Q9650 stabilitets problemer @3,6 ghz

  • Hej


    Jeg har netop installeret en Q9650 sammen med et sæt Corsair XMS3 1600 mhz ram (9-9-9-24) på et Asus P5QC. Ideen var så at hæve FSB fra 333 -> 400 for at opnå 1600 mhz på rammene og cpu.


    Det kørte også ok fint, med en Vcore på 1,15 volt. Dog efter ca 30 min idle crashede pc'eren. Så hævede jeg Vcore til 1,2v og rammene til 1,9v (1,8 er standard siger Corsair, men anbefaler ofte et tik højere)) og så kørte den umiddelbart - lige indtil jeg skulle køre en stress test på cpu med Everest. Det kørte fint i 3 min (de 4 cores var på mellem 45 - 48 grader) men så låste pc'en. Så hævede jeg yderligere Vcore til 1,25 og så kom den næsten gennem en 3dmark, men crashede med bluescreen 3/4 inde i testen.


    Min køler er en Asus Silent Knight 2 - jeg er ikk helt tilfreds med den da jeg føler den ikke sidder tæt nok ned på cpu'en, den kan rykkes lidt hvis man drejer på den føler ikk den sidder tæt nok. Nogen der kender den køler og ved om det er normalt?


    Er der evt nogen der har en ide? skal Vcore hæves yderligere? Er der andre spændinger der burde rykkes ved (resten står i auto). Synes ikk der burde væer skrupler ved at køre den ved 3,6 Ghz, synes det er en mellem OC der ikk er for slem. Men jeg er helt ny mht til clocking, så håber på et par råd / kommentarer.


    Asus P5QC
    Q9650
    Corsair XMS3 1600 Mhz DDR3
    GTX285


    Håber i kan gi mig et par råd :)


    Her er lige en CPU-z fra da den kørte med 1,15v på cpu:


    [Blocked Image: http://img261.imageshack.us/img261/7515/cpuzh.jpg]

  • Tak for dit svar!


    Uhh der fik du mig vist - Ramdivider? Er ikk sikker på hvad du mener? Er der dram/fsb forhold? den stod til 20:10 (hvis det er den du mener)


    Nu ved jeg ikk om man kan stole på de oplysningder CPUZ kommer med men den lister ihvertfald en 0.025v lavere end jeg sætter i bios. Så du har nok ret i at mit mb undervolter. Vil der ske noget ved at give den 1.295 eller endda 1,3v? Mener at ha set at vcore anbefalet er max 1,35 men er langt fra sikker på det er rigtigt.


    Da jeg kørte Everest stresstest havde den kørt i 3-4 min og de 4 cores var på 48-50 grader efter de 4 mins. Det var da jeg stoppede testen den frøs / gik kold. Det var ved 1,25v


    Er ikk sikker på om man normalt snakker cpu generel eller core temp når man snakker cpu temp? Everest oplyser en noget lavere cpu temp, mens core temp er 10-15grader højere?

  • Hmm kørte lige en stress test på standard clock, og der ligger den faktisk ligeså varmt som da den var clocket 20%. den ene kerne var oppe på 50grader efter 1 min, og da jeg kørte med 3,6 ghz var den varmeste kerne på 48grader efter 3 mins. så det virker ikke som om cpu'en er specielt presset, virker nærmere som om min køler er lidt presset med at holde den nede i temp

  • jeg køre 451x9 4.4GHZ ved 1.32v 24/7
    max oc 4.6GHZ lige pt :$

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Spaceman6400
    Hej Martin


    Hvilken køler bruger du? og hvor varm blir dine kerner under load? Igår kørte jeg en 3dmark, og under cpu test blev den ene kerne 73 grader, det synes jeg er lige i overkanten hehe


    hvis det er box køleren du bruger det da derfor :)


    min fars Q6600 G0 @ 3ghz blir max 71grader under fuldload med boxkøleren.

  • Det er en Asus silent knight 2 jeg kører med. Bliver stadig 73 grader. Vil prøve en anden og se om den bedre kan holde den nede i temp. Ville gerne køre 3,6 så jeg kan holde 1600 mhz på rammene osse, men nu må vi se om det lykkes.

  • Hva satan - vidste i at TechArena kopierer og oversætter alt hvad vi/i skriver herinde? hva faen er det for noget fusk. sad og søgte på nettet og faldt over en der mystisk nok havde præcis samme hardware som mig, samme problemer osv. Han hed dog Relish og det er ihvertfald ikk mig. samme screendump osv. check det lige og gi mig en melding hva der foregår lol


    http://forums.techarena.in/ove…-modification/1149825.htm


    det er da skummelt

  • ja hvad fanden er det for noget......gad vide hvad de kalder mig derinde

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Hvis du vil have ganske extra ydelse, skal du se dig om efter noget andet køling, noget noctua, xigmatek, true eller i den kaliber.
    Se om din heatsink på CPU'en er skæv, måske skal den lappes lidt.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Martin.v.r
    jeg køre 451x9 4.4GHZ ved 1.32v 24/7
    max oc 4.6GHZ lige pt :$


    men nu er 451*9 ik 4,4 :pokey:


    men hvis det er 4,4 ved 1,32 24/7 er det nice :hb:

    Corsair Spec Alpha Red Custom, dual rad + single rad in front - Intel 7600k@4.9 1,24 vcore watercooled - 8GB Geil Forza DDR4 3000mhz - 450W Thermaltake SMART PSU - Kingston HyperX 240GB SSD - Asus GTX1060.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hot_fifty


    men nu er 451*9 ik 4,4 :pokey:


    men hvis det er 4,4 ved 1,32 24/7 er det nice :hb:


    Det tror jeg heller ikke det er der er snare en 490x9 ved 1.5 volt. :idea: :))

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Jeg har nu fået monteret vandkøling og er ude på lidt af et fænomen. Hver anden genstart er min load temp på kernerne 10 grader højere and den forrige kørsel. så hver anden gang (ca) ligger min max kerne temp på 53 grader, og hver anden gang 63 grader (realtemp).


    Desuden vil windows ikke starte hvis jeg hæver cpu volt til 1,3. Lige p.t. kører jeg i bios 1,29825, cpu-z siger det er 1,28. Da den stadig havde lidt problemer med at komme gennem 3dmark 06 ville jeg sætte den i bios til 1,3 hvilket reelt ville være i nærheden af 1,29v. Men så vil windows ikke starte prøvede at boote et par gange men det hjalp ikke den frøs i velkomstskærm de gange jeg prøvede.


    Kan det passe cpu'en skal blive så varm (63 grader med vand) når man kun clocker til 3,6? de 3,6 er pga jeg synes det svinger meget godt da jeg bestilte dele hjem, så ville det matche de 1600 mhz ram jeg også bestilte og så var det et moderat oc - troede jeg :-s


    Er der nogen der har nogen ideer til hva der kan være galt? Har jeg bare været uheldig med min cpu (der kan vel være ganske stor forskel på dem i produktionsøjemed)


    alle forslag vil blive modtaget med kyshånd - på en mandlig ikke fruity måde :D

  • enten er dit vandkøling ikke monteret korrekt, eller også er det meget ringe et af slagsen (eller også er det ikke monteret korrekt)....min egen E8400 kører med 1,45 vcore og bliver kun omkring de 65 når jeg kører orthos.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

    Rettet en gang, sidst af Fragman ().

  • Hey Frag


    Det er det NorthQ Siberian Tiger der er en test af her på Tweak, synes det var noget værre pis (rallerværk) at montere (tror tweak testerne har en degree i engineering haha) så det ka da godt være det ikk er blevet sat ordentlig på, synes dog det sidder til/tæt. man kan ikk rykke det mindste på hovedet. Men de monterings sataner til lga775 er noget værre hø.


    Synes nu også der fra fabrikken af var meget kølepasta på, tror jeg skal prøve og fjerne det der er og så putte nyt på (plejer at putte en lille riskornstørrelse klat på midten af cpu)


    Men nu er det os kun når jeg kører den stresstest fra Everest jeg får de temperaturer i world of warcraft ligger den på ~58 grader - ved ikk om det er meget. Men igen tænker jeg på jeg kører kun med 1,28v og 3,6 ghz.


    Mvh
    Ørnen


  • brug CoreTemp til at måle tempratur med, da Everest ik ka finde ud af de nye processorer.