Indlæg af Happy^

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Soltarion


    Ville jeg gøre, i USA er Hardware en del billigere så folk priser er også lavere end gennemsnittet her hjemme :)


    .. Og så kommer der lige 25% moms oveni i, på alt over 80 kr. (husk at de 80 kr. er varens pris + porto!) - dertil kommer så postdks gebyr på 180 kr.


    Så kan ikke rigtig betale sig.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak


    Det er så en individuel holdning :-)


    En holdning der er delt af MANGE på et par store fora ;)
    Og det giver jo fin mening, eftersom at det markede er uploader-styret. Og får uploaderne ikke noget ud af at bruge en specific host, så gider de ikke bruge den.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak


    Jeg løste det ved at betale med Paypal uden anden oprettelse.
    Kan ikke se RapidShare er dårligt i forhold til andre, og 1000 rapids for 9.99 er fint i min verden.
    Eneste "problem" er min skod forbindelse på 20/2 når man arbejder på en virksomhed, som tilbyder medarbejder fiber på 1 Gbit, som jeg ikke kan få i mit område!


    Rapidshare er døende, da uploaderne ikke får noget ud af at andre downloader filerne.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af SSDfreak
    Jeg er i gang med at ville købe Rapids på Rapidshare, men når betalingen skal foregå, så punker den mig for en adresse. Denne mulighed har jeg ikke, når jeg vil betale.


    Har nogen erfaring med omtalte?


    Brug noget andet end det l*rt :) Hotfile eller netload f.eks.
    Vil du alligevel bruge skodshare, så betal med paypal.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af dna


    Hvis den har ligget på Facebook i 2 døgn...ja så er det jo muligt :roller:


    Obvious question is obvious :P

    Quote

    Oprindeligt indlæg af mads__mays
    og lige en anden lille men nok ret væsentlig ting... kan man sætte den op til at køre 5 volt, jeg kan se at der står output er 2,5 til 5 er det så noget den så selv finder ud af eller er det noget man kan stille på?


    "Input Voltage: 0.65 to 5.0V
    Output Range: 2.5 to 5.0V"


    Ja, det styrer du ved at lave en spændingsdeler på referencen.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk
    men der står også at ved brug af flere aa batterier øges ampere ud.


    Ja. Det kræver at man læser databladet, for at forstå hvad der menes. Det der er interessant her, er:
    [Blocked Image: http://i53.tinypic.com/wth82s.jpg]


    Med en Vout på 5V og tre batterier til at forsyne den, så vil den kunne levere ca. 600mA. Med en duty cycle omkring 28%, en input spænding på 3,6V, en effektivitet på 85% (ikke urimeligt) og et max output på 600mA - så vil batterierne skulle levere ca. 1A.


    Trækker man 1A, så bliver det bestemt ikke bedre, da R_on modstanden i de interne switche vil give lidt mere tab, og effektiviteten vil således også falde = større strøm nødvendigt fra batterierne.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af mads__mays
    ja jeg forstår ikke helt hvor mange mAh de kan trække, da der står @3,3 og jeg skal jo havde ca 2 eller 5 volt så jeg er blevet lidt forviret af det :oops:


    og jeg har set mange 230 volt til usb (5volt) max "kun" lave 1 ampere


    Databladet siger 220 mA ved 5V ud. Så det er ikke særlig meget.


    1) Helt i orden.


    2) Det er ikke ladestrømmen der er problemet, da reguleringen skal bruges til at lave 5V - og ikke 1.25V til at lade batterierne med. En mobil eller andet der lades på USB, kan godt spise 1A eller mere - og skal LM7805 levere det, så skal den bruge større spænding at regulere på, da spændingsfaldet over den er større.


    3) Super ;)


    4) Jeg har rent faktisk nævnt switch-mode convertere - tjek linket du citerer mig for ;) Og linket der kommer kort efter (det til ebay). Begge er switch-mode DC-DC convertere.


    5) En kondensator dimensioneres efter den AC energi den skal levere/optage. Ved DC er en kondensator strømløs. Essientielt set, så skal kondensatorerne designes efter dynamoen og den udgangsstrøm der trækkes. I det her tilfælde vil jeg sige at en 500-800 µF bør dække behovet rigeligt.



    mads__mays --> Du kan sagtens bruge de convertere du har fundet der. Eneste problem kan måske være den udgangsstrøm de kan levere. Hvis du skal lade en mobil, så kan den nemt trække mere end hvad de convertere kan levere.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af mads__mays
    hvordan parallelt? altså så jeg lader dem enkelt hvis?


    nu hvor det er veksels strøm skal jeg så ikke også bare havde en ac-dc converter?
    og så til den konverter du linker til? :goodpost:


    Parallelt er når de sidder.. parallelt. Slå ordet op hvis du ikke ved hvad det betyder :) Ganske almindeligt dansk ord. Sidder batterier parallelt, så er spændingen den samme som ét batteri, men strømmen er C*n (C værende kapaciteten i enten mAh eller Ah, og n antallet af batterier i parallel). Sidder de derimod i serie, så bliver din spænding V*n og kapaciteten C - hvor V er spændingen pr. batteri og n antallet af batterier i serie. Ganske simpelt faktisk :)


    Såfremt du er sikker på at det er AC du får ud, så er det blot at bruge en diodebro (og en kondensator - det er sådan set den AC-DC konvertering du snakker om) til at ensrette det til DC. Så får du også kvadratrod(2) større spænding (minus faldet over dioderne, men der kan du f.eks. bruge en god schottky i stedet for en standard silicium).


    AC-DC konvertere er der ikke særlig mange af - og dem der er, har oftest blot en diodebro i indgangen. Klart det bedste er at konvertere AC til DC, og så lave en DC-DC konvertering.


    2V er nok til at oplade batterierne parallelt - om de vil tage skade af den lidt højere spænding, ved jeg ikke.


    Vil helt klart sige at du skal kigge efter en konverter i stedet for en regulator. De kan efterhånden fås ret billigt.
    http://cgi.ebay.com/Solar-Boos…ain_0&hash=item1c155c4e2b


    Så bliver det ikke nemmere! :)

    Der er store problemer med det du/i har gang i:


    1) Du har ingen idé om hvilken spænding dynamoen kan levere. Du skrev tidligere at dit multimeter viste mV - i så fald, så har du et problem.


    2) En LM7805 skal bruge ca. 2V at regulere på - grænsen går vidst omkring 1.5V. Dvs. at du skal forsyne den med 6.5V, svarende til fem helt opladte batterier. Så snart batterierne bliver en smule afladt, så funker det ikke mere.


    3) En LM7806 vil blot gøre ovenstående værre.


    4) En LM-regulator er hvad man normalt kalder for en "dum" regulator. Alt hvad den sådan set er, er at den er en variabel modstand - den sørger for at "droppe" den ekstra spænding. Skal du f.eks. bruge 5V og 1A, men forsyner den med 7V, så brænder den 2W af.


    5) 3300 µF er lidt stort til input kondensator - ihvertfald når det kun er en lille dynamo.


    6) Der SKAL også bruges en udgangskondensator.



    Hvad du derimod bør kigge på i stedet, er en simpel boost-konverter. F.eks. noget i stil med denne: http://www.linear.com/pc/produ…,C1042,C1031,C1060,P88381



    Jeg er elektroingeniørstuderende, så jeg har en rimelig idé om hvad det vil virke, og hvad der ikke vil - og det du/i er igang med, vil helt sikkert ikke ;)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af dwmc
    husk læder handsker og magnesium og en fandens lang tang til at tænde med... skidtet bliver jo enormt varmt..


    Så slemt er det altså heller ikke.. Jeg har lavet riiimelig meget af det "stads". Så længe man ikke blander lidt KClO4 (kaliumperchlorat) i, så brænder det ikke så hurtigt igen :) KClO4 skal man passe på med.. særdeles effektiv oxidationsmiddel.


    Jernoxid kan købes til billige penge på ebay - samme med alu pulver. Mesh 200 er helt fint til thermite - og lidt billigere end mesh 400. De to er dog ubrugelige til flashpulver - der skal du noget højere op, og helst have fat i German Dark (dog ret svært at få fat på!).

    [Blocked Image: http://ep.yimg.com/ca/I/theshorelinemarket_2130_145695511]


    Sælger min Olight M20 Titanium Warrior, da den bare ligger beskyttet i sin kasse. Det er en super fed lygte i titanium, med en virkelig kraftig SST-50 lysdiode! Lygten er som ny - eneste at bemærke, er en lille bitte skramme på lygtens "tænder" (striking bezel). Kan selvfølgelig ses i aktion - hvis ønsket.


    Specs: http://www.batteryjunction.com/olight-titanium-m20.html (også her den er købt (ingen kvittering))
    Dansk anmeldelse: http://www.lygte-info.dk/revie…%20OLight%20M20%20Ti.html


    Nypris: 250 USD (+ told og moms)


    HBO: 1000 kr.pp (kan afhentes i 2740, 2800 eller 4241)