50grader temperature forskelle på cores

  • Hej tweak


    Jeg købte og samlede selv min PC for et års tid siden, uden rigtig at have forstand på særlig meget.


    - Jeg har ikke særlig meget forstand på noget af det jeg har gang i.


    Når det er sagt så kørte den perfekt indtil for en måneds tid siden, hvor jeg opdager den bliver lidt varmere end normalt på både Motherboard temps og CPU.


    Holdte GODT ØJE med temperaturene indtil. og de var helt perfekte


    Det mest underlige er så at CPUens kerner lige pludselig svinger med helt op til 50 grader. Dvs core 1 og 3 fx kunne være 30c mens 2 og 4 var på 70c.


    Jeg tænker at den er helt galt og skiller den ad og opdager at skruerne til CPUen er en lille smule løse og at der er meget støv i radiatoren til køleren. Jeg fixer begge ting.


    Problemet forsætter. Jeg prøver så igår at skifte kølepasta et par gange og få spændt den jævnt. Hver gang jeg prøvede forfra, så den forrige gang ud til at sidde perfekt på.


    Jeg opdager at kølepladen på vandkøleren har nogle meget små ridser i hvert hjørne, lidt som et "aftryk" fra processeren. De er kommet iløbet af de gange jeg har skiftet her igår. ANYWAY det intet gjorde forskel.


    ENDELIG får jeg løst noget af problemet ved at sætte bios indstillinger til Default. - SÅ kunne jeg se vcore voltage gik fra 1.42v til 1.23v På den måde fik jeg ned så temperature forskellen ned på kun ca 20 grader. Altså at nu peaker de på 50-60 mens de andre kan være ca 30. Kan læse mig til det stadig er helt galt.


    Hvad delan gør jeg???
    har lyst til at skfite køleren efter jeg så de ridser. Men de er minimale og så vidt jeg kunne læse mht til ridser på pladen der, skulle det ikke kunne gøre det.


    Intel(R) Core(TM) i7-6700K CPU @ 4.00GHz
    GeForce GTX 980 Ti on GM200-A GPU
    Samsung SSD 850 EVO 250GB
    ST1000DM003-1SB10C
    Corsair h80i vandkøler
    Corsair cx750m 750w strømforsyning
    16gb kingston ddr3 ram
    Asus maximus hero viii

  • Har du prøvet, at køre en såkaldt stress-test af din CPU, hvor man sætter ens CPU på "overarbejde"? Er ikke 100% sikker, men visse programmer udnytter kun én ell. 2 kerner, derfor kan det være at din CPUs 2 kerner kommer højere op i temp. end de to to andre. Jeg er dog ikke sikker på dette. Selvom et program kun udnytter fx 2 kerner, ved jeg ikke om fordelingen bliver delt ud på 4 kerner.


    Men prøv at kør en stress-test og se hvad dine temps. siger.
    http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Både Skylake og senest Karby lake, render rigtig varme når du OC, sådan er det bare. Er der så noget at gøre ved det kan man spørge ?, og ja det er der.
    Man kan delidde og skifte kølepastaen ud imellem IHS og selve CPU kernen, det burde give et fald på omkring de 20 grader, har jeg da set. Skal man så gøre det ?, jamen det er op til ´en selv, dog skal man holde for øje, at man kan ende op med en ødelagt CPU hvis alt går helt galt.


    Intel har på deres mainstream CPU'er valgt og bruge noget rigtig skidt kølepasta, som hverken kan det ene eller det andet, men forhåbentlig har det været billigt, for virke det gør det bare ikke.


    Det er nemlig sådan, at Intel kun lodder deres IHS fast på deres HEDT platform hvilket vil sige X99 og 2011-v3 CPU'er, nok osse grundet de trækker en god del flere watt end deres mainstream CPU'er.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Mange tak for jeres var begge to. Den med kun 2 af kernen blev brugt kunne give mening da jeg ikke så det samme, i et andet spil? jeg tester lige nærmere, og får prøvet den stress test også vender jeg tilbage.


    jeg har forresten ikke OC eller noget som helst.

  • Råd nummer 1 må være at pille køleren af, rense overfladerne og påføre ny kølepasta. kølepasta og påføring af kølepasta er videnskab. den med en klat på størrelse med et riskorn (eventuelt et majs korn) i midten og så montere køleren lige ned oven i det, plejer at virke.

  • Har du prøvet, at køre en såkaldt stress-test af din CPU, hvor man sætter ens CPU på "overarbejde"? Er ikke 100% sikker, men visse programmer udnytter kun én ell. 2 kerner, derfor kan det være at din CPUs 2 kerner kommer højere op i temp. end de to to andre. Jeg er dog ikke sikker på dette. Selvom et program kun udnytter fx 2 kerner, ved jeg ikke om fordelingen bliver delt ud på 4 kerner.

    Det er en almen misforståelse at tro 2 tråde (her er ordet brugt korrekt) kun vil belaste to cores.
    Windows opdeler CPU tid i quanta og deler dem ud efter en modificeret round robin metode. Det er intet i vejen for at en tråd første køre på Core 1 og derefter på core2 og så core3 over det tids rum du måler i. så det er mere typsik at 2 tråde er nogenlunde balanceret ud på alle 4 cores over tiden og deved skulle give en nogenlunde lige varme på alle


    grafisk fremstilling her (dog kun vist med 1 tråd)
    [Blocked Image: https://s30.postimg.org/5q7xu2ye9/Core_STuff.png]
    Det er også derfor at det er idioti at se på cpu flaskehalse ved at kigge på core load. (eller på total CPU load alene)

  • Nu er jeg bare nysgerrig - Men hvis en tråd aldrig afsluttes, bliver den vel hængende på samme kerne? Så temperaturforskellen kunne være grundet en proces der ikke afslutter en opgave over længere tid (f.eks. benchmarking, mining osv) :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nu er jeg bare nysgerrig - Men hvis en tråd aldrig afsluttes, bliver den vel hængende på samme kerne? Så temperaturforskellen kunne være grundet en proces der ikke afslutter en opgave over længere tid (f.eks. benchmarking, mining osv) :)

    Nej. naar du har maaske 1500 traade i dit system. Hvis der lige er 9 andre der skal have cpu krafter i denn uddeling af quantume kan du ikke blive paa den samme core..
    Din traad vil blive flyttet rund alt efter hvor mange andre traade der ogsaa skal have CPU kraeft.


    hvis vi skal gaa lidt mer edybere ned saa har traade en lille information tildelt omkring foretrukne (logiske) core at koere paa men det er ikke 100% du havner paa denne.



    det ville give en masse underlig stutter hvis de var paa den maade du foreslaar.
    hvis du nu har 9 lange traade hvad saa? vil du have 7 traade pa 7 logiske cors permant og de sidste 2 dele en halv core hver?
    Det ville ikke give en saerlig god lige fordeling af cpu ressourcerne.


    Du kan ogsaa nemt teste det ved at koere et single threade program i laenger tid som f.eks 7-zip benchmark eller cinebench.
    du vil opleve at distribution er temmelig kaotisk ( dog mere stabilt end i mit fremvist eksempel typisk)

  • Fik lige presse en lyn test ind for at illustret det, meens kone skulle ryge


    7-zip bencmhakr 1traad 1024MB ( for at sikre sig at den samme traad koere i lang tid)
    [Blocked Image: https://s29.postimg.org/ckbdyizmf/Load.png
    Som vi kan se er denne ene traad paent meget over alle Core. den bliver ikke paa den samme core



    Her kigge vi lidt naermere paa Traaden som staar for arbejder nemlig TID19338
    [Blocked Image: https://s29.postimg.org/5skyvoamv/Idea_Core.png
    Som vi kan se her har en en ideal core som er #4
    Men det betyder ikke selve naar det ikke er saerligt meget andet load. at den kun koere paa Core #4



    Jeg haaber det kan draene lidt myter til jorden