Links om mobiltelefonens udvikling/historie.

• Hej Alle.

Jeg er ved at skrive AT-opgave omkring mobiltelefoner, og jeg skal bruge en tekst der beskriver mobiltelefonens udvikling og historie, på dansk.
    Jeg har allerede fundet noget på det engelske wiki, men jeg er ikke den skarpeste til engelsk.

Jeg har googlet en hel del.

Håber i kan hjælpe.

Whenever I’m about to do something,
    I think “would an idiot do that?” and if they would,
    I do not do that thing.

- Dwight Schrute (The Office)

• Men ingen af dine links kan rent faktisk bruges til at besvare mit spørgsmål, som lyder:
    Hvilke omstændigheder har gjort at mobilen er blevet så raffineret og billig på så forholdsvis kort tid?

EDIT: Jeg skal have noget fysik-viden flettet ind i det.

Whenever I’m about to do something,
    I think “would an idiot do that?” and if they would,
    I do not do that thing.

- Dwight Schrute (The Office)

Rettet en gang, sidst af Aagaard1000 ().

Oprindeligt indlæg af Aagaard1000
    Men ingen af dine links kan rent faktisk bruges til at besvare mit spørgsmål, som lyder:
    Hvilke omstændigheder har gjort at mobilen er blevet så raffineret og billig på så forholdsvis kort tid?

EDIT: Jeg skal have noget fysik-viden flettet ind i det.

Hmm... så skal du vel hen og kigge noget mere på computerens udvikling og sådan???

• Enig med de andre ;)

Transistoren -> microprocessor... Det som har gjort det muligt. Ser du de vildeste microprocessorer fra 70'erne eller 80'erne så er det noget med Intel 8080 eller sådan noget. Og de kan ikke ret meget :P

I dag er microprocessoren eller nærmere... Microcontrolleren... Det som gør at det kan lade sig gøre at lave så lille en mobiltelefon. Hvis tingene stadig var adskilt og forbundet via bus på print som i en pc, så ville det ikke være muligt at lave så småt. Men i da er ALT jo integreret i 1 eneste kreds som puttes i telefonen (næsten i know ;)).

Nu arbejder jeg selv mest med TI produkter, så lige det jeg kan referere til. :D

http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/omap3530.html <- Tag sådan en djævel der. 600 mhz Arm8 processor... I samme kreds er der så lige indbygget en 430 mhz DSP kerne til at tage sig af billidbehandling (kan køre 3D openGL og andet lir). Den har desuden indbygget interface til en LCD skærm og til MMC/SD kort. Det eneste der mangler er er således en ekstern RAM kreds som nok er nødvendig i en moderne mobiltelefon, der skal være et GSM chipset og eventuelt WiFi som man bare kobler direkte til denne OMAP.
    Alt dette giver i alt 3-4 væsentlige chips som max fylder 10x10mm hver. Og så skal der self lige lidt ekstern ting rundt om på printet... Strømforsyning osv.

Det var i hvert fald et eksempel på hvilken type processor, som i dag gør det muligt at have en meget avanceret mobiltelefon.

EDIT: Kom lige i tanke om den nye Nvidia processor. Der er postet en nyhed her på siden for ikke så lang tid siden. Den minder meget om de OMAP's her. :D

EDIT: Kom lige i tanke om lidt mere du måske kan bruge i din opgave. ;) Microproccesorerne er self blevet meget billige at producere da vi generelt får meget mere forbrugerelektronik og det er få store virksomheder som egentlig producerer selve kredsene.
    Men i første omgang kommer teknologien jo selvfølgelig fra militæret og rumforskning som med (næsten) alt andet teknologi. :D Self ikke direkte mobiltelefon, men det er de integrerede kredse som har gjort det muligt at lave billige telefoner. Integrerede kredse som er strømbesparende er i høj grad nødvendig når man sender noget ud i rummet, da bare den mindste brøkdel watt der kan spares er et stort plus i det miljø. :)

Var en længere smøre, men håber du kan bruge noget af det til at søge lidt videre på eller til at sætte nogle tanker igang. :cheers: