Lidt hjælp til at samle en gamer?

  • Hey folks..


    Da jeg ikke har fulgt med i et stykke tid, er jeg lidt haltende med viden om hardware markedet idag. Jeg ønsker at samle en gamer-pc og jeg vil have en effektiv maskine uden at skulle overclocke den, eller i så fald ikke særlig meget.. Jeg har pt. intet budget, men tænkte at jeg ville sætte det til 10.000 og så får jeg at se hvorvidt priserne falder til den tid jeg skal købe maskinen.. Hvilket godt kan blive hen imod sommer..


    Jeg har lige siddet og nulret lidt med EDBpriser.dk og deres indkøbsliste og dette er hvad jeg er kommet frem til indtil videre:


    Cpu:
    Core i7 920 8 MB til 2045kr. -> (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=476918)


    Bundkort:
    ASUS Rampage II Extreme Republic of Gamers til 2595kr. -> (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=480509)
    el. ASUS P6T WS Professional til 2150kr. -> (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=480945)


    Ram:
    Corsair Dominator 3 x 2 GB til 1760kr. -> (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=481588)
    el. Corsair XMS3 3 x 2 GB til 1494kr. -> (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=480861)


    GFX:
    Her har jeg ikke fundet noget specifikt endnu, men hælder til disse kort:
    (Grundet hvad jeg har kunnet se på tomshardware.com 's charts..)
    GeForce 9800 GX 2
    GeForce GTX 280 el. 285
    GeForce GTX 260


    Jeg synes bare det er svært at se hvad der performer hvorledes på chartsne og det irriterer mig at det er 3DMark 06 eller gamle spil som er valgmuligheden.. ATI fungerer generelt godt i 3DMark og Nvidia fungerer generelt godt i Spilne, dog overrasker det mig hvor godt mit nuværende kort klarer sig i nogle af spilne, 8800 GTS (som regel i SLI) vinder i flere af testne.. Dette virker fuldstændig banalt da jeg knap og nap kan klare GTA IV på medium opsætning, dog kun med 1 kort, men alligevel... Så godt mener jeg altså ikke at kortet performer, en ven har et 9800 GX 2 og det klarer sig væsentligt bedre.. DERFOR synes jeg at testne er nært ubrugelige.. Men det er bare min mening...


    Anyway! Så håber jeg der er nogle som har nogle forslag til hvad jeg ellers skal vælge af GFX og i det hele taget af dele, hvis jeg vil maksimere min computer til spil..


    Blev vist en lidt lang post :$


    På forhånd tak..

  • Undskyld, men er det ikke lidt chance betonet, at begynde at vælge dele nu, som du først vil købe om 4-5 måneder, udviklingen går jo så stærkt, at det som du vælger nu, er endt næsten som mainstream, inden du er klar til at købe.


    Jeg ville ligge pengene fra, stille og roligt, og købe hele dynen på en gang, efter de muligheder, som er på det givne tidspunkt, uden skelen til om det ene kort har 1-5 fps bedre end det andet, jeg ville købe det som jeg gerne vil have.


    mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej. Har lige samlet en Core i7, Håber du kan lide den.
    ( Har haft i tankerne at den skulle bruges til gaming )


    Core i7 920 - 2.045 kr,-
    ASUS Rampage II Extreme - 2.595 kr,-
    Corsair XMS3 3 x 2 GB - 1.289 kr,-
    Samsung SpinPoint FI 1TB - 693 kr,-
    LG GH22NP Super Multi - 222 kr,-
    NorthQ 850Watt - 818 kr,-
    Sapphire RADEON HD 4870 - 1.858 kr,-
    *Personligt synes jeg et 4870 er bedre end et 260 eller 280, os lidt på grund at prisen. Hvis det er, er et GTX 260 også et godt valg, til cirka 2.000 kr.*
    Antec Twelve Hundred - 1.159 kr,-
    *Kabinet kan du selv side og rode med.. Jeg synes bare personligt at en Antec Twelve Hundred, er rigtig god til en core i7 maskine, da den bliver den del varm.*



    I alt: 10.679 kr,-

  • Når nu du ikke har hverken noget budget og købet måske først er om et halvt år vil jeg da foreslå at du holder lidt øje med markedet og tråde her på tweak. Når du så er klar til at købe kan du så komme med et bud selv på hvad du mener vil være godt (ligesom du gjorde denne gang) og så kan vi evt. komme med forbedringer. Det er spild af tid at nævne en masse nu da det snildt kan have ændret sig markant.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Jeg er skam ganske klar over at de dele jeg ville kigge på nu, nok ikke ville være det samme som jeg ville gå efter om et halvt år. Men det hele handler om hvor mange penge jeg overhovedet kan nå at skrabe sammen, hvilket kunne betyde at hvad der bliver forslået nu, vil være hvad jeg har råd til om et halvt år. En anden faktor der er i det hele er, at hvis jeg er lidt heldig kan jeg lande et job som gør at jeg har råd til computeren inden for en måneds tid.


    Quote

    Jeg ville ligge pengene fra, stille og roligt, og købe hele dynen på en gang, efter de muligheder, som er på det givne tidspunkt, uden skelen til om det ene kort har 1-5 fps bedre end det andet, jeg ville købe det som jeg gerne vil have.


    Jeg har skam heller ikke tænkt mig at købe delene en af gangen, da min nuværende computer ikke er kompatibel med hverken bundkort eller CPU, hvilket er en stor del af købet, så det er der ikke så meget mening i. Desuden kigger jeg ikke på forskellen på et par frames, men det er rart at have nogle sammenlignings-parametre, derfor kigger jeg på charts.


    Min kære gamle maskine har tjent mig godt, men er dog begyndt at halte lidt på det seneste, dette er også en medårsag til at jeg gerne vil opgradere hurtigst muligt.


    Min gamle maskine:


    CPU: Core 2 Duo E6600 4 MB (Intel Boxed) 2,4 Ghz 10066Mhz
    MB: ASUS P5N-E SLI
    RAM: Kingston ValueRAM 2 x 1 GB PC2-6400 800Mhz CL5
    GFX: ASUS EN8800GTS/HTDP (640 MB)
    PSU: Chill CP-520A4
    HDD: Maxtor DiamondMax 10 320 GB
    altsammen i et Antec P180 kabinet


  • Jeg kan godt lide dit forslag, har dog et par spørgsmål/kommentarer:


    ASUS Rampage III Extreme - 2.595 kr,- <--- mener du Rampage II Extreme altså 2 istedet for 3? for kan ikke rigtig finde en 3'er nogle steder..


    Jeg har allerede et glimrende kabinet og er ikke så meget til at det lys ;)
    Personligt vil jeg hellere have et GTX 2XX kort bl.a. fordi de fleste spil bliver lavet med nvidia teknologi som baggrund. Og fordi at GeForce-kortne statistisk set klarer sig bedst i spil, hvor Radeon-kortne klarer sig bedst i benchmarks.


    Samsung harddisk.. Hvad er dine egne erfaringer med Samsung harddiske? Den 750GB jeg har haft monteret den sidste måneds tid, kører ganske fint, men er jo ikke just nogen racer.


    En ting jeg har haft tænkt over, er betydningen af en hurtig harddisk til gamer-pc'ere, hvor vigtigt er det?


  • Hey. Ja ;) jeg mente Rampage 2, var vist lige lidt hurtig der.


    Jeg synes også at Nvidia laver nogle gode kort, fx GTX 280 eller 285. Jeg tænkte lige på prisen, da jeg så på grafikkorts. Hvis du ikke er ked af, at smide nogle 2-300 kr ekstra i, kan det sagtens lade sig gøre med et fedt Nvida GTX 2xx.. kort..


    Mht harddiske, så har jeg selv en Samsung Spinpoint F1 1TB, jeg må være ærlig, det er nok den bedste harddisk jeg nogen sinde har haft, den har utrolig meget plads, plus den er meget stabil, og køre hurtigere end de fleste 1TB harddiske..


    Det med en hurtig Gamer Harddisk er ikke så dårligt. Man kunne købe en 75 eller 150 GB harddisk som køre på 10.000 RPM, og så have en 7.200 på enten 320, 500, 750 eller 1000 GB til lager, video spil osv.. Jeg har selv tænkt på at købe en lille men hurtig harddisk, som man har som C-Drev, hvor man installere windows på, osv..