Hva sker der for hardware?!

  • For 4-5 år siden var jeg altid op-to-date mht. hardware, men har ikke haft tid/løst/brug for det siden.


    Jeg står og vil opdatere min gamer pc, men har sku lidt svært ved at finde rundt i det hele.


    på nuværende har jeg en core 2 duo(2,8ghz) med 2gb pc5400, sata300 WD disk og et 8800GTS.


    Jeg har prøvet at orientere mig lidt ved hjælp af forskellige sider(tweak, tomshardware etc) men bliver sku ik meget klogere.


    Som udgangspunkt er jeg oppe i noget core 2 quad, 4-8gb ram(evt ddr3? pc12800(afhængig af hastighed vs hurtig ddr2)). Muligvis en WD raptor disk.


    Er der sket stor fremskridt på gfx kort? kan det svare sig at købe nyt, eller måske bare et 8800gts mere og køre SLI.


    Ellers er der ikke de store krav.


    Hva kan man diske op med til ovenstående, lidt i sædvanen tro. Skal det være Nvidia eller Ati, er der noget der er udviklet af hardware, men ikke kompatibelt med nuværende software. De sædvanlige faldgruber.


    Med venlig hilsen
    Michael

  • Hvad har du af budget?

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • er det den nye eller gamle 8800 gts? pæn forskel :)


    personligt vil jeg ikke mene at ddr3 ram er den forøgede pris værd pt. så hellere få nogle flere ddr2 ram i den hurtige ende og spare pengepungen lidt til senere brug måske?


    pt ikke meget brug for en quardcore til disideret gaming men de fleste kunne jo også finde på at køre andre ting ved siden af og kommer forhåbentlig til at komme flere tilpassede spil med tiden :) men alt ialt fint tænkt. men du har nu også en ganske fornuftig maskine endnu. måske manglende lidt på ramsiden, men well :). ville også gerne have opgraderet min maskine hvis jeg havde pengene til det. ca. samme setup ;)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af silentk
    er det den nye eller gamle 8800 gts? pæn forskel :)


    personligt vil jeg ikke mene at ddr3 ram er den forøgede pris værd pt. så hellere få nogle flere ddr2 ram i den hurtige ende og spare pengepungen lidt til senere brug måske?


    pt ikke meget brug for en quardcore til disideret gaming men de fleste kunne jo også finde på at køre andre ting ved siden af og kommer forhåbentlig til at komme flere tilpassede spil med tiden :) men alt ialt fint tænkt. men du har nu også en ganske fornuftig maskine endnu. måske manglende lidt på ramsiden, men well :). ville også gerne have opgraderet min maskine hvis jeg havde pengene til det. ca. samme setup ;)


    der er kun noget at hente i ddr3 ved høj fsb, så det kommer an på hva planer han har mht til OC


    synes ikke prisen på de her er så gal


    2GB G.Skill DDR3 PC3-12800 HZ Kit (1600MHz) og de er med den rigtige chip ;)


    men et helt præcist link til dit nuværende setop ville være rart

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dasjap
    Hvad har du af budget?


    Som udgangspunkt ikke noget fast. leder efter en gylden middelvej ;) du ved punktet inden det bare bliver lir. alt mellem 5000-8000,- regnede jeg med.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af silentk
    er det den nye eller gamle 8800 gts? pæn forskel :)


    personligt vil jeg ikke mene at ddr3 ram er den forøgede pris værd pt. så hellere få nogle flere ddr2 ram i den hurtige ende og spare pengepungen lidt til senere brug måske?


    pt ikke meget brug for en quardcore til disideret gaming men de fleste kunne jo også finde på at køre andre ting ved siden af og kommer forhåbentlig til at komme flere tilpassede spil med tiden :) men alt ialt fint tænkt. men du har nu også en ganske fornuftig maskine endnu. måske manglende lidt på ramsiden, men well :). ville også gerne have opgraderet min maskine hvis jeg havde pengene til det. ca. samme setup ;)


    Aner ikke om det er det nye eller det gamle?! hvordan ser man det?


    Jeg synes ikke ddr3 er så dyrt igen? kan vel nøjes med 4gb? 8gb mest til ultra multitasking?? Mht. quad, ok var ikke klar over om det kunne betale sig endnu(se min kommentar om hardware der er foran software ;))


    Jeg regner selvfølgelig med at skifte mb hvis det bliver nødvendigt(hvilket det tyder på. max pc5400 ram i det nuværende).


    Vil helst slippe for at OC.


    /Michael


  • selvom bundkortet skriver at det kun understøtter pc5400 så kan du sagtens smide pc8000 ram i...det betyder bare at de ikke vil køre hurtigere end pc5400 ved standard FSB..overclocker man stiger hastigheden derimod......og nej ddr3 kan slet ikke betale sig hvis du ikke vil oc, det koster tværtimod ydelse.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman


    selvom bundkortet skriver at det kun understøtter pc5400 så kan du sagtens smide pc8000 ram i...det betyder bare at de ikke vil køre hurtigere end pc5400 ved standard FSB..overclocker man stiger hastigheden derimod......og nej ddr3 kan slet ikke betale sig hvis du ikke vil oc, det koster tværtimod ydelse.


    Hvis vi ser helt bort fra OC. Hvad skal der så til for at optimere sit system til nuværende software??


    Nyt MB til at køre PC8000 (+4gb ram), evt. beholde min 2.8Ghz core 2 duo? måske et 8800GTS mere? Og så en WD Raptor?


    Det ser jo billigere ud end jeg troede det ville blive, men er det nok?


    Jeg synes jeg bliver mere forvirret, end jeg var før :razz:


    /Michael

  • Er det gts 320,640 eller 512mb?

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • du behøver jo IKKE nyt bundkort, da det nuværende fint kan køre med pc8000 moduler...den kan køre med alle sålænge det er ddr2...2 gb er fint til de fleste spil stadig, medmindre du kører vista....


    er det til gaming får du ikke ret meget ud af at opgradere til quadcore......en E8500 vil give en lille forbedring.


    gfx mæssigt er der sket en del, men de kræver jo stadig en virkelig kraftig cpu for at kunne udnytte dem fuldt ud..og her snakker vi igen om oc.


    men skal du ikke oc, så er der ærlig talt ikke meget du kan opgradere dit nuværende system med, som vil gøre gaming performance meget bedre. selvom det er rimeligt gammelt så er kravene til spil ikke steget ret meget, og det er stadig kraftige sager du sidder med.....vil du have mere performance, så lær at oc din nuværende cpu...og køb 2*2 gb pc 8000 ram og et 260GTX og så har du en forbedring der kan mærkes....at købe det nyeste nu uden at oc det, vil virke som spild af penge.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af dasjap
    Er det gts 320,640 eller 512mb?


    320mb, var en tidlig model, hvis jeg husker rigtig.




    Det er jo pænt skuffende ;)


    Jeg har lidt dårlige erfaringer med OC, men det er trods alt 5-6 år siden. Har ikke fulgt meget med siden.


    Må se hvorvidt mit MB kan OC's og hvor nemt. Hvis ram'en skal køre pc8000 skal bus'en muligvis køre hurtigere end MB kan? Eller er det helt forkert...


    Anyway, tak for svarene indtil nu. Var lidt som jeg frygtede :pokey:


    /Michael

  • de BEHØVER jo ikke at køre fuld fart ...vælger du pc8000 ram har du derimod langt op til loftet hvis du vælger at oc....så de ikke begrænser dig.


    de fleste bundkort til core2 duo er faktisk glimrende til at oc med....så der er da gode chancer for at hente 800-1000 mhz alt efter køling.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    de BEHØVER jo ikke at køre fuld fart ...vælger du pc8000 ram har du derimod langt op til loftet hvis du vælger at oc....så de ikke begrænser dig.


    de fleste bundkort til core2 duo er faktisk glimrende til at oc med....så der er da gode chancer for at hente 800-1000 mhz alt efter køling.


    Hvor meget kan man presse den med luftkøling? Har vidst en Zalman reserator(en af de første) liggende jeg kunne bruge.


    Kunne være jeg skulle hoppe over i OC forum og snuse lidt :)


    /Michael