HDD's dør på stribe

  • Okay, problemet er. Min 500gb forholdsvis nye harddisk fuckede up. stog af, og nu er det samme lige sket med en af de andre.


    Har 4 stk. den originale på 250(fra 21.12.05), en på 320(fra 01-08-06) og 2 x 500gb som ikke er særligt gamle.


    Det startede med at den ene på 500 fuckede up, den var virkeligt langsom og tog 100 år at komme ind på. Så begyndte den slet ikke at være synlig i denne computer, kom frem, forsvandt meget random. Så forsvandt den fra bios kom frem, forsvandt, så fandt device manager i windows og slog den fra en 3 uger til en måned (i slutningen af den tid formaterede jeg windows som ligger på min 250GB). så her for nogen dage siden slog jeg den til igen, og nu er den synlig alle steder, men er corrupted / unreadable. får beskeden: F:\ Is not accesible. - The file or directory is corrupted and unreadable. (måtte genstarte for at få beskeden da taskbar + objectdock ikke kunne klikkes på, så kunne ikke åbne denne computer og fortælle hva den skriver før jeg genstartede - også noget der er sket et par gange de sidste par dage.) Men, jeg kørte nogen Western Digital Diagnosis ting, og det fandt ingen problemer med den, scanningen tog 5-6 timer...
    En 4 dage siden var der så 2 mapper på min 320GB som ikke kunne åbnes, fik igen meddelelsen at de var corrupted / unreadable. Det klarede et enkelt genstart og den virkede fint indtil igår hvor min 320 så også var corrupted og unreadable. Er gået igang med at køre den der Diagnostic på 320'eren også, hvis det var samme problem tænkte jeg det ville tage under 6 timer da det var hvad min 500gb tog. Men nej, den har været igang i 30 min nu tror jeg, og estimated time left er over 160 timer


    Jeg må sige jeg er VIRKELIGT lost her, og de 2 harddisk's indeholder ca. Alt hvad der ikke kan downloads / geninstalleres igen. Så ethvert råd med en smule håb om at få dem til at virke igen er meget velkommen...

  • det eneste jeg lige kommer til at tænke på kan måske være en lille defekt i PSU'en, der skal ikke meget overspænding til at nakke en HDD.


    hvad består dit system af og hvilken PSU bruger du? det kan være den har været overbelastet i længere tid og er ved at stå af.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • direkte fra ordre email'en.


    Varenr Vare Navn Antal
    ---------- ------------------------------------------- -----
    820155 Chill Innovation CP-520A2, 520W, ATX2.2 1
    310731 Asus A8N-SLI, nForce4, S939 1
    350892 Kingston DDR400, 2x1024 MB, CAS 3 1
    420386 Western Digital 2500JS, 250GB, SATAII 1
    har så fået Club 3D 8800GT og de 2 Western Digital 500gb's i siden da.


    OG, når du nu siger nakke en HDD.. Er det så uforbedrelig skade eller lukker den bare af på en eller anden måde så der er håb om at få filerne ud igen?


  • Den Chill Innovation skulle ikke være noget at råbe hurra for, så vidt jeg hører. Og når du har så mange harddiske, så skal den kunne levere rigtigt meget på 12 V linien, som jeg mener harddiske kører på. Så prøv evt. kun at kører med to eller tre harddiske i noget tid, og se om der stadigvæk er problemer.

  • hmm en 520W PSU skulle nok kunne trække det system lige meget hvor billig den er.


    Den kan selvfølgelig være blevet lidt træt eller have taget skade af noget.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af enoC
    Den Chill Innovation skulle ikke være noget at råbe hurra for, så vidt jeg hører. Og når du har så mange harddiske, så skal den kunne levere rigtigt meget på 12 V linien, som jeg mener harddiske kører på. Så prøv evt. kun at kører med to eller tre harddiske i noget tid, og se om der stadigvæk er problemer.


    Harddiske gør brug af både 5 & 12v, men det er en meget lille strømstyrke de gør brug af. En WD Black trækker f.eks omkring 500mA og har et forbrug på under 9w, så der skal en fandens masse harddiske til at tvinge en PSU i knæ.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    Harddiske gør brug af både 5 & 12v, men det er en meget lille strømstyrke de gør brug af. En WD Black trækker f.eks omkring 500mA og har et forbrug på under 9w, så der skal en fandens masse harddiske til at tvinge en PSU i knæ.


    Fair nok. Så er jeg blevet det klogere:) Jeg siger tak;)

  • Så, den skal være blevet beskadiget af noget andet? Og til det med at køre mindre harddiske, jeg kører jo kun med 2 nu.. Da de 2 andre er corruptede... Men, er der nogen måde / program, something, der kan rede mine tabte data ?

  • det KAN altså også være en meget ond virus (alt efter hvad der faktisk går galt med dem), eller selve sata controlleren på bundkortet der er noget galt med.....WD plejer at være meget driftsikre, så at så mange melder om fejl, tyder ikke just på at det er selve hdd der er årsag.....virker de fx fint i en anden pc ?

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    det KAN altså også være en meget ond virus (alt efter hvad der faktisk går galt med dem), eller selve sata controlleren på bundkortet der er noget galt med.....WD plejer at være meget driftsikre, så at så mange melder om fejl, tyder ikke just på at det er selve hdd der er årsag.....virker de fx fint i en anden pc ?


    Har ikke prøvet endnu, men en af mine venner kommer over med sin pc senere idag så prøver vi der

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    det KAN altså også være en meget ond virus (alt efter hvad der faktisk går galt med dem), eller selve sata controlleren på bundkortet der er noget galt med.....WD plejer at være meget driftsikre, så at så mange melder om fejl, tyder ikke just på at det er selve hdd der er årsag.....virker de fx fint i en anden pc ?


    mjah, nu siger han så ikke meget om sine specs, men i hvert fald med nyere hardware er det rimelig umuligt for en virus at smadre en harddisk igennem hardware. Nu kan jeg ikke lige komme i tanke om vira der kan smadre filsystemet på harddisken, men det kan alligevel være en meget god idé at tjekke om det nu er tilfældet.


    En anden årsag kan i princippet komme udefra selve elnettet, nemlig ustabil strøm der bliver fodret ind i PSUen. Langtfra alle PSUer til almindelige desktop computere er udstyrede til at kunne kompensere 100% for disse spikes, så prøv at huske tilbage og se om ikke der har været urægelmæssige fald eller stigninger i strømmen fra elnettet, herunder pærer der sprang eller "knuder" i strømmen eller andre ting der kunne tyde på et problem.


    Prøv evt. at hente Speedfan og læs S.M.A.R.T. informationerne fra disken. Der er en indbygget funktion hvor det kan koble sig på nettet og finde flere informationer om disken og hvad der kan være galt. S.M.A.R.T. er guld værd til at lave forensics på harddiske der fejler og hvad man kan gøre.


    Send os så tallene og resultaterne fra den hjemmeside i et screenshot...



    men indtil videre kan jeg kun komme på at der er noget halløj der roder rundt med filsystemerne på de diske eller at det kan være controlleren på bundkortet

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Har selv været den heldige ejer af et motherboard (Asus P8T Deluxe) der knaldede den ene HD af efter den anden - Tror den nåede at knalde en 4-5 stykker af på 1½ år, inden jeg tog mig sammen til at få lortet skiftet.



  • http://img18.imageshack.us/img18/4179/hd320gb.jpg <- 320gb'en
    http://img205.imageshack.us/img205/8301/hd500gb.jpg <-500gb'en
    http://img24.imageshack.us/img24/6601/hd500gbgood.jpg <-500gb'en der virker endnu.