den ens for 920'eren og 950'eren? Hvis jeg beslutter mig for at købe en seperat køler, hvilken vil I så anbefale (ikke noget med lys i, bare en støjsvag og effektiv en)?


    3) Af en eller anden grund har jeg altid sværget til Corsair RAM. Hvis jeg vælger Corsair (ialt 6 GB RAM), hvilken model ville I så vælge (maks pris ca. 1.500 kr.)


    Tak for de mange gode svar på mit indlæg. Det er en kæmpe hjælp :D

    Ja, jeg hælder også mest til at købe enkeltkomponenterne selv, så man ved, hvad man har i. Det ville være helt fantastisk, hvis en eller anden gad og komme med et helt konkret forslag (i hvert fald de basale komponenter) ud fra følgende behov:


    -Socket 1366 bundkort til maks 16-1700 kr. (gerne Asus men intet krav)
    -Intel I7 920 (må tilstå at jeg endda overvejer (SP-Penge!) den helt nye 950 men mon ikke jeg kommer til fornuft?)
    -6 GB DDR3 RAM af en fornuftig kvalitet (her er jeg meget i tvivl, skal man tage tri-channel dvs 3x2048 MB eller noget helt andet og skal man vælge PC3-8500, PC3-10666, PC3-12800, PC3-14400 eller PC3-16000 (bundkortet understøtter jo alle typer)??
    - En okay harddisk på 640 GB (7200 rpm)
    - Et rimeligt grafikkort (skal ikke spille særlig meget på maskinen, skal primært bruge den til lange og komplicerede beregninger inden for særlig skak (hvor jeg får stor glæde af de 4 kerner i CPU'en)
    Det er vigtigt at grafikkortet ikke støjer alt for meget.
    - En relativ stærk men også støjsvag strømforsyning


    På forhånd tak for hjælpen :-)

    Jeg har gennem længere tid overvejet at udskifte min gamle PC med en ny baseret på Intels relativt nye socket 1366. For nogle dage siden stødte jeg på dette tilbud (angiveligt sat ned fra 8.999 til 6.999 kr.) fra Elgiganten:


    http://www.elgiganten.dk/is-bi…=9h3D4QFHQ70AAAEOyw803xiY


    Det drejer sig med andre om en Dell stationær PC XPS920AI7DK. Det forekommer mig som et godt tilbud, men det irriterer mig helt vildt, at jeg ikke kender det nøjagtige bundkort (kun chipsettet). Jeg har ringet og forhørt mig, men ingen kan rigtig hjælpe. Kan det skyldes, at der er tale om et rigtig dårligt "bambusbundkort"?? Ville I slå til eller i stedet (som jeg gjorde med min nuværende PC) købe enkeltkomponenter hos f.eks. SHG og selv bygge PC'en og dermed også betale lidt mere sammenlagt?


    Mvh
    Per


    PS Ups, tror at linket missede, håber alligevel på nogle gode råd.....

    Efter en del overvejelser har jeg besluttet mig for ikke at købe q6600 eller for den sags skyld q9300 men derimod investere lidt ekstra og købe q9450. Så langt så godt..... problemet er bare, at "udgivelsesdatoen" hele tiden skubbes!! Ifølge SHG's hjemmeside hedder den nyeste dato nu 7/5, i går var det så vidt jeg husker 16/4, hvad mon det bliver i morgen?? Er der egentlig nogen, der ved, hvornår (bliver det overhovedet i 2008??) det bliver? Desuden får prisen hele tiden et lille nyk opad!


    Skyldes det altsammen at AMD ikke længere kan konkurrere med Intel, og at Intel derfor kan "slappe af"?


    Per

    Jeg har lige studeret q6600 nærmere på SHG's hjemmeside. Det hele ser meget fint ud, men der står intet om, hvorvidt man køber en model med G0. Hvordan kan man være sikker på det? Jeg har søgt lidt på nettet, og det ser ud til, at det til dels er et spørgsmål om held, hvorvidt man får G0 eller det ældre B3. Hvad gør man?

    Quote

    den store forskel er dens l2 ram der er 12mb på 9450 og 6mb på 9300


    Ja, jeg har også lige opdaget det. Hvad jeg synes er helt utroligt er, at q6600 faktisk har mere cache end q9300 (8 mod 6 mb)!! Det er da højst ejendommeligt ikke sandt?

    Inden længe skal jeg til at strikke en ny PC sammen, og det har hele tiden været min plan at den kommende Intel q9300 skulle være CPU'en i systemet. Jeg holder jævnligt øje med bl.a. SHG's hjemmeside, og inden for de sidste uger er prisen på q9300 stille og roligt gået op (og det gælder også for de større q9450 og q9550), mens at prisen for q6600 langsomt falder. Fra for et par måneder siden at have været stort set lige dyre er der nu en prisforskel på cirka 400 kr. på q6600 og q9300! Nu er jeg ved at komme i tvivl om, hvorvidt jeg alligevel skal snuppe den ældre q6600?? Specifikationerne for de to CPU'ere er jo ikke voldsomt forskellige, men alligevel vil man jo gerne have den nyeste teknologi.


    Jeg spekulerer også en del over spørgsmål som disse:


    - Kan det tænkes, at prisforskellen inden for de næste par uger bliver endnu større end de nuværende cirka 400 kr?? Med andre ord: vil q6600 måske blive endnu billigere?
    - Kan vi overhovedet regne med, at den nye Quad-core serie fra Intel kommer "til tiden"? Datoerne er gang efter gang blevet skubbet ud i fremtiden. Ifølge SHG's hjemmeside kan q9300 købes fra 27/3, men lur mig om, datoen om et par dage ikke er ændret til noget a la 15/4.
    - Jeg er lidt bekymret over standardkøleren i q6600. Jeg læste en anmeldelse for nylig, hvori der om køleren stod:


    "Den starter med et ret modbydeligt hvæs og spinner så ned og bliver nogenlunde stille, indtil systemet belastes. Så bringer lyden tankerne hen på første onsdag i maj hvor beredskabsstyrelsen afprøver sirener….okay det er måske at overdrive lidt, men blæseren afgiver en meget irriterende ”ka’-du-høre-jeg-flytter-luft-nu-hva’! ” -fløjtelyd når den kommer op i omdrejninger."


    Er der nogen der ved, om standardkøleren på den nye q9300 er den samme som på q6600?


    Jeg håber, der er nogen, der kender svarene på nogle af mine spørgsmål.


    Mvh
    Per

    Jeg synes virkelig, det ser interessant ud med disse nye Quad-core CPU'er (ihvertfald for de 2-3 billigste). Jeg tror, jeg udskyder mit PC-indkøb til disse er kommet på gaden. Er der nogen, der ved, om disse også kører socket 775 eller de måske skal køre på en helt ny platform?

    Tak for tippet Hitman. Jeg har undersøgt tingene lidt nærmere og har i dag opdaget, at man faktisk kan få en Quadcore (Q6600) til samme pris som E6850 CPU'en! Det er da godt nok billigt synes jeg. Jeg kan se, at du også har en Quadcore (Q6700) og vil gerne spørge, om du er tilfreds med din CPU-køler? Jeg har læst, at standardkøleren til Q6600 støjer en del under full load, så den ønsker jeg ikke under nogen omstændigheder at benytte.

    Hej!


    Jeg overvejer seriøst at skifte min efterhånden noget ældre PC ud med en ny med udgangspunkt i Intel Core 2 Duo E6850 CPU'en. Jeg har opdaget, at der findes et hav af bundkort til Intels Socket 775 og næsten lige så mange chipset. Her følger nogle spørgsmål, jeg håber I kan hjælpe med:


    1) Jeg ønsker et godt og stabilt chipset, som kan udnytte den høje FSB-hastighed på 1333 MHz. Hvilket chipset bør jeg vælge og som følge heraf hvilket motherboard? Jeg har gode erfaringer med Asus men er vilig til også at prøve andre mærker. Prisen bør ikke overstige 11-1200 kroner.


    2) Et andet vigtigt issue er RAM, og her er jeg noget på udebane. Jeg ønsker mindst 2 GB RAM (gerne 2 x 1012 KB Dual-channel) og selvfølgelig meget gerne med en teknologi, der udnytter motherboard og CPU fuldt ud. Visse moderne Intel 775 motherboards understøtter tilsyneladende DDR3 RAM, men kan det overhovedet betale sig (de ser dyre ud de RAM). Er DDR2 det rigtige/fornuftige valg? Jeg har gode erfaringer med såvel Corsair som Kingston. Prisen bør ligesom bundkort ikke ovestige 11-1200 kr.


    3) En god, stærk og ikke alt for støjende strømforsyning. Min kommende PC kommer i lange perioder til at køre på max. belastning, så det skal ikke være en strømforsyning, der ikke kører lige på kanten.


    4) Støjniveauet betyder en del for mig, og jeg har tænkt mig at købe bulk-udgaven af CPU'en og derfor selv købe en god seperat køler. Kan I anbefale en effektiv, stabil og fremfor alt støjsvag CPU-køler (helst ikke noget med blinkende lys og lignende)?


    5) Sidst men ikke mindst et billigt men okay grafikkort. Jeg kommer ikke til at bruge min PC til mange grafikkrævende opgaver men derimod et hav af meget beregningskrævende opgaver.


    Det var mange spørgsmål, men jeg håber, I kan hjælpe mig med et eller flere af dem. På forhånd Tak!


    Mvh
    Peter