Lidt basale begreber ved computer specs

  • Hej i forum.


    Jeg er i tvivl om betydningen af nogle af de computer specs der angives når man kigger på bærbare.


    1)
    Når der står:
    Processornummer T5870 hhv T8400??
    Hvilken betydning har det? Hvordan vil man kunne mærke forskel?


    Jeg havde først taget fejl og troet det angav rpm... :ohmy:


    2)
    Er 5400 rpm OK for en 320 GB harddisk?
    Min gamle pc's harddisk er på 60 GB også med 5400 rpm ??


    3)
    Hvad betyder Serial-ATA300 og hvorfor er det bedre end Serial-ATA150


    4)
    Front side bus?? Hvad er det vigtigt for?
    Den jeg har købt har 1066Mhz
    Min gamle har 400 Mhz
    Hvordan kommer jeg til at mærke den forskel?


    5)
    Den nye kommer med Vista og XP downgrade..
    Jeg har hørt så meget dårligt om Vista og er faktisk fristet til helt at skrotte MS og gå linux vejen. Hvad er det smarte ved Vista, -hvis der er noget!?



    Jeg håber nogen kan give en god forklaring, eller sende link til "PC specs for super-Dummies" ;)



    På forhånd tak


  • noget af det kan man læse her http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Core_2


    men kort T-modellerne er Intels mobile cpu til bærbare og andre enheder
    Q-modellerne, Quad kerne, dvs at den har 4 kerner til at behandle information.


    For at gøre det nemt, så har Intel lavet det så jo højere nummer efter type bogstavet jo hurtigere cpu og jo højere "rateing" har den fået.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Kareelia
    2)
    Er 5400 rpm OK for en 320 GB harddisk?
    Min gamle pc's harddisk er på 60 GB også med 5400 rpm ??


    5400rpm er stadigvæk ganske normalt. Der findes dog også 7200 og 15000 rpm, de er typiske hurtigere, men vil også blive varmere pga den højere hastighed.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Kareelia
    3)
    Hvad betyder Serial-ATA300 og hvorfor er det bedre end Serial-ATA150


    det er den nyeste SATA standard, som kan køre op til 300Mb/sec mod 150 for den gamle.



    well alt vil sådan set gå hurtigere :) for at sige det simpelt, men det er nogle gange svært at mærke den store forskel da man normalt ikke kører det samme program på en gammel og en ny maskine. Men hvis du gør så vil der være en stor forskel :)


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Kareelia
    5)
    Den nye kommer med Vista og XP downgrade..
    Jeg har hørt så meget dårligt om Vista og er faktisk fristet til helt at skrotte MS og gå linux vejen. Hvad er det smarte ved Vista, -hvis der er noget!?


    Jeg håber nogen kan give en god forklaring, eller sende link til "PC specs for super-Dummies" ;)


    På forhånd tak


    Well det meste "Vista flame" man hører er rent gas, mange gange så har folk ikke brugt Vista i mere end 10 minutter og har ikke fundet ud af hvordan man sætter Vista op og roder med de features der er. Har selv kørt med Vista i et godt stykke tid og er nu ganske glad for det. Man skal dog lige vænne sig lidt til det :p den er ikke dårlig, den er bare lidt øhh "speciel" :clap:


    Med hensyn til linux er der massere af ting man kan gøre og bruge, en af de mest brugte i Danmark er vel Ubuntu (http://www.ubuntu.com) og den er ganske lækker at køre med og forholdsvis nem at have med at gøre, dog er de danske oversættelser nogle gange ikke lige helt nemme at forstå. Heldigvis er der altid massere af hjælp at finde, enten her inde eller på nogle af de mange danske (og udenlandske) linux fora.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger
    Flyttet til Hardware & Tilbehør.


    Brugerguides og artikler er til folk der allerede har skrevet en guide eller en artikel de vil dele med andre, og derfor ikke direkte en afdeling til at spørge om hjælp i. Lad os kalde det en anden måde at vidensdele på :)


    Ups!! Det var en fejl, - Jeg troede jeg havde startet tråden i "Begyndere"..


    Og jeg er ikke engang fuld!! :$



    dkwolf: Tak!!! der var lidt opklaring og så kan jeg jo bruge resten af aftenen på Wikipedia.. :cheers: