2 X styresystem uden formatering

  • Hej jeg vil lige høre hvordan man gør det her nemmest.


    Jeg er træt a vista pga. at der er mange ældre porgrammer/spil der er umuligt at få til at køre på vista platformen. Dog så magter jeg næsten heller ikke til at formater hele min HDD + at installere alle de ting en gang mere...


    Så jeg vil høre om det er muligt at installere XP og vista på samme compuiter?! UDEN at skulle formater min HDD


    Vil ikke havde dem til at køre på samme tid, vil bare kunne logge af det ene styresystem og derefter logge mig selv på det andet.


    på denne måde vil jeg fx. kunne installere alle mine studie programmer på VISTA og alle mine spil på XP

  • Det kan du godt. Du skal oprette en ny paration på din HD og installere XP på den.


    Det gør du ved at gå i kontrolpanel-system og vedligeholdelse- administration- opret og formater harddisk parationer.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hvilke programmer kan du ikke få til at køre?

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

    Rettet en gang, sidst af SShadowS ().

  • læs da trådet :D


    Jeg køre mlige nu med windows vista.
    Dette ønsker jeg at blive ved med, men ønsker samtidig at installere windows XP på min computer (på en parenteret sektion).


    Dette ønsker jeg at gøre UDEN at blive nødt til at formater min HDD, så jeg mister vita.


    Problemet er bare at når jeg indsætter min XP PRO CD i min computer så har jeg ikke mulighed for at installer programmet!


    Hvorfor kan jeg ikke dette?


    og vigtigere... Hvordan får jeg det løst?

  • kan det være at vista bruger et format som xp ikke kan læse....lav en partition med ntfs i det tilfælde...ellers må du sq lige smide en mail til microsoft, de ved vel hvordan man gør det.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Ja fordi du ikke kan installere en tidligere Windows version, end den du kører på, indefra Windows af. Desuden så vil du opleve en mængde problemer, da XP's bootloader ikke kan boote Vista korrekt, men omvendt. Så arbejdsgangen er, at installere XP, derpå Vista så dens bootloader selv finder og indlægger XP. Ellers så læs om, hvordan du fra en kommandopromt får Vista til, at genskrive bootloaderen til HDD'ens MBR og tilføjer XP som en option dertil inde i Vista. De her ting virker den ene vej, men ikke den anden...

  • Alternativ: installer XP på en disk for sig selv og læs på nettet hvordan du tilføjer denne til Vista's bootloader som option. Eller slå diskene fra i BIOS eller vælg med en eventuel BIOS-bootmenu hvilken en du vil boote fra.

  • Altså producenten skal have installeret enten et program til at tage originale disk-backups af Windowsinstallationen, eller medlevere originale diske. Det siger reglerne. Har du din key-sticker på PC'en kan du bestille en mediedisk fra MS telefonsupport for omkring 100,- kr., da det er nøglen de går udfra og ikke det fysiske media, som før. Prøv at ringe til MS og høre dem ad :)


    Eller brug siden hér:


    http://www.microsoft.com/windo…rmedia/da-dk/default.mspx


    Jeg fik en 64-bit disk til min Windows Vista fra MS for omkring en 100,- kr. cirka :)

  • Eller bare kør den virtuel til de få programmer du ikke kan køre i Vista (Dog ikke selv stødt på nogen der ikke kunne)

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Da jeg fik begge installeret bootede jeg bare op på min XP cd som altid og så installerede den på en anden partition end Vista.. Kan dog faktisk ikk huske om jeg installerede Vista eller XP først.. Mit virker fint dog viser den hele tiden OS drevet som drev C: (Altså i vista er det vistadrevet som er c: og XP som er d: og omvendt når jeg er i xp...)

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Ja den kan ændre på sin opfattelse af drevbogstaver, da Windows generelt har det svært ved, at køre på andet end C-drevet :) Men hvis det virker hos dig, mon så ikke det virker hos xshulderx? Men jeg vil anbefale ham, at skaffe en mediedisk først. Vær også opmærksom på, at det kan være du skal bruge en floppydriverdisk til harddiskcontrolleren til, at starte XP's installation op :)