Windows på Mac?

• Hej..
    jeg ved godt dette på ingen måder er den første tråd om dette.. og har skam også læst et par af de andre.. men det er ikke beskrevet ned til mindste detajle.. som jeg lidt har brug for, da jeg på ingen måder nogensinde har arbejdet med mac..

Meeen.. Kæresten har købt sig en Mac, men hun vil gerne have Windows XP på.. dette kom jeg i et svagt øjeblik til at sige, at jeg nok kunne gøre.. pludselig stod hun med den igår.. Ups..! ;)

ved godt, at mange nok vil nævne at det er dumt at købe Mac, hvis man vil køre windows, men det er hun ligeglad med, den er kun købt fordi hun synes den er pæn..!

Men hvordan fungere det med at installere windows..
    har læst at man skal bruge noget der hedder Boot Camp.. og det er noget man skal installere i det nuværende Mac OS og hvad gør man så..?
    og betyder det så, at man både windows og Mac OS installeret, eller hvordan..?

har rodet lidt rundt på apple's hjemmeside og har heller ikke fundet andet end updates til Boot Camp.. så intet program og ingen bruger vejledning..
    "klør sig lidt i skægget og er glad for der er klogere mennesker til sted ;)"

vil sku sætte pris på lidt hjælp her.. har ikke lyst til at prøve mig frem, hvis noget skulle gå galt.. det er jo ikke min computer..!

• hvorfor F... har jeg ikke kunne finde den side.. har ellers søgt.. men super tak for det link..

men det vil sige man skal have begge styresystem installeret.. og man ikke kan kan fjerne Mac OS helt.. eller det ville måske også være dumt..?

Oprindeligt indlæg af TaHL
    hvorfor F... har jeg ikke kunne finde den side.. har ellers søgt.. men super tak for det link..

men det vil sige man skal have begge styresystem installeret.. og man ikke kan kan fjerne Mac OS helt.. eller det ville måske også være dumt..?

Fidusen er at der ikke er nogen BIOS på en ROM chip som i en normal PC - på Mac bruger man noget der hedder EFI.
    EFI er ikke en teknik man normalt bruger i PC verdenen, så det Bootcamp går ind og gør er at emulere en ROM udfra sin EFI så Windows kan forstå det.
    Men det er så også det absolut eneste emulering der er i Bootcamp - resten køre native!
    Derfor er du nød til at have Mac OS X også, for sletter du dét ryger din EFI sig også en tur - og uden "BIOS" dur ikke engang en Windows maskine.

-men du kan jo sagtens gå ind og slette alle tilbehørs programmer og alt andet gøgl i Mac OS X så det fylder så lidt som overhovedet muligt

• det havde jeg lidt læst mig frem til, men du fik lige forklaret det lidt bedre.. takker for det ;)

tror jeg har fået læst mig frem til, hvordan det hele kommer til at forgå.. det kan jo ikke rigtig gå galt, når bare man ikke sletter EFI databasen..