Nikon D40 linse i gave, hvilken?

  • Hej tweakere


    Situationen er denne:


    Jeg vil gerne forære min kæreste en ny linse til hendes Nikon D40 i julegave, og mit spørgsmål lyder så til jer, hvad skal jeg vælge?


    Lige pt har hun kun en meget meget standard linse (som følger med huset tror jeg), og hun har tit sagt at det kunne være fedt med en ny linse der var lidt bedre. Men, det jeg så er i tvivl om er et par forskellige ting.


    1. Hvad ville være sjovest at have som amatør? Telefoto, en slags panorama linse eller hvad kan man ellers erhverve sig? Måske bare en udvidet version af en "standard" linse? Og evt nogle eksempler af billeder, med hvad man gøre med den nævnte linse.


    2. Er der andre producenter end Nikon der laver linser til deres kamera, og i så fald er det værd at købe hos dem?


    Max prisen skulle helst være 3000 kr, hvis det kan lade sig gøre - Hvis det bliver lidt højere end det skal det være fordi at man bare SKAL eje den nævnte linse, heh.


    Jeg håber i kan hjælpe mig, jeg er rimelig lost på det punkt.

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Hvis du spørger på den måde for du ikke noget godt svar :)


    Du er nød til at vide hvad hun savner, er det lysstyrke er det tele, vidvinkel eller hvad?


    For at kunne vælge en fornuftig optik er du nød til at vide hvad den skal bruges til.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Okay, det er rigtig nok, jeg var bare ikke meget for at komme ud i den vinkel her op til juletid, det bliver så åbenlyst hehe.


    Nå, men jeg vil se om jeg kan grave lidt. Jeg kan evt komme med nogle pointere om hvad hun normalt bruger det til.


    Vi bor i kbh, og elsker begge storbyer, og det kunne være fedt at have et kamera med "evnen" til at tage billeder ud over byen og lave panorama billeder af skylines osv. Hvad ville det kræve hvis man skulle tage nogle fede stilbilleder om natten i svag belysning? Jeg har på fornemmelsen at det første fede at have kunne være en vidvinkel, for et bredere perspektiv på tingene :)


    Makro linser er udelukket, hvis de da findes.


    Kan dette bruges til noget? ellers sig endelig til :)

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Hvis det er til nat billeder udover byen hvor lukketiden bliver lang så er det et godt stativ du skal have fat i istedet for. Macro objektiver findes selvfølgelig de er den eneste måde du opnår rigtig macro fotgrafering det de kalder det på små kompakte kamera er falsk reklame gøgl :)


    Alt efter hvilken optik hun har fået med da hun købte kameraet er den ikke så ringe til det som det lyder til den skal bruges til.


    Hvis vi skal ind og anbefale noget nærmere så tror jeg du er nød til at vide lidt mere om hvad præcist det er hun savner. Ved godt hun så måske gætter lidt, men er vel bare med lige at få hende startet på at snakke om foto så skal det nok komme uden hun tænker over det :)


    Til nat billeder vil et godt stativ måske være en ide og det kan fint fåes indenfor din pris ramme.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Okay, tusind tak for hjælpen - Det lyder som om det er et stativ jeg skal have fat i så :)


    Og med det sagt, er det så bare at hoppe ned i den lokale fotobiks og spørger mig ad der, eller vil det være billigere at købe på nettet? I så fald hvor? Jeg har googlet lidt, men jeg synes ikke jeg kan finde mig frem til hvorhenne online, det er at købe

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af woyer
    Evt. kig på noget Velbon


    Sry det var der da ikke meget point i det manfrotto han nævner er jo noget af det bedste man kan få. Sådan et stativ kan holde en leve alder eller to :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • velbon er faktisk ret godt, så tag nu liiige ;) bare fordi der ikke står manfrotto betyder det jo ikke man ikke må komme med forslag :cheers:

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_


    Sry det var der da ikke meget point i det manfrotto han nævner er jo noget af det bedste man kan få. Sådan et stativ kan holde en leve alder eller to :)


    Heh siden manden siger "Eller har du forslag/erfaringer med lækre stativer?", så gik jeg ud fra han måske ville høre nogle andre af end dig, komme med noget de har haft gode erfaringer med. Hvis du mener Manfrotto er bedre, fair nok, men vi andre kan vel også komme anbefaldninger ? :boxed:


    Jeg synes også det er lidt pointløst at skrive Manfrotto har længere levetid, uden at skrive hvorfor..

  • Tusind tak for anbefalingerne, jeg vil kigge på lidt flere reviews og sammenligne med jeres kommentarer her - Jeg regner med at det bliver Manfrottoen, og selvom jeg ikke har nogen erfaring med noget som helst stativ, må man jo tage et valg på et tidspunkt :)

    Rig:
    CPU: Intel E8500 @ 3.50
    RAM: Mushkin Redline 2 x 2 GB
    MOBO: Maximus Formula II
    GFX: ATI Radeon HD 4870 X2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Hayes
    Tusind tak for anbefalingerne, jeg vil kigge på lidt flere reviews og sammenligne med jeres kommentarer her - Jeg regner med at det bliver Manfrottoen, og selvom jeg ikke har nogen erfaring med noget som helst stativ, må man jo tage et valg på et tidspunkt :)


    Det går du som sagt heller ikke galt i byen med. Der er en grund til at de er alene i den professionelle verden :)

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy