Linux, burde man bruge det?

  • Hey ya'll...


    Mit windows er så småt begyndt at fucke op, og en formatering er vist på vej.. Så var det jeg kom til at tænke lidt på Linux. Har aldrig brugt det, og er på meget meget bar bund.


    Spørgsmålet er sådan set bare: Kan jeg bruge ganske almindelige programmer, spil osv. med f.eks. et ubuntu OS?


    Er det evt. muligt at bruge en "windows simulator" eller hvad man nu skal kalde det, for at køre windows apps. ?

  • Windows er ikke det samme, som linux det skal du vide, (det er bedre hvis man ikke gamer :D)


    hvorfor smide linux ind hvis man vil bruge win programmer, der er de programer du skal bruge i linux,
    og der er nemmere, hvis du nu skal have vlc ind


    er det bare at skrive i en shell\bash


    apt-get install vlc



    ang ubuntu så hellere hent linux mint, det er ubuntu men du skal ikke rode med codec osv,



    mange spil virker også i linux, iden nogen emulater ((stave) er på vej ud af døren)



    men det er bare gogo prøv dig frem hjælpen er derude


    evt linuxin.dk er der rigtig god hjælp

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Schultz
    Hey ya'll...


    Mit windows er så småt begyndt at fucke op, og en formatering er vist på vej.. Så var det jeg kom til at tænke lidt på Linux. Har aldrig brugt det, og er på meget meget bar bund.


    well linux er ok nemt efterhånden - hvis du altså har supporteret hardware :p hvis du ikke har det kan og vil det være "pain in the a$$" i stor stil.
    et godt råd vil være at lave en normal reinstall af din windows også eventuelt hente Ubuntu, da du med den kan smide en install ved siden af din windows uden at skulle være bange for at lave ged i noget. Så kan du teste om alt virker som du ønsker og forventer. Hvis du ikke vil have den mere så er det sådan set bare at slette den virtuelle fil der er lavet på din hdd.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Schultz
    Spørgsmålet er sådan set bare: Kan jeg bruge ganske almindelige programmer, spil osv. med f.eks. et ubuntu OS?


    tjaa næsten alle typer programmer har en linux variant - i en enten bedre variant eller tæt på.
    men du skal ikke vente at kunne bruge windows apps under linux, nogle er muligt men ikke nemt.
    spil er efterhånden blevet porteret over og kan bruges fra WINE (kig her http://www.winehq.org/ )


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Schultz
    Er det evt. muligt at bruge en "windows simulator" eller hvad man nu skal kalde det, for at køre windows apps. ?


    se over :)

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2