kølingsproblem i com til 17k!:'(

  • har ikk lige så forstand på det her som andre, så tænkte der måske var nogle herinde der kunne hjælpe...


    Har spenderet en rimelig slat i en com for at kunne spille de store spil, uden lag og i højeste kvalitet. Men har et mindre problem kan man sige:s.. selv hvis jeg bar ska spille Age Of Empires 3 så f***er det op:S Efter man har spillet en 10min. begynder det så småt og lagge og bliver bare værre og værre, hvis der er mange "detajler" på skærmen.. selvom jeg ikke er ekspert så ved jeg den skulle trække spillet som en leg;)


    alle drivere er installeret osv, men det står i et MIDI kabinet med vindue.. der er en 80x80 køler i toppen samt en 80x80 køler i ruden(dem der fulgte med kabinet)..


    noget der skal clockes og hvordan?:S
    er kabinettet for lille?
    Flere/større/bedre kølere. Og hvor? der er plads til:
    1 x 80x80mm i toppen
    1 x 80x80mm på bagsiden
    2 x 80x80mm i fronten


    Er lidt ude på herrens mark her(som man nok ka læse:P).. håber der nogle der har tid og overskud til og hjælpe da jeg synes det er træls og bruge 16-17k på en com og den så ikke kører alt i bedste kvalitet uden problemer(hvilket den burde?)..


    På forhånd tak(=


    PS: Nedenfor er spec på com'en.




    Grafikkort: :ASUS EN9800GX2 TOP/G/2DI
    CPU :Intel Core 2 Quad Q9450 2.66 1333Mhz.
    CPU køling :ASUS Silent Knight
    RAM :Corsair XMS3 DHX 4 GB (2x2 GB) 240-pin DDR3 1600 MHz
    Bundkort :Striker 2 Extreme Republic of gamers
    Harddisk :SATA 320GiB + Maxtor DiamondMax 22 (1TB)
    Strømforsyning :OCZ GameXStream 700Watt
    Kabinet : Aspire X-Cruiser, Miditower. (fra shg)
    Kabinet køling :De 2 medfølgende 80x80kølere, en i top og 1 i ruden..

  • CPU temp - http://www.techpowerup.com/downloads/1139/mirrors.php
    Stress med - http://downloads.guru3d.com/OCCT-(OverClock-Checking-Tool)-2.0.0a-download-1880.html


    Grafikkort kan du prøve med atitool 3d view og se hvad temp bliver http://download.softpedia.ro/d…TWEACK/ATITool_0.27b4.exe


    Og så kan du jo prøve at tage siden af kabinettet og åbne et vindue for at få temp ned, og se om det hjælper.. Hvis ikke er der nok noget der er defekt..


    *Edit*
    kg, k er kilo - et præfix (1000), og g er gram - en vægtenhed ;)

  • det KAN også være et defekt gfx kort...en ramklods ..men jeg hælder nu også til at det er et varmeproblem......gfx kortene formodentligt der ikke får nok ventilation...tag 1 af dem ud og det vil sikkert løse dit problem...


    den 80mm i siden kan du faktisk sætte til at blæse luft ind hvis den ikke gør det i forvejen, og så skære en 1½ l colaflaske op og tape den fast på blæseren så du kanaliserer luften direkte ned til gfx kortene....en billig men effektiv løsning, som ikke kræver det vilde værktøj bortset fra lidt klar tape og en hobbykniv.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • har sat fan speed op med rivatuner til 100% istedet for på auto.


    prøvede så og spille crysis warhead med bedste opsætning med 16X Q
    Hvilket den ikke ligefrem var glad for..De første 5forsøg kunne du slet ikke se dig selv udover nogle streger og horisonten var ligeledes.. da det så virkede startede den ved en temp. på 65* men røg hurtigt op på ca 90*.. selv ved 65* kunne du ikke spille det så længe du havde sat den på 16X Q(hvor det "virkede") pga. lag..


    hvis jeg bare satte den på 16X kunne du godt spille lidt men den begyndte forholdsvis hurtigt og lagge(gradvis som den steg i temp. til den nåede 90* hvor den blev)..


    mine Cpu temp. ligger på 45-50* normalt, og under spil på en 60*


    hvordan fungerer det OCCT og ATI Tool? har forsøgt og finde nogt hjælp på nettet men det blev jeg ikke megt klogere af:S

  • Med det hardware, du benytter synes jeg 2 * 80 mm. blæsere er meget lidt. Evt. prøv at finde ud af, hvor meget luft de flytter, og evt. overvej en upgrade til f.eks. 2 stk. med bedre specs.
    En mulighed er også et helt nyt kabinet.

    Gigabyte GA-EP35-DS3R
    E8500
    NorthQ Siberian Tiger
    2 * 1 GB Corsair Dominator pc8500/1066
    8800 gt 512 mb
    Samsung F1 750 gb
    Antec P180 + 5 * 120 mm. blæsere
    Creative X-Fi
    Logitech G5

  • nåede kun lige og sætte flere blæsere i da mit bunkort brændte af:S


    har så bestil et Gigabyte EP45T-EXTREME da jeg har hørt det skulle være ganke godt vil så sætte vandkøl til, og se om det skulle hjælpe..


    anyways, tak for hjælpen!=D

  • Hader at rette folk, Men Stort K er Kelvin, hvilket er en temperatur enhed, som desuden er en "Scalar" kender ikke det danske ord for det(tager fysik paa engelsk)


    Kg er KiloGram som egentlig betyder 1000Gram som vi saa kender som et kilo. En Vector


    Gram er ogsaa en Vector, idet KiloGram opstaar fra Gram.


    Haaber det udretter eventuelle misforstaalser!