ny gigabit router

  • Hey. Kunne godt bruge ny gigabit router, men syntes ikke er udvalget er så stort til privat behov ?


    Har ikke behov for mere end 108 mbit trådløst, men tilgængæld skal dyret helst kunne køre gigabit på alle porte, også WAN-porten, og ikke kun LAN-portene. Indbygget antenne og pænt design skader jo heller ikke. Der skal ihverfald være mulighed for vægophæng, men det er jo forhåbenligt rimelig standard nu om dage.


    Syntes producenterne er lidt sløve til at oplyse om deres produkter kører gigabit på alle porte, eller om det kun er LAN-portene. Med nogle undtagelser dog - f.eks Dlink er gode til at oplyse at deres gigabit routere kun kører 100mbit på WAN-porten.


    Har kigget lidt på Linksys WRT610N som jo ser meget fin ud, men er ikke helt besluttet endnu.


    http://www.edbpriser.dk/Produc…830&searchArea=&Soegeord=
    http://www-dk.linksys.com/serv…Wrapper&lid=6629936109B01


    Nogle inputs ?

  • Hvad skal den kunne på WAN siden? PPPoe, PPPoa eller...

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS
    Hvad skal den kunne på WAN siden? PPPoe, PPPoa eller...


    ethernet :)) - ikke så meget fancy der da jeg er en lille del af et større netværk. Derfor gerne gigabit på WAN-porten.

  • Bedre ved jeg ikke, men fandt alternativ så må du selv rode med specs.
    http://www.zyxel.dk/web/produc…tegoryGroupNo=PDCA2008011


    Den køre i hvertfald 1GB på alle 5 porte.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

    Rettet en gang, sidst af SShadowS ().


  • må man spørge om hvordan det er lykkedes dig at få den forbindelse ? :)

  • jeg har 25/25mbit og bruger min trofaste Buffalo AirStation WHR-G125 (modded med DD-WRT) ved godt den ik er 1gbit, men den funker sku fint til mit forbrug, og ka trække omkring 15/15mbit på Wireless i min lejlighed når jeg sidder med en laptop.


    det her får jeg på Speedtest.net


    [Blocked Image: http://www.speedtest.net/result/464371749.png]


    taget dem 1 Maj hvor jeg blev opgraderet fra 20/20 til 25/25 :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS
    Bedre ved jeg ikke, men fandt alternativ så må du selv rode med specs.
    http://www.zyxel.dk/web/produc…tegoryGroupNo=PDCA2008011


    Den køre i hvertfald 1GB på alle 5 porte.


    Vil lige kigge nærmere på den :9xo


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer
    må man spørge om hvordan det er lykkedes dig at få den forbindelse ? :)


    Bolignet - Min forbindelse er egentlig kun en 20/2, som er garanteret, men når mine naboer ikke bruger deres download, så er det frit slag om den extra båndbrede. Så i praksis er min forbindelse næsten altid et sted mellem 50 og 150 mbit download. Sikkert begrænset af den lorte-router som jeg bruger pt :crazyeyes: Desværre er upload låst til de 2 mbit. Lidt ærgeligt for ville sgu godt have haft noget mere upload, men det er desværre ikke muligt lige pt. Må krydse fingre for at den mulighed snart kommer :))


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Marquis
    Mit gæt er noget boligselskab.


    Anyways, læste en anmeldelse af en ny Asus router forleden http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=9606 . Kan ikke lige specs i hovedet, men måske den var værd at kigge på.


    Godt gæt :))


    Er som udgangspunkt ikke det store fan af Asus, men vil da kigge lidt nærmere på den alligevel. Man har jo gerne et standpunkt til man tager et nyt :))


    Quote

    Oprindeligt indlæg af cannon
    Hvad med en dlink dir-655 eller en trendnet TEW-633GR begge 2 gode routere med gigabit wan.
    Her selv en Trendnet TEW-633GR og er rigtig glad for den.
    Fed ping jeg har til den svenske server i Malmø :-)


    Har flere dårlige erfaringer med Trendnets produkter, men de er jo så heller ikke så dyre. Vil kigge lidt nærmere på den Dlink du snakker om.



    Næsten hele mit netværk er CAT 6 (skal have upgraderet det som mangler i forbindelse med router-skiftet) og med tilhørende gigabit netkort og en enkelt gigabit switch, så det ville jo være trist at ikke udnytte det på hele netværket nu når det er.


    Gid det var mig der havde en 20/20 eller 25/25 forbindelse. Så kunne jeg sgu godt undværre muligheden for højere dynamisk download.


    Hellere 10/10 end 20/2 - hellere 20/20 end 100/2 :))



  • ka jeg kun gi dig ret i GrillRotten det er pisse nederen at sidde på 100/2 mbit hvis ens upload er så lav skulle dit net faktisk ik køre så godt, da det et helt vild størrelses forhold imellem download og upload, det kan ofte gi problemer, har jeg konstateret mange stedet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|
    ka jeg kun gi dig ret i GrillRotten det er pisse nederen at sidde på 100/2 mbit hvis ens upload er så lav skulle dit net faktisk ik køre så godt, da det et helt vild størrelses forhold imellem download og upload, det kan ofte gi problemer, har jeg konstateret mange stedet.



    Min forbindelse er jo ikke en almindelig ADSL-forbindelse, så det kører nu helt fint. Min forbindelse er en ægte fuld duplex, så der er ingen problemer med at maxe min upload fuldt ud imens jeg gør det samme med min download. Længe leve ægte fuld duplex internetforbindelser nu når min upload desværre ikke er større.


    Så egentlig er det mest nederen for dem som gerne vil bruge min server da de jo må nøjes med 2mbit :))


  • ja jeg har så fibernet, bor ik på Duivels Eiland (Djælveøen)

  • Hm, ved nærmere eftertanke, så tror jeg sgu at jeg giver mit netværk en større omgang end først tænkt. Havde oprindeligt egentlig bare tænkt mig at udskifte det sidste stykke gammel netkabel med CAT6 og så smidt en ny router op, men tror sgu jeg vil flytte routeren ind hvor min nuværende gigabit switch står og så droppe den. Har fået fjernet nogle kablede enheder fra min netværk, så der er ingen grund til at den nye router skal står hvor min nuværende står. Har også fået flere trådløse enheder end jeg havde dengang jeg lavede mit kablede netværk, så hvis routeren blev flyttet ind hvor min switch står, så er der ikke behov for switchen mere da jeg godt kan nøjes med 4 LAN-porte.


    Ulempen er så at jeg skal trække op mod 15-20m kabel frem for kun omkring 5, men hvis noget er værd at gøre, så er det jo værd at gøre ordenligt :))


    Quote

    Oprindeligt indlæg af puma99dk|
    ja jeg har så fibernet, bor ik på Duivels Eiland (Djælveøen)


    Okey, ingen fiber her. Det er sgu ren kobber 8) - Ihvertfald ned til vores gateway :))

  • Håber vores boligforening får taget sig sammen, vi har nemlig lige fået tilbudt nyt internet og tv osv osv og der hedder en 50/50 360,- om måneden :)


    Lige nu sidder jeg på en 9/1.5 forbindelse som vi deles om (Dog er der ingen af de andre der bruger det til andet end mail og surf)

  • Hm, nu er jeg skuffet.


    Den Linksys WRT610N som jeg egentlig syntes virkede meget nice kan kun klare hastigheder på et sted mellem 136 og 157 mbps på WAN-porten ifølge en test jeg har læst. På trods af at producenten siger at routeren har gigabit WAN :crazyeyes: Det er sgu langt under hvad jeg syntes man kan forvente af en gigabit port.


    Ifølge smallnetbuilder og de routere som de har testet, så skal man op i Dlink DIR-825 A1 eler DIR-855 A1 hvis man vil have hastigeder over 300 mbps op/ned :ph34r: - Som så højest er 330-340 mbps :ph34r:

  • Tja, det lyder meget okay. Jeg ved selv at med vores Linux Firewall/Router så var vi os nød til at skaffe os en hefttig CPU for at komme op på samme hastigheder, det er simpelthen fordi at NAT ved de hastigheder kræver virkelig meget CPU kraft.
    http://www.pfsense.org/index.p…task=view&id=52&Itemid=49

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS
    Tja, det lyder meget okay. Jeg ved selv at med vores Linux Firewall/Router så var vi os nød til at skaffe os en hefttig CPU for at komme op på samme hastigheder, det er simpelthen fordi at NAT ved de hastigheder kræver virkelig meget CPU kraft.
    http://www.pfsense.org/index.p…task=view&id=52&Itemid=49


    Det er jo heldigvis ikke en liste der skal overføres på en almindelig router, for så ville den ikke være istand til at trække en 20 mbps linie :)) - noget som nogle af de værste routere dog ikke engang kan :crazyeyes:


    Men ja cpu-kræfter spiller en rolle ... men heldigvis er vi langt fra hastigheder som pfsense fortrækker når vi snakker "rigtige" routere :crazyeyes:


    Det private markede for 300+ mbps routere må bare være meget lille siden de fleste ligger under 200 :crazyeyes: Er også falder over nogle routere som ikke engang kan trække 10 samtidige forbindelser :crazyeyes: Kors hvor sølle :crazyeyes:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af købkøb
    Vildt at de må reklamere det som en Gbit port når den kun kan trække 150 Mbit :/
    Det må da være falsk markedsføring?


    det kommer jo an på hvordan man måler det...og om der er standarder for de målinger.... og hvem siger at det ikke er hdd der måske er det svage led ?

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

    Rettet en gang, sidst af Fragman ().