Indlæg af Grunt


    Jeg kan godt lide dit forslag, har dog et par spørgsmål/kommentarer:


    ASUS Rampage III Extreme - 2.595 kr,- <--- mener du Rampage II Extreme altså 2 istedet for 3? for kan ikke rigtig finde en 3'er nogle steder..


    Jeg har allerede et glimrende kabinet og er ikke så meget til at det lys ;)
    Personligt vil jeg hellere have et GTX 2XX kort bl.a. fordi de fleste spil bliver lavet med nvidia teknologi som baggrund. Og fordi at GeForce-kortne statistisk set klarer sig bedst i spil, hvor Radeon-kortne klarer sig bedst i benchmarks.


    Samsung harddisk.. Hvad er dine egne erfaringer med Samsung harddiske? Den 750GB jeg har haft monteret den sidste måneds tid, kører ganske fint, men er jo ikke just nogen racer.


    En ting jeg har haft tænkt over, er betydningen af en hurtig harddisk til gamer-pc'ere, hvor vigtigt er det?

    Jeg er skam ganske klar over at de dele jeg ville kigge på nu, nok ikke ville være det samme som jeg ville gå efter om et halvt år. Men det hele handler om hvor mange penge jeg overhovedet kan nå at skrabe sammen, hvilket kunne betyde at hvad der bliver forslået nu, vil være hvad jeg har råd til om et halvt år. En anden faktor der er i det hele er, at hvis jeg er lidt heldig kan jeg lande et job som gør at jeg har råd til computeren inden for en måneds tid.


    Quote

    Jeg ville ligge pengene fra, stille og roligt, og købe hele dynen på en gang, efter de muligheder, som er på det givne tidspunkt, uden skelen til om det ene kort har 1-5 fps bedre end det andet, jeg ville købe det som jeg gerne vil have.


    Jeg har skam heller ikke tænkt mig at købe delene en af gangen, da min nuværende computer ikke er kompatibel med hverken bundkort eller CPU, hvilket er en stor del af købet, så det er der ikke så meget mening i. Desuden kigger jeg ikke på forskellen på et par frames, men det er rart at have nogle sammenlignings-parametre, derfor kigger jeg på charts.


    Min kære gamle maskine har tjent mig godt, men er dog begyndt at halte lidt på det seneste, dette er også en medårsag til at jeg gerne vil opgradere hurtigst muligt.


    Min gamle maskine:


    CPU: Core 2 Duo E6600 4 MB (Intel Boxed) 2,4 Ghz 10066Mhz
    MB: ASUS P5N-E SLI
    RAM: Kingston ValueRAM 2 x 1 GB PC2-6400 800Mhz CL5
    GFX: ASUS EN8800GTS/HTDP (640 MB)
    PSU: Chill CP-520A4
    HDD: Maxtor DiamondMax 10 320 GB
    altsammen i et Antec P180 kabinet

    Altså..


    Jeg vil mene at en stationær til 7000-9000 kr. er mindst lige så god til spil som en bærbar til 14000 - 16000kr, hvis blot man samler de rette dele og de komplimenterer hinanden godt.. Så handler det i bund og grund blot om hvad du mener du har brug for.


    Personligt hælder jeg nok til PsyCho's pc-forslag, da dit eget forslag byder på nogle væsentligt ældre dele end hans og tilmed til en højere pris.. Rammen for eksempel er ikke synderligt hurtig..
    Det skal også siges at Intel har været rost meget for de nye I7 processorer, da de er ret effektive.


    Angående det med at Radeon kortne er bedre, er som sagt lidt en "smagssag". Hvis du ser på nogle af de forskellige charts rundt omkring så er Radeon generelt gode i benchmarks, hvilket er testprogrammer der er lavet til at teste computere, hvor at nvidia kort som regel vinder når man tester gennem spil.. Man kan jo så spørge sig selv om det er spil eller tests man vil bruge sin computer til ?!


    Når man snakker Intel/Nvidia versus AMD/ATI handler det om 2 ting: Personlig preferance, men især pris, og effektivitét i forhold til pris..


    Intel/Nvidia er pt. det stærkeste team du kan smide i computeren, men også til den højeste pris. Hvor AMD/ATI er noget billigere, men til gengæld må du også forvente en ikke helt så stærk gamer. Hvis man sætter 2 pc'ere op imod hinanden, 1 fra hver lejr. Begge til 5000 - 6000kr. vil AMD/ATI maskinen nok også yde mest, men det er ikke "Ultra High" opsætninger i spilne. Hvor at du derimod vil kunne forvente klart mest af Intel/Nvidia teamet, hvis pc'erne begge lå til 9000 eller 10000 kr. Det er ihvertfald nogenlunde hvad mine erfaringer siger, og hvad jeg også har kunnet forstå på hvad jeg har læst.


    Men hvis du vælger det bud du selv kom med, må du også være klar over at det vil være sværere at opgradere maskine på langt sigt, end hvis du vælger "nye" dele.. Da alt tyder på at Intel stille og roligt nok vil rykke i retning af I7'erens 1366 "socket" (altså tilslutning) i forhold til de ældre Core 2 der kører 775.

    Hey folks..


    Da jeg ikke har fulgt med i et stykke tid, er jeg lidt haltende med viden om hardware markedet idag. Jeg ønsker at samle en gamer-pc og jeg vil have en effektiv maskine uden at skulle overclocke den, eller i så fald ikke særlig meget.. Jeg har pt. intet budget, men tænkte at jeg ville sætte det til 10.000 og så får jeg at se hvorvidt priserne falder til den tid jeg skal købe maskinen.. Hvilket godt kan blive hen imod sommer..


    Jeg har lige siddet og nulret lidt med EDBpriser.dk og deres indkøbsliste og dette er hvad jeg er kommet frem til indtil videre:


    Cpu:
    Core i7 920 8 MB til 2045kr. -> (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=476918)


    Bundkort:
    ASUS Rampage II Extreme Republic of Gamers til 2595kr. -> (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=480509)
    el. ASUS P6T WS Professional til 2150kr. -> (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=480945)


    Ram:
    Corsair Dominator 3 x 2 GB til 1760kr. -> (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=481588)
    el. Corsair XMS3 3 x 2 GB til 1494kr. -> (http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=480861)


    GFX:
    Her har jeg ikke fundet noget specifikt endnu, men hælder til disse kort:
    (Grundet hvad jeg har kunnet se på tomshardware.com 's charts..)
    GeForce 9800 GX 2
    GeForce GTX 280 el. 285
    GeForce GTX 260


    Jeg synes bare det er svært at se hvad der performer hvorledes på chartsne og det irriterer mig at det er 3DMark 06 eller gamle spil som er valgmuligheden.. ATI fungerer generelt godt i 3DMark og Nvidia fungerer generelt godt i Spilne, dog overrasker det mig hvor godt mit nuværende kort klarer sig i nogle af spilne, 8800 GTS (som regel i SLI) vinder i flere af testne.. Dette virker fuldstændig banalt da jeg knap og nap kan klare GTA IV på medium opsætning, dog kun med 1 kort, men alligevel... Så godt mener jeg altså ikke at kortet performer, en ven har et 9800 GX 2 og det klarer sig væsentligt bedre.. DERFOR synes jeg at testne er nært ubrugelige.. Men det er bare min mening...


    Anyway! Så håber jeg der er nogle som har nogle forslag til hvad jeg ellers skal vælge af GFX og i det hele taget af dele, hvis jeg vil maksimere min computer til spil..


    Blev vist en lidt lang post :$


    På forhånd tak..