Lidt ekstrem overclocking resultater på Intels nyeste flagskib
Så er den her. Et nyt monster. Den nyeste tilføjelse til Intels processorrække, Core i7, med stærkt forbedret hukommelsesoverførsel, 4 logiske og 4 virtuelle kerner. Med forandringen til socket 1366, X58 chipsettet og Triple Channel DDR3, er denne generation igen en ny arkitektur med et tilsvarende spring i ydelsen sammenligneligt med lanceringen af Core 2 platformen.
Et af de mere fremherskende ændringer af i7 er genindførelsen af Hyper-threading og implementering af den integrerede memory controller (IMC) direkte i processoren. Som følge af disse ændringer viser den nye CPU's et bemærkelsesværdigt præstationsløft i især multi-threadede applikationer. Ikke nok udvikling? Tja, det er ikke alt. Ikke mere overclocking med Front Side Bus (FSB), nu er udfordringen QuickPath Interconnect (QPI). Grundlæggende er QPI frekvensen den funktionelle udskiftning af, hvad der plejede at være den FSB, der forbinder CPU'en og nordbroen. QPI'en er en såkaldt punkt til punkt-bus, der binder kommunikation mellem hver processorkerne samt dataoverførsel til chipset.
Mit ekstreme overclocking preview er baseret på mine erfaringer fra Overclocking hos Intel 2008 eventet, hvor jeg brugte de følgende test setup: Intel Core i7 965 Extreme (Engineering Sample), Intel X58SO "Smackover" og et ASUS P6T Deluxe, 3x1 GB OCZ DDR3 1600 CL9, en 150 GB Western Digital Raptor X, to ATI Radeon 4870X2'ere og en Silverstone Zeus ZM1200 strømforsyning. Med hensyn til køling startede jeg på luft med Thermalright Ultra 120 Extreme (LGA1366) og kom til sagen med min Kingpin F1 Extreme Edition.
Nok snak, lad os se hvad den kan klare! Først af alt Superpi 1M med Intel Core i7 965 på 4,35 GHz og en beregningstid på 9.6 sekunder. Til sammenligning med en Intel QX9770 ville der være behov for en hastighed omkring 5 GHz til at udføre et lignende resultat. Bemærk, at jeg på grund af forkerte aflæsninger af CPU-Z 1.47 var nødt til at gøre brug af den tidligere version på det tidspunkt.
[Blocked Image: http://xt0m.dk/wp-content/uploads/t0m_sp1m_thumb.jpg]
(Klik for større billede)
Jeg satte derefter hastigheden på min Core i7 til omkring 4.5 GHz og tog en Wprime 32M. Og besluttede også at give Hexus Pifast et par hurtige runs mens jeg var i gang. Da jeg bemærkede at nogle af de andre overclockerere forsøgte at finde en maksimal stabil QPI samt topfart på deres Core i7 965, ville jeg prøve tilsvarende. Öjvind (fra Sweclockers) havde også brug for sit ASUS P6T igen, og idet, Nosferatu stadig var travlt optaget med det "danske" P6T gik jeg videre med en nyere Intel x58 "Smackover" og nåede følgende hastighed:
[Blocked Image: http://xt0m.dk/wp-content/uploads/t0m_5040thumb.jpg]
Når det så er sagt, crashede systemet også mens jeg forsøgte at køre en Superpi 1M. Jeg tror, altid der er plads til forbedringer og prøvede derfor i stedet at lede efter maksimalhastigheden for det Core i7 sample, Thomas havde givet mig med. Kan kun sige det næste foto krævede en stor indsats, og desværre var det ikke stabilt nok til at starte op i Windows, og tiden for selve eventet var også ved at løbe ud. Men for et Intel reference X58 bundkort er det nu stadig ganske imponerende!
[Blocked Image: http://xt0m.dk/wp-content/uploads/t0m_5280thumb.jpg]
Sidst men ikke mindst, havde jeg begrænset tid til at køre nogle 3D benchmarking med de to Radeon 4870X2, og nåede dermed kun at køre et par 3DMark Vantage omgange (Performance preset) på omkring 23.700 og 25.600 point (validerer stadig sidstnævnte). Bemærk, at grafikkortene ikke var overclocket overhovedet. Som du kan se ud fra de fire logiske kerner og multi-threading (SMT), giver det et voldsomt løft i resultater med Core i7. Tjek f.eks. CPU score i 3DMark Vantage.
[Blocked Image: http://xt0m.dk/wp-content/uploads/vantagethumb.jpg]
Til opsummering vil jeg bemærke, at en multiplier over X29 havde en tendens til at fryse eller endog crashe opsætningen, som alle de andre hold også oplevede. Når det er sagt, kan det have været relateret til det pågældende batch - og der er ingen indikatorer for at dette er et overordnet problem for Intel Core i7. Jeg har dog på fornemmelsen, at retail Core i7 965 processorer vil kunne overclocke langt bedre.
Set i bakspejlet, var "Overclocking hos Intel 2008"-begivenheden satme sjov. Jeg nød især at møde nogle overclockerere, der ikke var med sidste år (Elmor, MeanMachine, Kinc og nordmændene), og tbh følte jeg virkelig en meget mere afslappet atmosfære i forhold til sidste år, hvor de vigtigste mål var at forsøge at presse grænserne for CPU'erne. Sidst men ikke mindst vil jeg gerne takke Intel Sverige, Thomas og Camilla, for igen at have givet mig lejlighed for at nyde en fantastisk Overclocking begivenhed. Og også tak til Silverstone for at sponsere mit Zeus ZM1200 kraftværk.
Særligt kudos til Thomas fra Intel for at have gået til ekstraordinære længder med at forberede begivenheden med 400 liter flydende nitrogen fra AGA Sverige, drømmemiddage, fremskaffelse af alt nødvendigt hardware og at give mig mulighed for at afprøve to forskellige "SmackOvers". Kun for at blive trukket ud af bruseren i de tidlige morgentimer for at hjælpe en febrilsk dansker med at deaktivere alarmanlægget.
Ser spændt frem til næste års begivenhed!
/t0m
NB: Læs hele indlægget og se alle billederne på adressen http://xt0m.dk/?p=328