volt forskelle

  • ja ok jeg finder tid så :D kondensatoren er der for at stabilisere en strøm. Drejer du rundet i lidt forskellige hastighed kommer der hele tiden en forskellige spænding og strøm kondensatoren vil smooth dette ud en smule. Den er ikke nødvendig, men fornuftig. På engelsk kaldes det en smoothing capacitor.
    En kondensator er ligesom et batteri, du kan bare lade og aflade super hurtigt, du kunne faktisk bruge maaange kondensatorer i stedet for batterier, men det giver ingen mening.


    Nu laver jeg lige et billed :)

  • rød er olus sort er ground


    der er 3 ben på spændingsregulator en til plus ind, plus ud og ground. Sørg for at placer dem korrekt eller spørg igen.


    Fik aldrig sat en lysdiode ind i dette circuit, skal du ha det?


    Dioden 1n4001 skal vende korrekt, ellers kan du brænde den af. Undersøg eller spørg igen hvordan den skal vende.


    Kondensatoren er en electrolyt kondensator og har også plus og ground, det lange ben er plus det korte ground.

  • der er vist et par små fejl på din tegning, men jeg forstår meningen:oops:


    og jeg tænkte på 4 X 1,2 volts batterier (4,8 volt) eller skulle jeg tage et mere? nu da de sider før regulatoren?, med 2000 mA pr. stk.


    og lige en lille info, planen med dette er ikke at kunne lade 100%, men bare at kunne lade en 50% eller sådan noget, på farten :dance:

  • spændingsregulatoren har et spændingstab over den. DVS at får den kun 5 volt ind så kommer der ikke 5v ud. Derfor SKAL du give den mere end 5v ind hvis du vil bhave 5 volt i dit usb stik.


    Derfor mente jeg du skulle putte et ekstra batteri på.


    Når du kører en dynamo rundt kan du sagtens nå højere spændinger, alt efter hvad dynamoen er lavet til, du burde måle dette, altså hvad der kommer ud af spænding (volt) når du kører hurtigt. Jeg har bare regnet med at du sagtens kunne komme over 10v.


    Du kan sagtens lade batterier med en højere spænding end hvad de er, faktisk skal du lade med højere spænding. Derfor er batterierne placeret før spændingsregulatoren og ikke efter. Havde du placeret dem efter havde du højst sandsynligvis skulle dreje i længere tid.


    Den metode jeg har givet dig er lige så god som alle andre metoder eller bedre. Om du kan lade 10, 40 eller 80% kommer alt an på hvor lang tid, hurtigt og størrelsen af batterier du har :) 2000mah batterier er sikkert større end de fleste mp3 afspillere men mindre end mobiltelefoner.

  • spændingsregulatoren har et spændingstab over den. DVS at får den kun 5 volt ind så kommer der ikke 5v ud. Derfor SKAL du give den mere end 5v ind hvis du vil bhave 5 volt i dit usb stik.


    Derfor mente jeg du skulle putte et ekstra batteri på. Du kan evt også bare sætte et 9v batteri på, det er også ganske fint, men ikke den bedste løsning.


    Når du kører en dynamo rundt kan du sagtens nå højere spændinger, alt efter hvad dynamoen er lavet til, du burde måle dette, altså hvad der kommer ud af spænding (volt) når du kører hurtigt. Jeg har bare regnet med at du sagtens kunne komme over 10v.


    Du kan sagtens lade batterier med en højere spænding end hvad de er, faktisk skal du lade med højere spænding. Derfor er batterierne placeret før spændingsregulatoren og ikke efter. Havde du placeret dem efter havde du højst sandsynligvis skulle dreje i længere tid.


    Den metode jeg har givet dig er lige så god som alle andre metoder eller bedre. Om du kan lade 10, 40 eller 80% kommer alt an på hvor lang tid, hurtigt og størrelsen af batterier du har :) 2000mah batterier er sikkert større end de fleste mp3 afspillere men mindre end mobiltelefoner

  • du snakkede bare om at jeg nok hellere skulle tage en 6v regulator end 5v



    og de 2000 mah når der er 4/5 skal man så ikke sige 4 X 2000 eller er det bare 2000?


    og nu bliver jeg forviret det er vekselsstrøm og omkring 2 volt... hmm


    glædelig jul :oops:

  • Der er store problemer med det du/i har gang i:


    1) Du har ingen idé om hvilken spænding dynamoen kan levere. Du skrev tidligere at dit multimeter viste mV - i så fald, så har du et problem.


    2) En LM7805 skal bruge ca. 2V at regulere på - grænsen går vidst omkring 1.5V. Dvs. at du skal forsyne den med 6.5V, svarende til fem helt opladte batterier. Så snart batterierne bliver en smule afladt, så funker det ikke mere.


    3) En LM7806 vil blot gøre ovenstående værre.


    4) En LM-regulator er hvad man normalt kalder for en "dum" regulator. Alt hvad den sådan set er, er at den er en variabel modstand - den sørger for at "droppe" den ekstra spænding. Skal du f.eks. bruge 5V og 1A, men forsyner den med 7V, så brænder den 2W af.


    5) 3300 µF er lidt stort til input kondensator - ihvertfald når det kun er en lille dynamo.


    6) Der SKAL også bruges en udgangskondensator.



    Hvad du derimod bør kigge på i stedet, er en simpel boost-konverter. F.eks. noget i stil med denne: http://www.linear.com/pc/produ…,C1042,C1031,C1060,P88381



    Jeg er elektroingeniørstuderende, så jeg har en rimelig idé om hvad det vil virke, og hvad der ikke vil - og det du/i er igang med, vil helt sikkert ikke ;)

  • 1 jeg har fået en anden som siger ca 2 volt når jeg køre hurtigt rundt


    2 nice info tak


    3 ja det kan jeg godt se


    4 er der så andre regulatore som er bedre?


    5 ja der er jeg så ikke ret klog ;(


    6 hmm


    tak for link


    ja så har du da udgangs punktet for at vide det... og bevis (når du engang så bliver færdig) :9xo


  • 2V er nok til at oplade batterierne parallelt - om de vil tage skade af den lidt højere spænding, ved jeg ikke.


    Vil helt klart sige at du skal kigge efter en konverter i stedet for en regulator. De kan efterhånden fås ret billigt.
    http://cgi.ebay.com/Solar-Boos…ain_0&hash=item1c155c4e2b


    Så bliver det ikke nemmere! :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af mads__mays
    hvordan parallelt? altså så jeg lader dem enkelt hvis?


    nu hvor det er veksels strøm skal jeg så ikke også bare havde en ac-dc converter?
    og så til den konverter du linker til? :goodpost:


    Parallelt er når de sidder.. parallelt. Slå ordet op hvis du ikke ved hvad det betyder :) Ganske almindeligt dansk ord. Sidder batterier parallelt, så er spændingen den samme som ét batteri, men strømmen er C*n (C værende kapaciteten i enten mAh eller Ah, og n antallet af batterier i parallel). Sidder de derimod i serie, så bliver din spænding V*n og kapaciteten C - hvor V er spændingen pr. batteri og n antallet af batterier i serie. Ganske simpelt faktisk :)


    Såfremt du er sikker på at det er AC du får ud, så er det blot at bruge en diodebro (og en kondensator - det er sådan set den AC-DC konvertering du snakker om) til at ensrette det til DC. Så får du også kvadratrod(2) større spænding (minus faldet over dioderne, men der kan du f.eks. bruge en god schottky i stedet for en standard silicium).


    AC-DC konvertere er der ikke særlig mange af - og dem der er, har oftest blot en diodebro i indgangen. Klart det bedste er at konvertere AC til DC, og så lave en DC-DC konvertering.

  • ja jeg viste godt hvad det betød, men lige hvordan det var i denne sammenhæng :oops:


    når jeg sætter min volt måler på giver det det mest sansynlige resultat når det er ac, og hvor kan man få sådanne diodebroer?




    nu kender jeg ikke så mange steder man kan få fat på de ting vi snakker om så håber du kan give et par links :crazyeyes:



    opsumering


    dynamo laver 2 ac, og så skal jeg havde noget diode og kodensator for at gøre det til dc, og som så lader de parallelt placerede batterier og en booster på dem, så der kommer 5 volt (usb strøm)


    er det forstået rigtigt? :cheers:


    ny side


  • 1. Selvfølgelig vil det ikke virke, men på intet tidspunkt har jeg vidst at dynamoen kun kan lever 2v eller peak på 2,8v. Jeg har selvfølgelig gået ud fra at den har kunnet levere betydeligt højere.


    2. Der lades jo umiddelbart med meget lav strøm og derfor er der meget stor sandsynlighed for at lm7805 sagtens kan stabilisere 5v ved 6,5v eller lavere.


    3. Ja, den var nævnt i en anden sammenhæng. Væk fra den :)


    4. Ja en lm regulator er dum. En transformer du nævner er også dum, hvad med at nævne switch mode power supply i stedet? Selvfølgelig er en lm7805 udemærket til dette formål.


    5 - 6. Ja den er stor. Ønskede ikke at bruge den til at stabilisere omkring lm regulator men til batteriladningen (men ved ikke meget om ladning af battrier) men jeg ved at den ikke skader ved at sidde der.
    Der bør i et perfekt circuit (selv om det ofte virker uden, har selv brugt det uden) sidde en lille kondensator foran og bagved en lm regulator.



  • Mit circuit vil som sagt ikke virke med så lav spænding din dynamo giver. Skal du til at lave diodebro skal du burge specielle dioder med lav spændingsfald og selvom du bruge dette (spændingsfald =0v) vil du maks nå en spænding på 2,8v og vil ikke kunne nå de 5v med boosteren der linkes til (3-5v), desuden vil boosteren (transformer) give et betydeligt strømtab.


    Jeg kender ikke til ultralow power boost og kan ikke kommentere.


    Vælger du at sætte dine batterier i parallel kan du ikke bruge dem serielt (5V) medmindre du udvider dit circuit yderligere og gør det endnu mere kompliceret. Kan den ultralow power boost generere 5v af 1,2v så behøver du i realiteten kun 1 batteri.


    Det skader ikke at lade 1,2v batterier med 2v.

  • ja i må undskylde, men jeg fik en voltmåler i jule gave som er bedre end den jeg brugte til de første målinger


    men er det ikke noget i den retning med opsumeringen?


    vil også sige at jeg ikke er så god til de mere specifike elektronik ting, men den sådan general viden syntes jeg at jeg er ret godt med på :finger: