Første Spejlreflekskamera?

• Hej alle sammen.

Da jeg er blivet fanget af hele foto og fotoredigerings verdenen, vil jeg vil gerne investere i et spejlreflekskamera, som jeg kan lege med her i den smukke forårs/sommer tid ;)

Vil helst have et kamera som ikke er alt for stort, da jeg gerne vil have mulighed for at tage det med ud, uden det skal være en byrde.

Jeg har kigget på et Canon 1000D og et Olympus E-420

Jeg heller mest til Canon'en, da jeg kommer fra et IXUS 80, men har fået af vide at det er skidt at billedestabilisatoren sidder i objektivet og ikke i huset. Har også hørt noget om at zoomen på canonobjektivet sucks, men er det ubrugeligt? :p

Hvad mener i jeg burde vælge?

Budget: Omkring 3000,- inkl. objektiv (er selvfølgelig villig til at købe et brugt kamera, hvis det kan betale sig)

På forhånd tak ;)

AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

Rettet 3 gange, sidst af KamakaziChild ().

• Ja jeg ville også klart tage en canon. For mig at se er IS i objektivet en stor fordel. Eneste der er lidt nederen er at store IS objektiver koster lidt ekstra mønt.

Med IS i objektivet bliver det billede du ser stabiliseret det vil sige du kan se hvad du laver hvilket du ikke kan ved CCD/CMOS stabilisering. Desuden er den typisk lidt bedre når den ligger i objektivet.

Canon har et væsenligt større udstyrs udvalg og du vil have meget nemmere ved at finde burgt udstyr.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Tak for jeres svar, tror det bliver Canon'en jeg vælger ;)

Men hvordan mht. zoomen på det objektiv som følger med 1000D'eren (Canon EF-S 18-55mm IS) SKAL man ud og købe et nyt objektiv, også hvis man bare skal bruge det almindelig zoom og ikke noget extremt?

AMD Phenom II 720 - Gigabyte GA-MA790XT-UD4P - Club3D HD 4890 - 4GB OCZ Platinum - Lian Li PC X500 - Antec TP 750W

• Behold du bare den medfølgende. Den har et ufortjent meget dårligt rygte.

Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Ja jeg ville også klart tage en canon. For mig at se er IS i objektivet en stor fordel. Eneste der er lidt nederen er at store IS objektiver koster lidt ekstra mønt.

Med IS i objektivet bliver det billede du ser stabiliseret det vil sige du kan se hvad du laver hvilket du ikke kan ved CCD/CMOS stabilisering. Desuden er den typisk lidt bedre når den ligger i objektivet.

Canon har et væsenligt større udstyrs udvalg og du vil have meget nemmere ved at finde burgt udstyr.

Hvorfor i alverden ser du IS i objektivet som bedre?? Og nej, det bliver ikke bedre.
    Det bruger mere strøm end billedstabilisering i huset.
    Og så koster objektiverne meget mere (hvilkert ikke er særlig fedt når man er ny til dSLR verdenen).
    Desuden har Olympus ifølge mange tests den bedste billedstabilisering på markedet.

Men jeg må give dig ret i at grebet på et E-420 er dårligt. Men nu er det jo også lavet som verdens mindste dSLR.

Nexus RX-1K
    MSI FXA-890-GD70
    Phenom II X4 965 BE @ 3.4 GHz
    6 Gb OCZ 1333 MHz @ 7-7-7-20
    MSI GTX 460 Hawk

• Det bliver bedre fordi det billede du ser rent faktisk er stabiliseret. Desuden syntes jeg også at det er muligt at rede sig en længere lukker med stabilisering i objektivet. Så jo jeg vil klart mene det er bedre.

• vil nu lige give jer begge lidt ret her, men for det første er der INGEN billed stabalisator i en Olympus E-420 men i E-520.

Når vi snakker de små Kamerahuse, som 1000D, 450D, D60, E520, Alpha 200, 300, 350 ja så er det nemmere at holde et hos med stabalisator i objektivet stille men det er noget sludder at sige at stabalisatoren er bedre i objektivet for det er den ikke og det er blevet bevidst så mange gange.

Med større huse som E-3 og alpha 700/900 ja der kan du alts nemt komme ned på en 1/10 sek med den indbyggede stabalisator og det er sku ikke nemt hvis den sidder i objektiverne ;)

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

• Kan sgu fint komme ned på lang lukketid med mine objektiver hvor is sider i objektivet.

Alene det at det jeg ser i min søger er stabiliseret gør at jeg vil mene at IS i objektivet er en klar fordel. Klart det er billigere i huset men giver sgu ikke samme effekt.

• ehm har i set hvad 4/3 objektiver koster til olympus ?? spidsen af en jetjager....jeg ville klart vælge canon, alene set ud fra dit budget....jeg har selv haft en del canon og haft en del udstyr også, men da jeg skulle hjælpe min far med hans e520 blev jeg noget overrasket over hvad ekstra udstyret koster !

Dyas

Lian Li TYR pc-x 2000 full tower - Corsair HX1000W Modular psu - Asus Rampage II Extreme
    Intel® Core™ i7 965 Extreme Edition @3,6 Ghz + Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.c
    gigabyte GTX570 "super overclock" - 6 GB Kingston HyperX 16000
    80GB Intel SSD - Samsung Syncmaster TA950 27" - Logitech Z5450 THX Sorround + Sennheizer HD650

Laptop
    PS3
    Wii

• Zuiko objektiver koster det samme som objektiver til canon, nikon og sony også gør så det er der altså ikke den store forskel på ;)

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5

• Jeg vil nu heller ikke sige at standard objektivet er "elendigt" meeen i forhold til hvad der ellers findes i DSLR verdenen :)

Men langt de fleste er godt tilfreds, men det kommer jo også an på hvad man kommer fra jo :)

Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5