Hvilket high-end kort?

• Mit Inno3D 8800 GTX er begyndt at give grønne pixelfejl tilfældige steder på skærmen, hvilket sandsynligvis er et resultat af standard køleren som bare ikke har været god nok. Kortet har kørt i et års tid i et Lian Li kabinet med udmærket flow, men efter jeg har skiftet tilbage til luft på min CPU fra vand har dets temperatur ligget på godt 85-90C load.

Jeg orker ikke vente på PRC-Data's RMA tider, så derfor køber jeg et nyt kort og sælger mit 8800 GTX når det kommer tilbage fra RMA, men hvad skal man købe?

Jeg har kigget på ATi's 4870 som jo er rigtigt billigt (dvs. jeg har allerede bestilt det, men afbestiller det hvis jeg kan komme på noget bedre), og så er der jo alternativer nVidias 280 GTX, men det virker ikke som om det er meget performance man får for 1k mere? Spillet skal hovedsageligt bruges til Age of Conan og lignende performance krævende spil.

Oprindeligt indlæg af Alaza
    Mit Inno3D 8800 GTX er begyndt at give grønne pixelfejl tilfældige steder på skærmen, hvilket sandsynligvis er et resultat af standard køleren som bare ikke har været god nok. Kortet har kørt i et års tid i et Lian Li kabinet med udmærket flow, men efter jeg har skiftet tilbage til luft på min CPU fra vand har dets temperatur ligget på godt 85-90C load.

Jeg orker ikke vente på PRC-Data's RMA tider, så derfor køber jeg et nyt kort og sælger mit 8800 GTX når det kommer tilbage fra RMA, men hvad skal man købe?

Jeg har kigget på ATi's 4870 som jo er rigtigt billigt (dvs. jeg har allerede bestilt det, men afbestiller det hvis jeg kan komme på noget bedre), og så er der jo alternativer nVidias 280 GTX, men det virker ikke som om det er meget performance man får for 1k mere? Spillet skal hovedsageligt bruges til Age of Conan og lignende performance krævende spil.

hvis jeg var dig ville jeg vente et par uger og købe 4870x2
    giver ingen mening at købe et kort lige nu, da det nok skal rykke en del ved priserne på alle andre kort osse

• Som jeg ser det er muligheden enten et ATi 4870 eller et 9800GX2, men eftersom der er en prisforskel på 800 kr. ca. og der ikke er nogen nævneværdig performance forskel tror jeg jeg holder mig til et ATi's kort.

Oprindeligt indlæg af Alaza
    Som jeg ser det er muligheden enten et ATi 4870 eller et 9800GX2, men eftersom der er en prisforskel på 800 kr. ca. og der ikke er nogen nævneværdig performance forskel tror jeg jeg holder mig til et ATi's kort.

De bruger også mindre strøm, så vidt jeg husker?

E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

• ATi 4870 er et lækkert køb. God performance for pengene. Men, som tidligere nævnt, ville jeg nok selv vente med at købe til 4870x2 kommer på gaden da det uden tvivl vil sænke prisen på det nuværende 4870... Men, hvis du ikke kan vente så må man jo betale prisen :P

MB: Asus Rampage II Extreme
    CPU: Intel Core i7 920 @ 2,66 GHz
    RAM: Kingston HyperX PC3-12800
    GPU: EVGA GeForce 9800GX2 512 MB GDDR3
    HDD: 2x160GB Hitachi SATA-2 RAID-0
    PSU: Chill-Innovation CP-520A4 520W
    Display: Samsung SyncMaster 2032BW

• ja.. lige nu er det 4870 der regere.. men når 4870x2 kommer så bliver det den nye konge..

har selv 4870.. og det er bare lækkert.. men ville sq gerne ha 4870x2..

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

Oprindeligt indlæg af gaming-king
    ja.. lige nu er det 4870 der regere.. men når 4870x2 kommer så bliver det den nye konge..

har selv 4870.. og det er bare lækkert.. men ville sq gerne ha 4870x2..

Ahem , du mener GTX280 regere og sidder på tronen , indtil du kan få 4870x2.

Godt nok 1000kr dyrere men stadig det bedste på markedet.

Med hensyn til ydelse så ja for du mest for dit 4870 , men gtx280 giver stadig omkring ~20% mere ydelse selvom det er ja en tusse dyrere.

Og så ik at forglemme, GTX280 kører på 512bit memory interface mens 4870 kører 256bit.

Oprindeligt indlæg af Clausen

Med hensyn til ydelse så ja for du mest for dit 4870 , men gtx280 giver stadig omkring ~20% mere ydelse selvom det er ja en tusse dyrere.

Og så ik at forglemme, GTX280 kører på 512bit memory interface mens 4870 kører 256bit.

Muligvis, men ATI 4870 kører på GDDR 5!! ram. Hvor GTX 280 kører på DDR3. Dvs, der er nyere teknologi at hente i 4870. 20% ydelse? det ved jeg sku ikke hvor du har det fra, forskellen er omkring 3-5 FPS i det virkelige liv. Er det 1000 kroner værd? nej tak!

• der vil jeg bestemt også tale dig imod, pris/ydelse der vinder ati altså som tingene ser ud nu, de omkring 1000kr mere for et 280GTX er ikke det værd, og 512 og 256 bit, det siger jo absolut intet om ydelsen, et 8800GTS G80 som jeg har kører 320BIT og et 8800GT kører 256Bit men et 8800GT er hurtigere end mit kort, sååe det har ligeså meget med hvordan arkitekturen er bygget op osv.

asus P8P67 evo
    16GB corsair vengeance DDR3 xmp 1600mhz
    core i5 2500k @4.3GHZ- arctic freezer 13 pro
    samsung 840evo SSD 250GB - samsung f3 1tb.
    coolermaster 600m silent pro
    msi GTX970 gaming.
    AOC 24 G2460PG
    steelseries siberia v2-logitech z-2300- creative sb z

Rettet en gang, sidst af jedimind ().

• 4870 klare 1008 Gflops og gtx280 klare 933 Gflops.. så skal vi ikke stoppe med at kaste med sten og komme i gang med at OC eller benche :cheers:

CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

Oprindeligt indlæg af gaming-king
    4870 klare 1008 Gflops og gtx280 klare 933 Gflops.. så skal vi ikke stoppe med at kaste med sten og komme i gang med at OC eller benche :cheers:

gtx 280 er stadig hurtigst om folk er villig til at betale 1000kr mere for at få det bedste er vel op til dem

foretrækker til enhver tid ati selv, da man så slipper for nvidias forfærdelige chipsæts på bundkort, hvis man vil køre med mere end 1 kort!

• jeg har købt et ASUS 260 GTX TOP fra en tysk webshop - kortet yder en del bedre end Nvidias reference gtx 260 og koster det samme. Jeg er klar over at mange mener at AMDs nye kort er toppen - men jeg synes nu det ser bedre ud med GTX 260, 280 når det kommer til high-res gaming (1920x1200) med AA... Jeg synes også at 4870(x2) ser ud til at præstere bedst i lidt ældre spil, hvorimod nyere spil kører bedre med de nye Nvidia kort...

tyke priser her:

http://geizhals.at/deutschland/?phist=344447

her er et par reviews af kortet:
    http://www.overclock3d.net/rev…top_896mb_nvidia_gtx260/7
    http://www.tbreak.com/reviews/…grfx&id=620&pagenumber=11

• og hvad basere du dine antagelser på, for i den virkelige verden hænger det ikke sådan sammen

Oprindeligt indlæg af Maesty

og hvad basere du dine antagelser på, for i den virkelige verden hænger det ikke sådan sammen

Antagelser er vel baseret på tests adskillige firmaer har lavet på de forskellige kort :)

gtx 280 er stadig hurtigst om folk er villig til at betale 1000kr mere for at få det bedste er vel op til dem

foretrækker til enhver tid ati selv, da man så slipper for nvidias forfærdelige chipsæts på bundkort, hvis man vil køre med mere end 1 kort!

Nu er der heller ikke lige alle som er vanvittige nok til og købe 2x gtx280 , ja jeg ved godt mit bundkort P5Q Deluxe er lavet til crossfire, men jeg vælger stadig nvidia over ati til enhver tid.

nogle nforce chipsets er ganske udemærket , man skal bare ikke købe det nyeste nforce chipset ligeså snart det kommer ud, da de altid ser ud til og have nogle problemer med det, så derfor har jeg valgt P45 chipset denne gang over p35 da det skulle være stabilt og klar ifølge de tests tomshardware , techspot osv. har gennemført.

og hvad basere du dine antagelser på, for i den virkelige verden hænger det ikke sådan sammen

igennem årene har det nu været sådan.....ati har ikke de samme kontakter i spilbranchen of får ikke mulighed for at teste så mange spil under udvikling på deres nye kort..... derfor er man også lidt bagefter på driver siden, men de spil der blev lavet for - år siden er meget bedre optimeret.....og ja AA er ikke de nyeste ati korts stærke side.....men med deres seneste udvikling tror jeg at de om 1-2 generationer også får de problemer mindsket

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

Oprindeligt indlæg af Fragman

igennem årene har det nu været sådan.....ati har ikke de samme kontakter i spilbranchen of får ikke mulighed for at teste så mange spil under udvikling på deres nye kort..... derfor er man også lidt bagefter på driver siden, men de spil der blev lavet for - år siden er meget bedre optimeret.....og ja AA er ikke de nyeste ati korts stærke side.....men med deres seneste udvikling tror jeg at de om 1-2 generationer også får de problemer mindsket

det passer jo ikke det du skriver, Cf er en del bedre understøttet end sli f.eks

og hva kan du bruge igennem årene til? so what? De nye ati kan er fint glade for AA

det passer jo ikke det du skriver, Cf er en del bedre understøttet end sli f.eks

og hva kan du bruge igennem årene til? so what? De nye ati kan er fint glade for AA

nej de er ikke, de taber meget hurtigere pusten end nvidias kort.....uden AA og AF er ati kortene meget stærke, men slår du alt det til så begynder nvidias kort at overhale.....jeg ved ikke om de optimerer dem til benchmarks, men til spil er det bare sådan......men de vinder så igen på deres prissætning.

Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

• Altså fejl differencen i de benchmarks der er tale om kan sikkert skyldes testernes set-up. Driver version osv. Generelt set så ER ATI bedre, og kortet skinner igennem for vildt når AA og AF bliver knaldet på. Det er den force i forhold til GTX 260 der fik mig til at vælge det. Det er billigere og meget vildere.