Nyt digicam - Hvad skal man vælge?

  • Pt. bruger jeg et Canon Powershot S3 IS som jeg er rigtig godt tilfreds med. Ulempen ved at flytte hjemmefra om et par måneder er dog at jeg så ikke kan bruge cam'et da det er mine forældres.


    Derfor søger jeg et alternativ til en studerende som mig selv. Skal bruges til produkt billeder til anmeldelser, fest billeder (ikke et stort kriterie, men det er der) og evt. noget almen fotografering af natur, mennersker osv.


    Har set at Stubkier for nylig lavede en lignende tråd med et budget på omkring 1500kr, hvor Canon A720 IS blev anbefalet. Et ganske fint cam vil jeg tro, så det kunne jeg godt finde på at købe.
    Men, hvis man nu øgede budgettet til omkring 2000kr istedet er vi oppe og kunne få et Powershot S5 IS som koster 2200kr.


    Mit første spørgsmål er så: Er forskellen på A720 IS og Powershot S5 IS stor nok til at forsvare den større pris? Af en eller anden grund ligger S3 IS stadig lige under 3k, nogen der ved hvorfor?


    Mit andet spørgsmål: Udover S5 IS som jeg selv har kigget på da det virkede som et naturligt valg når jeg er godt tilfreds med S3 IS, findes der så andre alternativer i samme prisklasse der er bedre?



    Hvis budgettet var til det hoppede jeg gerne på DSLR vognen men det bliver ikke i denne omgang (og er ikke intra. i at finde brugte DSLR).

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JuiCe


    Egentlig ikke, da du har valgt noget der koster over det dobbelt af mit budget :)


    Sandt nok, men måske er de givet godt ud. Går udfra du skal bruge det til billeder når du tester ?

  • I det prisleje er 720is et fint valg men S5 IS har så fordelen i at have væsentlig mere zoom. Det er dog ikke noget du bruger til test billeder men det er da en fordel i et allround kamera.


    S5 IS har også mulighed for at bruge ekstern blitz hvilket jo klart kan være en fordel hvis du for lyst til at lege med det i forbindelse med produkt foto.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    I det prisleje er 720is et fint valg men S5 IS har så fordelen i at have væsentlig mere zoom. Det er dog ikke noget du bruger til test billeder men det er da en fordel i et allround kamera.


    S5 IS har også mulighed for at bruge ekstern blitz hvilket jo klart kan være en fordel hvis du for lyst til at lege med det i forbindelse med produkt foto.


    Ja ok, er faktisk også de ting jeg selv har kunne pille ud der er relevante. Ved du om der findes andre/bedre alternativer til S5 IS i samme prisleje?

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JuiCe


    Ja ok, er faktisk også de ting jeg selv har kunne pille ud der er relevante. Ved du om der findes andre/bedre alternativer til S5 IS i samme prisleje?


    I det prisleje nej der kan jeg ikke komme på noget. Så skal du op i noget som G9 der har mulighed for raw, men den koster så vidt jeg husker omkring 3k.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_


    I det prisleje nej der kan jeg ikke komme på noget. Så skal du op i noget som G9 der har mulighed for raw, men den koster så vidt jeg husker omkring 3k.


    Ok, det er desværre lidt for meget for mig :) Det bliver nok S5 IS når jeg skal have nyt cam om et par måneder tror jeg.
    Men folk er selvfølgelig velkomne med ris og ros til både S5 IS og A720 IS :9xo

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Nikon D40 helt klart! Du får ikke lige så meget zoom, men det kan du altid spare op til.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af celfa
    Nikon D40 helt klart! Du får ikke lige så meget zoom, men det kan du altid spare op til.


    Ah ja 3x optisk....Det selvfølgelig en dum ting, men vil tro at det ikke spiller så stor en rolle i mit forbrug.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Tjaa ville vælge ud fra hvad mine ambitioner var og hvad jeg skulle bruge det til.


    Hvis du vælger D40 så ville jeg helt sikkert vælge til Canon's nye 1000D kom i handlen det kan kun være med til at presse prisen og give dig en mulighed mere.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_
    Tjaa ville vælge ud fra hvad mine ambitioner var og hvad jeg skulle bruge det til.


    Hvis du vælger D40 så ville jeg helt sikkert vælge til Canon's nye 1000D kom i handlen det kan kun være med til at presse prisen og give dig en mulighed mere.


    En mulighed mere? Hvilken tænker du på?
    Og hvornår kommer den serie ud, skal først bruge det cam om et par måneder så så længe kan jeg sagtens vente.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JuiCe


    En mulighed mere? Hvilken tænker du på?
    Og hvornår kommer den serie ud, skal først bruge det cam om et par måneder så så længe kan jeg sagtens vente.


    Den skulle da meget gerne være i handlen inden for din tidsramme så. Det jeg mener er at det bliver en direkte konkurrent til D40 og at prisen vil være i samme område formodentlig da de jo bliver direkte konkurrenter.


    1000D kunne så meget vel være et bedre valg.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Aaah på den måde, troed 1000D var en ny top serie, og du så mente at de ældre serier kom lidt ned i pris :crazyeyes: Ja man kan vel nok se hvor lidt forstand jeg har på det hele.


    Kan dog se at priserne for det cam som kit ligger på over 5.5k 8o

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JuiCe
    Aaah på den måde, troed 1000D var en ny top serie, og du så mente at de ældre serier kom lidt ned i pris :crazyeyes: Ja man kan vel nok se hvor lidt forstand jeg har på det hele.


    Kan dog se at priserne for det cam som kit ligger på over 5.5k 8o


    1000D skal nok når det kommer i handel ryge ned på D40 området da det er der den skal konkurrer. Kommer aldrig til at sælge på 5.5k det kan man jo få 400D til.

    | asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_


    1000D skal nok når det kommer i handel ryge ned på D40 området da det er der den skal konkurrer. Kommer aldrig til at sælge på 5.5k det kan man jo få 400D til.


    Nå ok, så bare denne artikel:
    http://www.pcworld.dk/blogs/Fokus/1375

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af _WHAT_


    Den dag en kamera producent laver en reel vejledende udsalgspris der står verden ikke længere :)


    Hehe det har du nok ret i, synes bare det virker urealistisk at prisen bliver halveret ned til prisen på det D40 kit til 2500kr.

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Jeg havde ihvertfald klart valgt D40, du kan jo se de billeder som |Henrik| har taget med sit det ret imponerende. Og et billigt zoom objektiv kan vel findes for rimelige penge, gav 800 kr for mit 55-200 til mit A200 og det er helt fint selvom man selfølgelig ikke skal forvente guld og grønne skove, ved dog ik hvad et til D40 koster.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

    Rettet en gang, sidst af Henrik- ().